Forum Ezoteryczne Dobry Tarot

Pełna wersja: 5-Dziewięć Światów
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
[attachment=31772][attachment=31773]
[attachment=31774]
[attachment=31775][attachment=31776]
[attachment=31777][attachment=31778]
[attachment=31779][attachment=31780]
Podobno każdy człowiek musi doświadczyć w swym życiu 9 aspektów bytu, by w pełni przeżyć swój czas. 
Owe 9 aspektów koresponduje z 9 światami mitologii nordyckiej i z 9 nieodwracalnymi runami
Asgard-GEBO 
Alfaheim-SOWELLO  
Midgard-JERA  
Utgard, Jotunheim-NAUTHIZ 
Vanaheim-INGWAZ 
Muspellheim-DAGAZ 
Niflheim-ISA 
Swartalheim-IWAZ 
Helheim-HAGAL
[attachment=31771]
9 światów mitologii nordyckiej
W nordyckich wierzeniach istniało 9 światów, a każdy z nich był zawieszony na wspólnej osi – Yggdrasilu. 
Święte drzewo było elementem łączącym wszystko we wspólnym ładzie. 
Nieustannie ogryzały je Węże i Jelenie, ale mogło żyć dzięki Nornom-trzem Wieszczkom z plemienia olbrzymów, które podlewały je wodą czerpaną ze studni Urdand.
Asgard-siedziba rodu Asów
Vanaheim-siedziba rodu Wanów
Álfheim-siedziba Elfów
Muspelheim-siedziba Ognistych Olbrzymów
Svartalfheim-siedziba Krasnoludów i Elfów Ciemnych
Helheim-znajdująca się pod rządami Bogini Hel kraina Lodu i Umarłych
Niflheim-kraina mgły i zimna
Jötunnheim-siedziba Lodowych Olbrzymów),
Midgard-kraina środka, Świat Ludzi

Muspelheim, Niflheim i Jötunnheim  razem składały się na Utgard, czyli świat zewnętrzny. 
Świat ludzi miał powstać na styku dwóch przeciwstawnych krain: Muspelheim i Niflheim.
Mitologia nordycka – charakterystyka, bogowie, światy i najważniejsze mity - National Geographic (national-geographic.pl)
https://www.youtube.com/watch?time_conti...e=emb_logo
źródło
https://author.today/content/2017/08/02/...0fd2d4.jpg
Kosmologia nordycka podzieliła wszechświat na dziewięć dziedzin. 
Centrum wszechświata stanowiło wielkie Drzewo Świata Yggdrasil, a dziewięć królestw albo rozciągało się od drzewa, albo istniało na poziomach rozciągających się od korzeni w dół i marginalnie na boki.
Wcześniejsze dzieła nordyckie (znane jako poezja eddycka i skaldycka) zakładają znajomość kosmologii i nie zawracają sobie zbytnio głowy opisami miejsc, a w niektórych przypadkach nawet szczegółami tego, jak te krainy wyglądały i z tego powodu – oraz faktem, że Religia  Nordycka nie miała spisanych pism świętych – niektóre dziedziny są mniej jasne niż inne.

Nordyckie wierzenia religijne charakteryzowały się koncepcją síður (co oznacza „zwyczaj” lub „nawyk”) w tym sensie, że były w pełni zintegrowane z życiem ludzi. 
Nie uczęszczałoby się na nabożeństwa w niczym podobnym do kościoła, ale obserwowano oddawanie czci bogom we własnym domu, na polanie w lesie lub w jakimś świętym miejscu o chtonicznej mocy. 
Chociaż istnieją dowody na istnienie świątyń bogów, nie ma wzmianki o tym, jak wyglądały nabożeństwa i rytuały.

Islandzki mitograf Snorri Sturluson (1179-1241 n.e.) ostatecznie spisał wielkie sagi nordyckie, ale był dziełem chrześcijańskim przeznaczonym dla chrześcijańskiej publiczności, w związku z czym zmienił oryginalny materiał. 
Nawet Saga o Volsungach , regularnie cytowana przez uczonych jako zawierająca „autentyczne” wierzenia nordyckie, została ostatecznie spisana dopiero około 1250 roku n.e. przez anonimowego chrześcijańskiego pisarza (Crawford, ix). 
Te późniejsze dzieła z pewnością nawiązują do znacznie starszych i autentycznych opowieści nordyckich, ale zabarwia je chrześcijański kontekst, w którym zostały napisane. 
Na przykład koncepcja krainy życia pozagrobowego w Helu jest uważana przez uczonych za całkowicie chrześcijańską koncepcję dodaną do kosmologii nordyckiej po wprowadzeniu Skandynawii do nowej religii, mimo że we wcześniejszej literaturze istniała pewna kraina znana jako Niflhel .

Pierwotnymi dziewięcioma królestwami nordyckiego wszechświata były prawdopodobnie:
Asgard-Kraina Asów
Alfheim-Królestwo Jasnych Elfów
Jotunheim-Królestwo Gigantów
Midgard-Królestwo Ludzi
Muspelheim/Muspell-Ognisty Gigant lub siły chaosu lub ich królestwo
Nidavellir-Królestwo Krasnoludów
Niflheim-Kraina Lodu i Mgły, prawdopodobnie z niższą krainą Niflhel
Svartalfheim-Królestwo Czarnych Elfów
Vanaheim-Królestwo Wanów

Po pracy Snorriego Dziewięć Królestw uległo zmianie, ponieważ wydaje się, że pomylił on Czarne Elfy z Krasnoludami i połączył Nidavellir ze Svartalfheimem jako jedno królestwo, dodając koncepcję Hel jako najbardziej zaludnionej królestwa zaświatów i wprowadzając inne zmiany. 

Dziewięć królestw według Snorriego Sturlusona i tych, którzy pisali po nim, to:
Asgard-Królestwo Asów, połączone z Midgardem tęczowym mostem Bifrost
Alfheim-Królestwo Elfów
Helheim-Królestwo tych, którzy zmarli z powodu chorób lub starości, a następnie większości ludzi
Jotunheim-Królestwo Gigantów i Lodowych Gigantów
Midgard-Królestwo Ludzi pomiędzy Asgardem a Jotunheimem
Muspelheim-Królestwo Ognia, ognisty gigant Surtr i siły chaosu Surtra
Svartalfheim/ Nidavellir-Królestwo Krasnoludów pod ziemią
Niflheim-Kraina Lodu, Śniegu i Mgły niedaleko Muspelheim
Vanaheim-Królestwo Wanów

Przedchrześcijański Skandynaw najprawdopodobniej nie rozpoznałby wszystkich tych dziewięciu, lecz stanowią one najjaśniejszy obraz Dziewięciu Królestw dostępny obecnie. 
To samo dotyczy historii stworzenia świata i ludzi, która mogła wyglądać zupełnie inaczej, gdy religia nordycka była wiarą żywą i dynamiczną.
https://www.worldhistory.org/article/130...cosmology/
Asowie – jedna z dwóch Dynastii Bogów Bordyckich sprawująca władzę nad Dziewięcioma Swiatami.
Odyn, główny Bóg mądrości, strategii, wojny, ojcostwa i królestwa. 
„Wszechojciec”. 
Znany również jako Wotan. 
Żonaty z Friggą. 
Zwierzęta duchowe lub totemowe to Geri i Freki, jego Dwa Szare Wilki; Munin i Hugin, jego Dwa Kruki i Sleipnir, jego Ośmionożny Siwy Koń.

Frigga, główna bogini mądrości, strategii, wojny, macierzyństwa i królowych.
„Wszechmatka”. 
Żona Odyna. 
Zwierzę duchowe to Sowa Wielkoroga.

Baldur, bóg wojny, szlachty, piękna, nauki, a później tragedii. 
Znany również jako Palter. 
„Świecący”. 
Dziedzic i syn Odyna i Friggi, żonaty z Nann. 
Zwierzę duchowe to Orzeł Przedni.

Nann, bogini radości, a później smutku. 
Żona Baldura. 
Duchowe zwierzę to Żałobna Gołębica.

Forseti, Bóg sprawiedliwości i prawa. 
Syn Baldura i Nann. 
Duchowe zwierzę to Szary Wilk.

Hod, bóg szlachty, nauki, wojny i przeszkód.
 „Ślepy Bóg”. 
Drugi syn Odyna i Frigga. 
Duchowe zwierzę to Siwy Nietoperz.


Moona, główna bogini nocy, księżyca, skradania się i wojny. 
Powszechnie znany również jako Mani (w formie męskiej), 
Luna i Selene. 
Córka Odyna i Friggi oraz druga kuzynka Sunny (prawdopodobnie kuzynka Odyna i siostra Sunny). 
Zwierzęta duchowe to Stado Siedmiu Wschodnich Wilków Leśnych.

Hermod, Bóg wiadomości i komunikacji, odwagi i odwagi. 
Trzeci syn Odyna i Frigg.
Duchowe zwierzę to Białozór, Sokół Norweski 

Bragi, bóg pisma, poezji, muzyki i performansu.
 Czwarty syn Odyna i Frigga, żonaty z Idun. 
Zwierzęta duchowe to dziewięć ptaków śpiewających: Sikora Czarnogłowa, Sikora Włochata, Zięba Purpurowa, Trznadel Śnieżny, Grubodziób Sosnowy, trzy różne Świstunki Północne i Drozd Pustelnik  
Czasami Bragi można zobaczyć z dziewięcioma takimi samymi ptakami lub tylko z jednym z tych ptaków.

Idun, bogini ochrony, opieki i stróżek. 
Bragi to jej mąż 
Zwierzę duchowe to Puszczyk

Asha, bogini sztuk wizualnych, ceramiki, kreatywnego projektowania i świętowania. 
Córka Bragiego i Iduny. 
Zwierzęta duchowe to Żółwik Malowany i Żółwik Leśny.

Thor, Bóg burz, siły i wojny. 
„Bóg piorunów”.
 Znany również jako Donar i Perun. 
Najstarszy syn Odyna i Fjorgyna.
 Żonaty z Sif. 
Zwierzęta duchowe to Dwie Owce Dalla.

Sif, bogini piękna i siły. 
Żona Thora. 
Zwierzęta duchowe to Dwa Łabędzie 

Ull, bóg rywalizacji i sportu. 
Syn Sif i pasierb Thora. 
Ojciec nieznany. 
Duchowe zwierzę to Niedźwiedź Polarny.

Thea, bogini piękna, siły i burz. 
Powszechnie znany również jako Thrud. 
Córka Thora i Sif. 
Duchowe zwierzę to Czarny Niedźwiedź.

Magnur i Modin, bogowie braterstwa, przetrwania i siły. 
Czasami nazywany Magni i Modi. 
Bliźniacy synowie i najmłodsze dzieci Thora i Sif. 
Każde ze zwierząt duchowych to Kuna Leśna

Vali, bóg zemsty, wojny i późniejszego żalu. 
Syn Odyna i Rinda, olbrzymki. 
Zwierzę duchowe to Dzierzba 

Vidar, bóg zemsty, wojny i gniewu. 
Syn Odyna i Grida, olbrzymka. 
Duchowe zwierzę to Rosomak

Lothur, bóg lojalności, paktów, przysięg, inspiracji i ducha. 
Powszechnie znany również jako Vili (co mogło być bardziej tytułem niż imieniem). 
Młodszy brat Odyna. 
Duchowe zwierzę to Karibu.

Heimdall, bóg ochrony, opieki i stróżów. 
Syn Lotura i dziewięciu bogiń oceanów. 
Zwierzęta duchowe to Owczarek (Niemiecki) i jego Koń Gulltoppr.

Hoenir, bóg honoru, szacunku, świętości i wszystkiego, co święte. 
Powszechnie znany również jako Ve (co mogło być bardziej tytułem niż imieniem). 
Młodszy brat Odyna. 
Duchowe zwierzę to Mors.

Loki, główny bóg oszustwa i chaosu. „Oszust”. 
Przyrodni brat Odyna. 
Żonaty z Sigin. 
Duchowe zwierzę to Ognisty Jaszczur lub Wąż.

Sigyn, bogini lojalności i współczucia.
 Żona Lokiego. 
Duchowe zwierzę to Rudy Lis.

Hel, pierwotna Bogini zmarłych, zagubionych i potępionych duchów oraz demonów.
 Córka Lokiego. 
Duchowe zwierzę to Garm, jej Czarny Pies.

Sunna, główna bogini dnia, słońca, przejrzystości i wojny. 
Znana również jako Sol (w formie męskiej lub żeńskiej). 
Zwierzęta duchowe to Dwa Białe Konie.

Tyr, bóg prawa, bitwy i wojny. 
Znany również jako Tiw. 
Żonaty z Sunną. 
Zwierzę duchowe to Jastrząb Północny.

Dwie córki Tyra i Sunny, imiona utracone, Boginie nieba. 
Zwierzętami duchowymi są Wróble lub Zięby, być może Czeczotka Zwyczajna i Czeczotka Siwa.

Eir, Bogini miłosierdzia, zdrowia i uzdrawiania. 
Przyjaciel Friggi i Odyna. 
Duchowe zwierzę to Szara Sójka.

Saga, Bogini przechowywania informacji, historii i opowieści
Starsza siostra Waylanda. 
Przyjaciel Friggi i Odyna. 
Duchowe zwierzę to Wiewiórka Wschodnia.

Wayland, Bóg pracy, obróbki drewna i metalu. 
Znany również jako Wyman.
 Młodszy brat Sagi. 
Przyjaciel Friggi i Odyna. 
Zwierzę duchowe to Bóbr.

Mim, bóg przyjaźni, rady i komunikacji. 
Przyjaciel Odyna i Friggi. 
Zwierzę duchowe to Ptak Przedrzeźniacz Północny.

Vulla, Bogini tajemnic, rady i piękna. 
Przyjaciel Odyna i Friggi. 
Duchowe zwierzę to Szop.

Sjofn, Bogini miłości, komunikacji i prawa. 
Czasami nazywane Lofn lub Gefjon (lub mogą to być trzy oddzielne boginie). 
Przyjaciel Friggi i Odyna. 
Zwierzęta duchowe to Dwie Kaczki.

Val, Bogini podróży, rady, przejrzystości i dedukcji. 
Czasami nazywane Vor lub Var (lub mogą to być trzy oddzielne boginie). 
Związane z Freyrem. 
Przyjaciel Friggi i Odyna. 
Duchowe zwierzę to Łoś.

Hlin, Bogini wojny, opieki i prawa. 
Czasami nazywane Syn lub Snotra (lub mogą to być trzy oddzielne boginie). 
Przyjaciel Friggi i Odyna. 
Duchowe zwierzę to Jastrząb Czerwonogoniasty.
https://norsespiritualism.wordpress.com/...t-animals/
Wanowie – Starsza Dynastia Bogów Bordyckich, dynastia urodzaju, pokonana przez ród Asów i usunięta od rządów nad światem. 
Ich siedzibą pierwotnie był Wanaheim.
 Po wojnie z Asami część z Wanów zamieszkała w Noatunie 

Aegir, Bóg soli i oceanów. 
Żonaty z Ran. 
Jego duchowym zwierzęciem jest Kraken.
Kraken – Wikipedia, wolna encyklopedia

Ran, główna Bogini natury i słodkiej wody (w szczególności jezior, rzek i źródeł). 
"Matka Natura". 
Żona Aegira.
 Siostra Fjorgyn i Hertha. 
Zwierzęta duchowe to Nur zwyczajny, Czapla Modra i Lipień Arktyczny.

Dziewięć nieznanych z imienia córek Aegira i Rana oraz matki Heimdalla. 
Boginie oceanów, mórz i fal. 
Niektóre z ich imion mogą być znane w językach Pierwszych Narodów Ameryki Północnej. 
Powszechnymi zwierzętami duchowymi są Żółw Skórzasty, Wieloryb Bieługi, Narwal, Maskonur Atlantycki, Foka Harfowa, Foka Pospolita, Różowy Łosoś, Rekin Wielorybi i Delfin Białoboczny.

Fjorgyn, pierwotna Bogini natury, kamienia i gleby. 
Powszechnie znana również jako Jord. 
"Matka Natura". 
Siostra Ran i Herthy oraz matka Thora. 
Zwierzęta duchowe to Żółw Jaszczurowaty, Ropucha Kanadyjska i Nornik Skalny.

Hertha, pierwotna Bogini natury i roślinności (w tym roślin, mchów, porostów i grzybów). 
Znana również jako Nerthus. 
"Matka Natura". 
Była żona Njorda, matka Freyi i Freyra oraz siostra Ran i Fjorgyn 
Zwierzęta duchowe to Lis Rudy, jeleń bielik i żaba leśna.

Ostara, główna bogini wiosny, narodzin i wiosennej pogody. 
Powszechnie znana również jako Eostre. 
Zwierzęta duchowe to Dwa Zające 

Morrigan, główna Bogini jesieni, śmierci i jesiennej pogody. (Nazwa nordycka nieznana). 
Duchowe zwierzęta to Mordercze Wrony.

Skadi, główna Bogini zimy, polowań i zimowej pogody. 
Była żona Njorda.
 Duchowe zwierzę to Lis Polarny.

Njord, główny Bóg sezonu letniego, podróży i letniej pogody. 
Były mąż Herthy i Skadi oraz ojciec Freyi i Freyra. 
Zwierzęta duchowe to Stado Mew Islandzkich.

Freya, Bogini miłości, płodności, fauny, bitwy i polowań. 
Znany również jako Damara. 
Córka Njorda i Herthy. 
Żona Oda i siostra bliźniaczka Freyra. 
Zwierzęta duchowe to dwa Rysie Kanadyjskie.

Od, Bóg miłości, pragnień i życzeń. 
Żonaty z Freyą. 
Duchowe zwierzę to Sójka Błękitna.

Hnoss i Semi, Boginie siostrzeństwa, miłości, skarbu i wartości. 
Bliźniacze córki Freyi i Oda. 
Zwierzęta duchowe to Wydra Rzeczna Północna.

Freyr, Bóg miłości, płodności, flory, rolnictwa i łowiectwa. 
Znany również jako Yngvi i Cernunnos. „Rogaty Bóg”. 
Syn Njorda i Herthy.
Brat, bliżniak z Freya 
Jego duchowym zwierzęciem jest Gullinbursti, Zdziczała Świnia lub Dzik.

Rickon, Bóg podróży, handlu, płodności i rolnictwa. 
Czasami nazywany Ricki lub Rocki. 
Syn Freyra i Val. 
Duchowe zwierzę to Orka.
https://norsespiritualism.wordpress.com/...t-animals/
Lista bogów i ich duchowych zwierząt
Opublikowano 24.01.2015 przez Anthonybjornsona
Należy zauważyć, że w rzeczywistości istnieje niezliczona liczba bogów, z których większość oczywiście ma już dawno zapomniane imiona. 
Bogów czczono od epoki brązu, a większość tego, co wiedzieli nasi starożytni przodkowie, nie została spisana. 
Bogowie są złożonym i najwyższym ludem i dlatego nie są ograniczeni do jednego atrybutu. 
Są różnorodne; żaden bóg nie jest przywiązany do jednego atrybutu lub cechy. 
Ponadto każdy z nich ma niezliczoną ilość imion i tytułów. 
Na przykład Morrigan jest główną boginią jesieni i boginią śmierci i jest jej celtyckim lub gaelickim imieniem; jej nordyckie imię zostało dla nas utracone. 
Drzewo genealogiczne Odyna i Friggi to najbardziej znani i dobrze pamiętani bogowie. 
Jak wspomniano na tej stronie, nazwy i etykiety nie są tak ważne, jak szacunek do natury (Yggdrasil), bogów i tego, co bogowie reprezentują i nad czym sprawują domenę. 
Bogowie reprezentują i podobnie są reprezentowani przez wiele rzeczy w naturze i rzeczywistości. 
Jak wszyscy ludzie, są one oczywiście bardzo złożone.

Należy również zauważyć, że zwierzęta te są ich duchami lub zwierzętami totemowymi i niekoniecznie stałymi towarzyszami. 
A większość Asów ma także konie bojowe. 
Bogowie i zwierzęta mogą po prostu służyć do wzajemnego przedstawiania lub symbolizowania; i podobnie jak wiele atrybutów, bogowie nie zawsze są ograniczeni do jednego ducha lub zwierzęcia towarzyszącego (ponieważ Odyn jest między innymi bogiem wojny i mądrości i powszechnie kojarzy się z nim pięć zwierząt, jak zobaczysz poniżej). 
Większość bogów i bogiń jest wysoce uzdolniona w magii, takiej jak zmiana kształtu, i dlatego nie są ograniczeni do żadnej jednej formy. 
Oprócz przybierania postaci zwierząt totemicznych lub jakiejkolwiek innej żywej lub nieożywionej istoty, nie są one również ograniczone do żadnej określonej płci. 
Rzeczywiście, dla wielu z nich płeć prawdopodobnie nie ma większego znaczenia. Odyn i Loki są dobrze znani z przybierania wielu postaci dowolnej płci. Boginie słońca i księżyca są również znane na całym świecie jako bogowie płci męskiej lub żeńskiej i może się zdarzyć, że regularnie przyjmują płeć ani męską, ani żeńską. 
Układy binarne są powszechne wśród ludzkości, ale bogowie i boginie są znacznie ponad nami i ograniczają układy binarne. 
Egipcjanie, Grecy i Rzymianie postrzegali pierwotne Bóstwo Słońca jako mężczyznę, a Bóstwo Księżyca jako kobietę, podczas gdy wielu innych pogan postrzegało coś przeciwnego. 
Osobiście nazywam je obie Boginiami.
Należy również zauważyć, że Giganci są rasą bardzo podobną do Bogów, ale zwykle mają bardziej żywiołową formę (giganci lodowi i ogniowi są bardziej fizycznie podobni do swoich żywiołów). 
Wielu bogów i bogiń ma Gigantów w swoim drzewie genealogicznym, ale wymienię ich w innym miejscu.
https://norsespiritualism.wordpress.com/...t-animals/
Mitologia nordycka | Mitolog (mifolog.com)