Forum Ezoteryczne Dobry Tarot

Pełna wersja: Vanaheim
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
[attachment=67380]
Vanaheim          
Kraina Wanów
Wanaheim, miejsce życia bogów /Wanów/ znajdujące się na Ziemi.
Nazwano je miejscem pokoju i obfitości.
Wanowie – staroskandynawskie Vanir, niemieckie Wanen – drugie pokolenie bogów, swego czasu walczące z plemieniem Asów,
lecz później nastąpiła zgoda, a nawet oba plemiona się zmieszały.
Wanowie z reguły byli bóstwami obfitości i płodności, zdecydowanie bardziej pokojowo nastawieni, niż Asowie.
źródło
źródło
Vanaheim
Istnieją dwie rasy Bogów. 
Vanirowie z Vanaheim należą do starej rasy bogów, być może nawet starszej niż Asowie. 
Żyją na żyznych terenach i w pobliżu morza na zachód od Midgardu. 
Wanowie są znani ze swojej władzy nad życiem i szczęściem, a nasienie jest ich symbolem. 
Freyr i Freya są władcami Vanaheim i są zjednoczeni świętym małżeństwem, które ożywia żyzną ziemię.

Nie wszyscy znają tajemną wiedzę o magii, którą Wanowie przekazują wybrańcom. 
Samo Vanaheim znajduje się na zachód od Mitgardu i Asgardu. 
W rzeczywistości jest to świat sił wyższych, ale atmosfera jest tu spokojniejsza niż w Asgardzie. 
We wczesnych latach stworzenia świata Wanowie zesłali Asom kobietę Gullveig (co oznacza "moc złota"), żywe ucieleśnienie chciwości. Bóg Odyn próbował ją zniszczyć trzy razy i trzy razy wracała do życia. 
W odwecie za zniewagę Asowie wyruszyli na wojnę z Wanami. 
Później bogowie zawarli traktat pokojowy i wymienili się zakładnikami. 
Od tego czasu niektórzy z Wanów, tacy jak Freyr, Freya i Njord, osiedlili się w Asgardzie, podczas gdy Asowie Hönir i Mimir mieszkali z Wanami. 
Następnie Hönir został przywódcą Wanów, a oni odcięli głowę Mimira i zrobili z niej amulet
Boska orientacja Vanirów:
Njord, bóg płodności, wiatru i morza, żyje w Asgardzie jako zakładnik; Ojciec Freyra i Freyi.
Freyr jest bogiem lata, zbiorów, bogactwa i pokoju.
Freya jest boginią miłości i piękna, córką Njord, wiedźmy, która uczyła Asów magii.
Gullveig to zła czarodziejka, która doprowadziła do wojny między Asami a Wanami.
Światy mitologii nordyckiej. Przewodnik po starożytnym wszechświecie / Wiaczesław Pautow (author.today)
Vanaheim to jeden z Dziewięciu Światów w Mitologii Nordyckiej i królestwo Bogów Vanirów. 
Ten enigmatyczny świat zajmuje ważne miejsce w Mitologii Nordyckiej, z własną, unikalną tradycją i kulturą. 
Eksploracja Vanaheim oferuje wgląd w mistyczny świat Mitologii Nordyckiej, jego potężne bóstwa oraz bogaty gobelin mitycznych istot i wydarzeń, które kształtują jego historię.

Bogowie Vanirów: Moce i wpływy
Bogowie Vanirowie są jednymi z najwybitniejszych i najpotężniejszych bóstw w mitologii nordyckiej. 
Kojarzą się z płodnością, morzem, mądrością i magią. 
W przeciwieństwie do Asów, którzy zazwyczaj kojarzą się z wojną i bitwą, Vanowie są ściślej związani z naturą oraz cyklami życia i śmierci.
Istnieje kilka znaczących bóstw Vanirów, w tym Freyja, Freyr i Njord. 
Freyja jest Boginią miłości, płodności i wojny, a także przywódczynią Walkirii. 
Freyr to bóg płodności i dobrobytu, znany ze swojego związku ze słońcem i deszczem. 
Njord jest bogiem morza i wiatrów.
Bogowie Vanir znani są ze swoich bliskich związków z ziemią i światem przyrody. 
Posiadają głębokie zrozumienie cykli życia i śmierci i często są związane ze zmianą pór roku. 
Są również znani ze swoich magicznych zdolności, o których mówi się, że są jednymi z najpotężniejszych w całej Mitologii Nordyckiej.

Powstanie Vanaheim: Mythical Origins
Według Mitologii Nordyckiej Vanaheim został stworzony przez Bogów Vanirów, grupę Boskich istot związanych z płodnością, mądrością i naturą. 
Dokładne szczegóły powstania Vanaheim różnią się w zależności od źródła, ale wszystkie wersje zgadzają się, że ta kraina ma bogatą i fascynującą historię.
Jeden z najpopularniejszych mitów o stworzeniu otaczający Vanaheim zaczyna się od wojny między Bogami Wanów i Asów. 
Wojna ta, która trwała wiele lat, zakończyła się rozejmem między obiema stronami. 
Jako symbol tego pokoju, Bogowie Vanirów udali się do Asgardu, ojczyzny Asów, i wymienili zakładników.

Bogowie Vanirów wysłali Njorda, Freyra i Freyję do Asgardu, podczas gdy Asowie wysłali Hoenira i Mimira do Vanaheimu. 
Jednak Vanowie wkrótce odkryli, że Hoenir nie jest przywódcą bez rady Mimira. 
Kiedy Mimir został ścięty przez Vanów, Odyn użył magii, aby zachować jego głowę i zatrzymać ją w Vanaheim, gdzie nadal dostarczała Wanom mądrości i wiedzy.
Inny mit o stworzeniu otaczający Vanaheim dotyczy kosmicznej krowy Audhumli, która wylizała z lodu pierwszego boga, Buriego. 
Buri został później ojcem Bora, który z kolei był ojcem Odyna i jego rodzeństwa. 
Mit ten sugeruje, że Vanaheim został stworzony jako produkt uboczny stworzenia samych Bogów.
Niezależnie od mitu o stworzeniu, pod którym się podpisujemy, jasne jest, że Vanaheim odegrał ważną rolę w Mitologii Nordyckiej. Jego stworzenie daje wgląd w historię i dziedzictwo bogów Vanir oraz ich wpływ na szerszy mitologiczny wszechświat.
Vanaheim: Dom bogów Vanirów w mitologii nordyckiej - Styl Wikingów (viking.style)
Vanaheim to Świat Bogów Natury.
Dzisiaj porozmawiamy o trzecim boskim świecie Drzewa Życia (Drzewo Yggdrasil),Vanaheim
Tak pokrótce opisuję ten świat w mojej książce "Bogowie Asgardu. Zachód Słońca Władców":
"Duchem blisko Asgardu znajdował się Świat Bogów Natury. 
Bogowie ci byli również Bogami Stwórcami, ale uważali Asgardczyków za aroganckich, siedzących za wysokimi murami swojego świata i patrzących z góry na innych.
Mimo to Bogowie Natury starali się nie wtrącać w sprawy Asgardu, choć w dawnych czasach dochodziło między nimi do konfliktów, a nawet wojen. 
Ale z czasem, zdając sobie sprawę z bezcelowości konfrontacji, zawarli rozejm i rozdzielili między siebie "strefy wpływów" na planecie.
A teraz porozmawiajmy bardziej szczegółowo o Bogach Vanaheim
W tradycji północnej Runa INGWAZ kojarzona jest ze Światem Bogów Natury. 
I nie jest to przypadek, ponieważ Runa INGWAZ jest uważana za Runę płodności, porodu, dobrobytu i obfitości.
I to właśnie te sfery są "nadzorowane" przez bogów Vana. 
Nie bez powodu Bóg Van Freyr jest uważany za boga płodności i obfitości.
Vanaheim to otaczający nas świat, który zamieszkują różni Bogowie i Duchy.
Bogowie Vana są również związani z czterema naturalnymi żywiołami – ziemią, wodą, ogniem i powietrzem.
Na przykład Bóg Van Njord Bogaty był Bogiem żywiołów morza i to od niego zależało, czy na lądzie na morzu będzie sztorm lub huragan, czy rybacy wrócą z połowem i czy statek handlowy dotrze do portu przeznaczenia.
Pamiętacie film "Sadko", fragment, w którym morska karawana Sadko w drodze powrotnej wpadła w silny sztorm?
 Musieli udobruchać boga morza, aby uciszyć burzę.
W tradycji północnej ten "Bóg Morza" uważany jest za Njorda Bogatego.
Mieszkańcy Vanaheim są również Bogami czarów i magii. 
Pod tym względem najjaśniejszym przedstawicielem bogów Vanirów jest córka Njorda, bogini Miłości i Piękna, najpiękniejsza Freya.
W rzeczywistości w Mitologii Nordyckiej opisana jest cała rodzina bogów Vanirów: ojcem jest Njord Bogaty, a jego bliźniakami są syn Freyr i córka Freya.
Z woli Losu zostali zmuszeni do zamieszkania w Asgardzie, z dala od ojczyzny, ale o tym później.
Jeśli Bogowie Asów są duchowością, to Bogowie Vana są naszym planem materialnym.
Wcześniej nasz World-Midgard był mniej technogeniczny i wiele zależało od bogów Natury: czy myśliwi przybędą ze swoją zdobyczą, rybacy ze swoimi połowami, czy plony będą rosły, czy krowa się ocieli, czy urodzi się zdrowe potomstwo, czy zwiększysz swoje rezerwy i tak dalej...
Dlatego ludzie szanowali Naturę i jej Prawa, dbali o każde drzewo, każdy zbiornik wodny. 
Przed ścięciem drzewa prosili Ojca Lasu o pozwolenie, a aby uzyskać dobre zbiory, odprawiali pewne rytuały na ziemi. 
A Bogowie Natury odpowiedzieli im swoją ochroną.
Niestety, teksty eddyjskie nie piszą zbyt wiele o Vanaheim jako całości, a jedynie fragmentaryczne informacje w kontekście tego czy innego wydarzenia z życia Asowskich bogów.
Na przykład wielu z nas zna wyrażenie "Wojna Bogów".
Jest to jedna z tych wojen, która jest opisana w Eddzie Starszej. 
Nie bez powodu powiedziano: "Jak na górze, tak i na dole".
Kiedy Bogowie lub ludzie nie wiedzą, jak negocjować i nie słyszą się nawzajem, następnym krokiem w konflikcie jest konfrontacja militarna. 
Tak było między bogami. 
Dwa światy bogów ścierały się ze sobą na śmierć i życie. 
Długa, krwawa wojna wyczerpała ich obu.
Ta najkrwawsza wojna była na rękę siłom chaosu i zła, a one były jak siła napędowa.
Podburzali jednych Bogów przeciwko drugim.

Asowie byli doskonałymi i dzielnymi wojownikami, a Bogowie Vanirów byli doskonali w magii, którą bardzo skutecznie wykorzystywali.
Ale rozsądek i instynkt samozachowawczy w końcu zwyciężyły w umysłach Bogów.
I wojna skończyła się tak nagle, jak nagle się zaczęła. 
A żeby poprzeć swoje pokojowe intencje czymś bardziej znaczącym niż słowa pokoju i przyjaźni, postanowiono wymienić "honorowych gwarantów pokoju", którymi stali się Njord, jego syn Freyr i jego córka Freya ze strony Vanów
A żona (a według niektórych tekstów eddyjskich siostra) Njorda Bogatego, bogini Nerthus, pozostała w Vanaheim, że tak powiem, "na farmie", więc rodzina bogów Vanirów została podzielona, ale czego nie możesz zrobić dla spokoju w swoim domu!
Bogowie podzielili swoje strefy wpływów i nigdy więcej się nie starli.
Jeśli porównamy dwa światy Asgardu i Vanaheim, to warunkowo określiłbym go w następujący sposób: 
Asgard to Świat Zaawansowanych Technologii, a Vanaheim to Świat Rolnictwa.
Wracając do tematu magii i czarów, chciałbym zauważyć, że w tekstach eddyjskich mówi się, że to bogini Freya nauczyła Władcę Asgardu, Boga Odyna, wielu magicznych sztuczek. 
Freya jest szczególnie silna w magii miłosnej, ponieważ jest patronką kochanków, a także boginią Męki.
Kult Bogów Vanirów na Midgard-Ziemi, który pod wieloma względami antycypował wczesnośredniowieczny system mitologiczny ludów skandynawskich, opierał się na deifikacji sił Natury, gdzie Duchy Żywiołów uzyskiwały spersonifikowane inkarnacje.
Niektórzy badacze Tradycji Północnej skłaniają się ku poglądowi, że Vanaheim w eposie eddyjskim jawi się nam jako świat jeszcze doskonalszy niż sam Asgard.
Ale nie zgadzam się z tym punktem widzenia, ponieważ każdy ze Światów Bogów ma swoją własną strefę wpływów, Asowie nadzorują rozwój duchowy człowieka, a Vanowie pomagają w fizyce. 
To jak porównywanie słońca i księżyca. 
Który z nich jest "doskonalszy"?
Według tekstów Eddyjskich, podczas Wielkiej Bitwy Bogów (Ragnarök) Bogowie Vana staną ramię w ramię na polu bitwy z Bogami Asów i będą walczyć do ostatka z siłami chaosu i zła.
Inną ciekawą kwestią jest to, czy Świat Bogów Vanirów mógł istnieć na naszej Ziemi.
W związku z tym istnieją różne punkty widzenia.
W Yngling Saga Snorriego Sturlusona mówi się, że Vanaheim znajduje się u ujścia rzeki Tanais do Morza Czarnego, a z historii wiemy, że Tanais to starożytna grecka nazwa Donu, którą Norsmeni nazywali Vanaxvil. 
Czy to nie bardzo podobna nazwa?
Ten sam Sturluson twierdził, że Vanaheim graniczy z Gardaricą (Ruś Nowogrodzka, którą Skandynawowie nazywali Holmgardem) i Ziemią Sasów (jeden z regionów starożytnych Germanii).
W związku z tym twierdzeniem Sturlusona niektórzy badacze uważają, że skandynawskie Vanaheim to nic innego jak Sarmacja, a mity wczesnośredniowiecznej Skandynawii opisują okres, w którym dominującym ludem w Europie Wschodniej byliLavyane-Venedi.
Współcześnie w niektórych kręgach wersja ta jest dominująca, a Vanaheim kojarzone jest z północnym regionem Morza Czarnego, a Vanowie ze Słowianami Weneckimi (jest to zgodne z opisami geograficznymi Ptolemeusza z II wieku n.e.).
Hipoteza ta nie znajduje jednoznacznego potwierdzenia, ponieważ w tym przypadku jesteśmy zmuszeni polegać wyłącznie na opisach Snorriego Sturlusona, który mimo błyskotliwej działalności badawczej nadal był chrześcijaninem i dość swobodnie interpretował, a czasem sekwestrował lub zmieniał teksty Eddyjskie na rzecz Watykanu.
Celem tych "poprawek" tekstów Eddyjskich było zredukowanie roli starych Bogów na korzyść katolickich templariuszy.
Tylko jedno można powiedzieć z całkowitą pewnością - świat Vanaheim jest integralną częścią eposu ludów germańsko-skandynawskich. 
W tekstach Eddy Starszej i Młodszej Vanaheim jest opisywany jako siedziba mądrych i potężnych Vanirów, którzy ucieleśniali Naturę w całym jej zmieniającym się pięknie, mocy i wszechstronności.
С Уважением ко всем, писатель и рунолог, Лев Невский.
Ванахейм - Мир богов Природы. | Лев Невский | Дзен (dzen.ru)
7 niejasnych faktów na temat Wanów, bogów z mitologii nordyckiej
Kim są bogowie Vanów?
Bogowie Vanirów to podgrupa w panteonie nordyckim, która reprezentuje bogactwo, płodność, pokój i świat przyrody. 
Natomiast Bogowie Asów, tacy jak Odyn czy Thor, mają bardziej militarystyczny charakter i ucieleśniają takie pojęcia, jak sprawiedliwość, zwycięstwo w wojnie, siła itp.
Domena Vanów obejmuje na ogół fizyczne aspekty natury, takie jak morza (Njord), zbiory i pokój (Freyr) oraz miłość i płodność (Freyja), ale także niewidzialne siły bogactwa i przyszłości.
Vanowie są głęboko związani z pierwotną mądrością i starożytną magią, a Nordycy wierzą, że są bardziej biegli w magii i przepowiedniach niż Asowie, może z wyjątkiem Odyna Wszechojca.
Związek Vanirów z płodnością obejmuje nie tylko plony rolne, ale także reprodukcję ludzi i zwierząt. 
Z tego powodu Vanowie byli głęboko czczeni przez zwykłych ludów nordyckich, których przetrwanie zależało od zbiorów i żywego inwentarza.
Na przykład Dziki były powszechnie składane w ofierze Freyrowi w rytuale zwanym sonarblót-boar sacrifice, aby upewnić się, że pobłogosławi on rolników dobrymi zbiorami.

W tekstach Mitologii Nordyckiej Vanowie są na ogół bardziej pokojowo nastawieni i dyplomatyczni niż Asowie.
Podczas gdy Bogowie Asów, tacy jak Odyn i Thor, są często przedstawiani jako zaangażowani w bitwy i zadania, Vanowie wolą szukać lub oferować mądrość, angażować się w akty magii lub wspierać rozwój i dobrobyt świata.
Jednak, jeśli zajdzie taka potrzeba, Vanirowie są zaciekłymi i zdolnymi wojownikami, czego dowodem są ich bitwy z Asami i sojusznikami Lokiego podczas Ragnarock.

Podobnie jak wiele kultur, Skandynawowie mieli koncepcję losu zwaną WYRD. 
Jednak Nordycka wersja losu była bardziej elastyczna i można ją było nawet zmienić, nawet jeśli z niezwykłym trudem.
W szczególności mówi się, że magia Vanirów zwana "seidr" (co oznacza "sznur") jest w stanie odkrywać i wpływać na czyjś los poprzez wplatanie nowych wydarzeń w życie, zmieniając w ten sposób los danej osoby.

Mówi się, że Freya opanowała tę formę magii seidr, której następnie nauczyła pozostałych Asów, w tym samego Odyna.
Ta praktyka "seidr" była integralną częścią nordyckiego systemu duchowego, ponieważ wierzono, że kapłani i szamani mogą nauczyć się i opanować tę umiejętność, dając im w ten sposób moc zmieniania losów zwykłych ludzi.

Kim byli główni Bogowie Vanirów?
Najważniejszymi i najczęściej wymienianymi Bogami Vanirów są Njord i jego dzieci, Freyr i Freyja.

Njord
Njord jest Bogiem Morza, Wiatrów, Rybołówstwa i Bogactwa. 
Jest często przedstawiany jako Bóstwo, które przynosi dobrobyt tym, którzy pracują na morzu – niezbędne w kulturze żeglarskiej Vikingów.
Njord znany jest z tego, że uspokaja zarówno morze, jak i ogień, co wskazuje na jego rolę jako spokojnego i kojącego Bóstwa. 
Ponieważ morze było ważnym morskim szlakiem handlowym, Njord stał się również Nordyckim Bogiem Bogactwa
Jego związek z bogactwem wiąże się również z ideą płodności i obfitości, ponieważ morze było bogatym źródłem pożywienia i środkiem transportu do handlu.
Podsumowując, Njord był bardzo ważnym Bóstwem dla Skandynawów, ponieważ tak bardzo polegali na morzach, aby zdobyć bogactwo, łupy i żywność.

Freyr
Freyr jest prawdopodobnie najbardziej znanym z Vanów i jest bogiem płodności, rolnictwa, bogactwa i pokoju. 
Przewodzi słońcu i deszczowi, wzrostowi plonów i pomyślności ziemi.
Freyr jest często przedstawiany jako dobrotliwy i hojny Bóg, który nie tylko zapewnia obfite zbiory, ale także nadzoruje pokój społeczny i dobrobyt związany z dobrymi władcami.
Czasami jest postrzegany jako Boski przodek lub wzór dla ludzkich królów, ucieleśniający idealnego władcę, który przynosi płodność i obfitość swojemu ludowi.
Znaczenie Freyra znajduje odzwierciedlenie w licznych nazwach miejsc w Skandynawii mu poświęconych, wskazujących na powszechny kult i centralne miejsce, jakie zajmował wśród zwykłych nordyckich.

Freyja
Freyja, siostra Freyra, jest złożonym Bóstwem, które panuje nad miłością, płodnością, walką i śmiercią.
Jest najwybitniejszą praktykującą magiczną sztukę seidr w Nordyckim Panteonie, którą podobno wprowadziła do Asów. 
W związku z tym posiada klucze do niewidzialnych królestw i ma moc kształtowania przeznaczenia.
Jest także przywódczynią Valkirii, wybierając tych, którzy zginęli bohatersko w bitwie, aby zamieszkali w jej komnacie, Sessrúmnir, która jest podobna do Walhalli Odyna.
Podwójne skojarzenie Freyji z miłością i śmiercią symbolizuje zarówno życiodajne, jak i życiodajne aspekty świata przyrody, oznaczając ją jako Bóstwo o wielkiej mocy i czci.

Kim byli pomniejsi bogowie Vanirów?
Nordyckie Eddy mówią również o innych Bogach Vanirskich, choć są oni znacznie rzadziej wspominani i najprawdopodobniej rzadko czczeni.
Kvasir 
Kvasir jest bogiem zrodzonym z traktatu pokojowego między Asami i Wanami. 
Według mitów został stworzony z plwociny obu grup Bogów, ucieleśniając ich połączoną mądrość.
Chociaż był w połowie Asem, a w połowie Vanrem, teksty mitologii nordyckiej wydają się umieszczać go bardziej w obozie Vanów, opisując go jako "najmądrzejszego z Vanów".
Kvasir podróżował wzdłuż i wszerz, nauczając i szerząc wiedzę. 
Jego tragiczny koniec nastąpił z rąk dwóch krasnoludów, Fjalara i Galara, którzy zabili go i uwarzyli Miód Pitny z jego krwi.
Miód Pitny, Óðrerir, czyli Miód Poezji, przynosił poetyckie natchnienie i mądrość każdemu, kto go pił. 
W ten sposób krew Kvasira stała się symbolem przemieniającej mocy mądrości i słowa pisanego.

Nerthus
Rzymski historyk Tacyt wspomina Boginię Nerthus w swoim dziele "Germania", które szczegółowo opisuje praktyki kultu niektórych plemion germańskich. 
Kojarzy się z płodnością i ziemią.
Niektórzy historycy spekulują, że Nerthus była kimś w rodzaju proto-Njordu, nordyckiego boga morza. 
Na przestrzeni wieków kult Nerthus przekształcił się w kult Njordu.
Inni sugerowali, że Nerthus była siostrą Njorda i matką jego dzieci, Freyra i Freyji.
Nerthus — mitologia nordycka (norsemythology.org)

Gersemi i Hnoss
Gersemi znana jest przede wszystkim jako córka Freyji i siostra Hnossa. 
Jej imię oznacza "skarb" w języku staronordyckim, co sugeruje skojarzenie z bogactwem i pięknem, podobnie jak jej matka.
Hnoss, podobnie jak jej siostra Gersemi, jest córką Freyji i mówi się, że jest tak piękna, że jej imię stało się synonimem skarbu lub czegoś cennego. 
W rzeczywistości jej imię oznacza "klejnot" w języku staronordyckim.
Niestety, niewiele więcej wiadomo o tych dwóch pomniejszych Boginiach Vanir
7 Obscure Facts about the Vanir, Gods from Norse Mythology (atlasmythica.com)
Ванахейм: описание, появление города, где находиться, жители | Мифолог (mifolog.com)
Bogowie Wanów mogli należeć do innego ludu
Niektórzy historycy wysunęli teorię, zgodnie z którą Bogowie Asów i Wanów byli początkowo dwoma odrębnymi zestawami bogów, czczonymi w dwóch różnych religiach przez dwie odrębne grupy ludzi.
Tak więc Vanowie byli czczeni przez wcześniejsze społeczeństwo agrarne, a Asowie przez społeczeństwo, które przybyło później lub z innego regionu, prawdopodobnie bardziej skoncentrowane na aspektach wojny i rządów.
Po migracji do Skandynawii te dwie grupy ludzi połączyły się w jedną, a tym samym połączyły swoje odrębne panteony i kulty w jedną religię.
Jednym z argumentów przemawiających za tą teorią jest wojna Asów z Vanami, która może być zmitologizowaną wersją rzeczywistych konfliktów historycznych między tymi kulturami.
Po zakończeniu konfliktu oba zestawy Bogów zostały połączone w jedną wiarę, która mogła być zaakceptowana przez wszystkich, zapewniając w ten sposób trwały pokój.
Jednym z argumentów przemawiających za tym jest to, że Bogowie Vanirów przybyli do Asgardu z odległej krainy zwanej Vanaheim, zdominowanej przez rozległe stepy, równiny, rzeki i lasy. 
Niektórzy uczeni sugerowali nawet, że Vanaheim było w rzeczywistości prawdziwym miejscem, położonym gdzieś w pobliżu starożytnej greckiej kolonii Tanais, nad brzegiem Morza Czarnego.
Innym aspektem, który należy wziąć pod uwagę, są różne rytuały i cele religijne Wanów i Asów.
Vanowie, kojarzeni z płodnością i dobrobytem, mogli być głównymi Bóstwami dla prostego ludu, którego codzienne życie kręciło się wokół rolnictwa i zmieniających się pór roku.
Asowie, skupiający się na prawie, wojnie i zgromadzeniu politycznym (zwanym w języku staronordyckim "rzeczą"), mogli mieć większe znaczenie dla elity społecznej – wodzów, wojowników i władców.
Niestety, dokładne historyczne korzenie rozłamu Asów i Wanów są nadal tajemnicą, ponieważ nie ma zbyt wielu bezpośrednich dowodów. Jednak intrygująca idea podwójnego panteonu nadal podsyca zarówno debatę akademicką, jak i powszechną wyobraźnię.
7 Obscure Facts about the Vanir, Gods from Norse Mythology (atlasmythica.com)
Czym była magia Vanirów?
Magia, czyli "seidr" w języku staronordyckim, odgrywa znaczącą rolę w Mitologii Nordyckiej, a w szczególności mówi się, że Bogowie Vanirowie opanowali tę formę sztuki.
Magia Vanirów była postrzegana jako siła transformacyjna ściśle związana z naturą, płodnością i proroczymi zdolnościami często używanymi do kształtowania i przewidywania przyszłości.
Magia Seidr: Seidr jest często uważany za formę magii, która może zmienić bieg losu, często obejmując stany transu, podróże duchowe i przewidywanie. 
Freyja jest najbardziej uzdolnioną praktykującą seidr i to ona nauczyła tej sztuki Odyna i innych Asów.
Połączenie z naturą i płodność: 
Magia Vanir jest silnie związana z cyklami natury, zmianą pór roku oraz płodnością zarówno ziemi, jak i żywych stworzeń. 
Freyja prawdopodobnie używała magii Vanirów, dosiadając swojego Magicznego Dzika, Hildisvini.
Mądrość i wnikliwość: 
Bogowie Wanów, w szczególności Kvasir, reprezentowali głęboką mądrość i zrozumienie. 
W ten sposób magia Vanirów dała jedno głębokie zrozumienie świata oraz zdolność uczenia się i rozpoznawania życzeń i pragnień zaangażowanych w niego ludzi.
Uzdrawianie i regeneracja: 
Ponieważ Vanowie byli głęboko związani ze światem przyrody, wierzono, że ich magia ma właściwości lecznicze. 
Te zdolności lecznicze mogą leczyć nie tylko ludzi, ale także zwierzęta, a nawet samą ziemię, przywracając jej produktywność.
Zmiennokształtność i zmiana formy: 
Freya, najzdolniejsza praktykująca seidr, była w stanie zmienić kształt w Sokoła za pomocą płaszcza wykonanego z piór sokoła.
Przepowiednie i wróżbiarstwo: 
Poprzez seidr i inne mistyczne praktyki Vanowie mogli przepowiadać przyszłość lub ujawniać ukryte prawdy.
Magia wojenna: 
Podczas wojny Asów z Vanami, Asowie wyruszyli do bitwy przy użyciu bardziej tradycyjnych środków walki, obejmujących broń i brutalną siłę. 
Z drugiej strony, Vanowie wykorzystali swoją subtelną magię Vanirów, aby przechylić szalę zwycięstwa na swoją korzyść i ostatecznie zmusić Asów do zaakceptowania ich jako równych sobie.
Magia Vanirów nie była przeznaczona wyłącznie dla boskich istot; 
Ludzie praktykowali również seidr i inne formy magii, choć być może nigdy nie osiągnęli tego samego poziomu mocy. 
Praktykowanie takiej magii było integralną częścią nordyckiej duchowości. 
Reprezentował sposób, w jaki ludzie mogli komunikować się z Boskością, zdobywać wgląd i zabiegać o przychylność Bogów w celu pomyślnego zbioru, płodności, pokoju i dobrobytu.
Praktykujący magię, zwłaszcza kobiety znane jako Völva lub Wieszczki, były bardzo szanowane i czasami budziły strach w społeczeństwie Nordyckim ze względu na ich zdolność do wpływania na los i patrzenia poza ograniczenia zwykłych ludzi.
7 niejasnych faktów na temat Wanów, bogów z mitologii nordyckiej (atlasmythica.com)
Czym była wojna Asów-Vanów?
Wojna Asów-Vanów jest ważnym wydarzeniem w Mitologii Nordyckiej, ponieważ reprezentuje zjednoczenie dwóch oddzielnych panteonów Bogów w jeden.
Wojna rozpoczęła się po tym, jak Asowie, Bogowie Wojny i Władzy, oraz Vanowie, Bogowie Płodności i Bogactwa, spotkali się ze sobą i nie szanowali swoich praw i praktyk.
Jedna z wersji sugeruje, że wojna rozpoczęła się z powodu brutalnego potraktowania przez Asów Gullveiga, wędrownej "Völvy" lub Wieszczki, która została przebita włócznią i spalona przez Asów, ale trzykrotnie odradzała się z popiołów, co wskazuje na jej możliwe pochodzenie z Vanów lub związek z nimi.
Ten akt agresji przeciwko jednemu z nich oburzył Vanów, prowadząc do otwartego konfliktu.

Inna relacja sugeruje, że wojna rozpoczęła się z powodu nieufności Asów do potężnej magii Vanów.
Kiedy Freya, bogini Vanów, przybyła do Asów, nauczyła ich seidr (czarów), ale stali się podejrzliwi wobec niej i jej magii, co mogło przyczynić się do działań wojennych.

Sama wojna nie jest szczegółowo opisana w zachowanych źródłach, ale jest scharakteryzowana jako długa i zacięta, a żadna ze stron nie była w stanie zapewnić sobie ostatecznego zwycięstwa.
Asowie byli silniejsi, ale Vanowie byli biegli w magii, co czyniło ich groźnym wrogiem. 
Przedłużający się impas wskazuje, że dwa plemiona Bogów były dość wyrównane, a Asowie mieli przewagę w uzbrojeniu i sile, ale Vanirowie wyrównali szanse dzięki magii i odwadze.

Wojna zakończyła się rozejmem, ponieważ obie strony były zmęczone konfliktem i zdawały sobie sprawę, że żadna z nich nie wyjdzie z niego jako zdecydowany zwycięzca.
Traktat pokojowy został przypieczętowany wymianą zakładników. 
Asowie oddali Hoenira i Mimira jako zakładników Vanom, podczas gdy Vanowie wysłali Njorda i jego dzieci Freyra i Freyję jako zakładników Asów.

Później Mimir został ścięty, gdy Vanowie myśleli, że zostali oszukani w wymianie (biorąc pod uwagę zależność Hoenira od rady Mimira), a jego głowa została zwrócona Asom, gdzie Odyn ją przechował i skonsultował się z nią w sprawie jej mądrości.

W niektórych wersjach mówi się, że Odyn został wygnany z Asgardu na okres dziesięciu lat jako kara za sprowokowanie wojny. 
W tym czasie został zastąpiony przez Ullr, Boga Łowów i Zimy
Koniec wojny uświetnił traktat pokojowy i rytuał, w którym obie strony pluły. 
Ze swojej zbiorowej śliny stworzyli Kvasira, najmądrzejszą ze wszystkich istot.

Co dzieje się z Vanirami po Ragnaroku?
Los Vanów podczas Ragnaröku, Nordyckiej Apokalipsy, nie jest tak jasno udokumentowany, jak los asów bogów.
Niemniej jednak, dzięki nielicznym wzmiankom w źródłach mitologii nordyckiej, możliwe jest nakreślenie obrazu ostatecznego losu Bogów Vanów.

Mówi się, że Freyr, jeden z najważniejszych Bogów Vanirów, zginął podczas Ragnaröku. 
Zostaje zabity przez ognistego olbrzyma Surtra w pojedynczej walce.
Główną przyczyną porażki Freyra jest często to, że oddał swój magiczny miecz, który walczy samodzielnie, swojemu słudze Skirnirowi w zamian za pomoc Skirnira w uwodzeniu Olbrzymki Gerd.
Bez tego miecza Freyr jest w niekorzystnej sytuacji, gdy konfrontuje się z Surtrem podczas ostatecznej bitwy.

Losy Freyji nie są wprost wspomniane w zachowanych źródłach dotyczących Ragnaröku. 
Biorąc pod uwagę jej znaczenie jako Bogini miłości, piękna, płodności i czarów, intrygujące jest to, że nie ma szczegółowego opisu jej roli lub celu w tych apokaliptycznych wydarzeniach.

Według Edd, Njord, przywódca Vanów i zakładnik Asów, przeżył wydarzenia Ragnaroku i powrócił do swojego rodzinnego domu Vanaheim.
Można to wytłumaczyć faktem, że Njord został oddany Asom jako zakładnik w celu zawarcia pokoju z Asami. 
Ponieważ większość Asów została zniszczona podczas Ragnaroku, jego misję można uznać za zakończoną.
Ponieważ Njord jest nieformalnym przywódcą bogów Vanów, jego odejście symbolizuje również zniknięcie mocy Vanów po Ragnaroku.
Według "Vafþrúðnismál" z Eddy Poetyckiej i Eddy Prozatorskiej Snorriego, świat rodzi się na nowo po zniszczeniu Ragnaröku.
Bogowie, którzy przeżyli (głównie Asowie) spotkają się i porozmawiają, wspominając przeszłość, w tym potęgę Asów i przepowiednie wieszczki.
W tym nowym, post-Ragnaroku świecie, którzy przeżyli, bogowie Asów, tacy jak Baldur, Modi i Magni, postanowili odbudować ten nowy świat.
W tym postapokaliptycznym zgromadzeniu nie ma żadnej wzmianki o Vanach, co może sugerować, że ich rola i wpływy mogą nie być tak znaczące w świecie, który powstał po wydarzeniach z Ragnaröku.
7 Obscure Facts about the Vanir, Gods from Norse Mythology (atlasmythica.com)