Forum Ezoteryczne Dobry Tarot
Niflheim - Wersja do druku

+- Forum Ezoteryczne Dobry Tarot (https://dobrytarot.pl)
+-- Dział: Runy (https://dobrytarot.pl/forumdisplay.php?fid=81)
+--- Dział: Runiczna Mitologia (https://dobrytarot.pl/forumdisplay.php?fid=229)
+---- Dział: Mitologiczne Powstanie Świata (https://dobrytarot.pl/forumdisplay.php?fid=231)
+----- Dział: 5-Dziewięć Światów (https://dobrytarot.pl/forumdisplay.php?fid=307)
+------ Dział: Niflheim (https://dobrytarot.pl/forumdisplay.php?fid=318)
+------ Wątek: Niflheim (/showthread.php?tid=15217)



Niflheim - Krystyna - 14-01-2024

   
Niflheim: Świat lodu i ciemności Świat Niflheim jest jednym z Dziewięciu Światów, które tworzą obserwowalny wszechświat (Yggdrasil) w starożytnej Mitologii Nordyckiej. 
Etymologia tego słowa jest niejednoznaczna, najprawdopodobniej mówimy o staronordyckim "Niflheimr". 
Jednocześnie wiele źródeł (w szczególności popularna obecnie Wikipedia) okrutnie myli się w tym względzie, tłumacząc słowo "Niflheim" jako "Siedziba Mgieł". 
W zasadzie nie ma tu mowy o żadnej mgle. 
Jeśli rdzeń "heimr" jest dość przetłumaczalny (dosłownie, "ziemia" lub raczej "ziemia"), to "nifl" według M.I. Steblina-Kamensky'ego, którego autorytet w dziedzinie językoznawstwa staronordyckiego jest niepodważalny, tłumaczy się jako "ciemny". 
Tak więc Niflheim oznacza "mroczne krainy" lub, ujmując to nieco bardziej poetycko, "świat ciemności".

Należy zauważyć, że Skandynawowie nie kojarzyli świata Niflheim z rzeczywistościami chtonicznymi, funkcje "życia pozagrobowego" w tym sensie pełniło Helheim  
Chociaż te dwa światy są ze sobą mocno powiązane, ponieważ Helheim znajduje się właśnie w Niflheim i jest od niego odgrodzony jedynie rzeką Gjell i wysokim skalistym grzbietem (stąd jego alternatywna nazwa – Helgard). 
Inną ważną kwestią jest to, że Niflheim jest zwykle kojarzony z Lodowymi Olbrzymami, ale nie jest to do końca prawda. 
W końcu pierwszym Lodowym Olbrzymem (Grimtusen) był Ymir, a dla jego bezpośredniego (i jedynego) potomka, Bergelmira, Asowie zbudowali Jötunheim, do którego okresowo zaglądali, aby "walczyć". 

Z tego powodu wielu badaczy uważa, że Jötunowie to Lodowi Giganci, czyli ich rodzinna planeta Jötunheim. 
Co więcej, w Wizji Gylvi w Eddzie Młodszej Sturlusona o korzeniach Drzewa Świata powiedziano:
 "Trzy korzenie podtrzymują to drzewo, jeden korzeń Asów, drugi Lodowych Olbrzymów, a trzeci Niflheimu". 
Oznacza to, że siedlisko Lodowych Olbrzymów i świat Niflheim są wyraźnie odgraniczone. 
Jednak gdy weźmie się pod uwagę ten aspekt, nie jest jasne, kto tak naprawdę zamieszkuje Krainy Cieni

Niflheim i Muspelheim: 
Pierwsze Światy Nordyckiej Kosmogonii W Eddzie Młodszej można znaleźć następujące słowa o Niflheimie (wypowiedziane przez samego Odyna):
 "Wieki przed stworzeniem ziemi Niflheim został już stworzony". 
Później inna inkarnacja Wszechojca dodaje:
 "Ale ziemie na południu zostały stworzone wcześniej, a to jest Muspelheim". 
W rzeczywistości Niflheim i Muspelheim to dwa pierwotne światy, które istniały przed pojawieniem się innych światów i pierwszych żywych stworzeń. 
Według mitów eddyjskich Niflheim znajduje się na północ od Ginungagap ("otchłani świata"), a Muspelheim na południe od niego. 
Opisy światów różnią się diametralnie: Niflheim jest ciemny i zimny, Muspelheim jest jasny i gorący, jest to świat płomieni i mieszka tam rasa Ognistych Olbrzymów. 
Ale to właśnie Niflheim i Muspelheim, połączenie dwóch antagonistycznych rzeczywistości, zrodziły pierwszą żywą istotę we wszechświecie.

Według legendy źródło Hvelgelmir (Wrzący Kocioł w języku staronordyckim) znajdowało się w Niflheim od zarania dziejów. 
Woda tryskała ze źródła z wielką siłą (prawdopodobnie słowo "wrząt" jest tu użyte w znaczeniu "wrząc", czyli "burzliwy"), ale mróz Niflheim niemal natychmiast zamienił wodę w lód. 
Siła źródła była jednak tak wielka, że coraz więcej strumieni przesuwało bloki lodu coraz dalej od Niblheimu. 
A kiedy opuścił Krainę Ciemności i minął Ginungagap, znalazł się na granicy Muspelheim, płomienie świata ognia stopiły bloki, a ogniste iskry tchnęły w nie życie. 
W ten sposób pojawił się Olbrzym Ymir, pierwsza istota, z której ciała powstały później inne światy. 
W ten sposób Niflheim odegrał rolę w tworzeniu systemu kosmicznego YGGDRASIL
Источник: http://runarium.ru/niflheim?ysclid=lreylw9mfc803436683
Путеводитель по Девяти мирам. 20. Нифльхейм - Сотканный мир (weavenworld.ru)


RE: Niflheim - Krystyna - 15-01-2024

Niflheim: Świat mgły
Niflheim i znaczenie Dom Mgły lub Świat Mgły to jedna z dziewięciu krain w Mitologii Nordyckiej i uważana jest za najciemniejszą i najzimniejszą. 
Niflheim jest pierwszym z Dziewięciu Światów i Niflheim znajduje się w północnym regionie Ginnungagap. 
Jest to miejsce określane jako lodowy świat, pełen ciemności i mgły.
Najstarsza z Trzech Studni znajduje się w Niflheim, zwana Hvergelmir i chroniona przez ogromnego Smoka zwanego Nidhug (Níðhöggr).
Mówi się, że wszystkie zimne rzeki pochodzą ze Studni zwanej Hvergelmir, która jest uważana za źródło jedenastu rzek w Mitologii Nordyckiej. 
Dobry Hvergelmir jest początkiem wszystkich żywych istot i miejscem, do którego każda żywa istota powróci. 
Eliminują Fale Lodowe to rzeki, które istniały w Niflheim na początku świata. 
Były to rzeki wypływające z Hvergelmir. 
Woda Elivagara spadła z gór na równiny Ginnungagap, gdzie zestaliła się w lód, który stopniowo utworzył bardzo gęstą warstwę. 
To jest powód, dla którego na północnych równinach jest bardzo zimno. 
Gdy Drzewo Świata Yggdrasil zaczęło rosnąć, rozciągnęło jeden ze swoich trzech wielkich korzeni do Niflheim i czerpało wodę ze źródła Hvergelmir.

Według mitologii nordyckiej Niflheim powstał z pierwotnego chaosu i był rządzony przez Hel, mroczną i złowrogą boginię. 
Hel była córką Boga Lokiego i Olbrzymki Angrbody i została opisana jako na wpół żywa i na wpół martwa, przy czym żywa część jej ciała była górną częścią, a martwa częścią dolną. 
Była odpowiedzialna za osądzanie dusz zmarłych i ustalanie, czy zasługują one na życie pozagrobowe w królestwie Valhalla , czy też zostaną wysłane do Niflheim.
Niflheim jest także domem dla kilku potworów i stworzeń, w tym smoka Nidhogga, który gryzie korzenie drzewa świata, Yggdrasil, oraz Wilka Fenrira, który jest dziki i budzący postrach Bogów. 
Co więcej, Niflheim to miejsce, gdzie gigantyczny wąż Jörmungandr został wygnany przez Bogów w ramach kary za swoją rolę w Ragnarok, końcu świata nordyckiego.

Chociaż jest to mroczne i przerażające miejsce, Niflheim było uważane przez starożytnych Nordów za miejsce święte. 
Wierzono, że zmarłych zabierała tam Hel lub jej słudzy, a duchy zmarłych można było przywoływać za pomocą rytuałów i magii. 
Wierzono również, że Nordyccy Bogowie, tacy jak Odyn i Thor, mogli podróżować do Niflheimu, aby konsultować się ze zmarłymi lub uzyskać ważne informacje.
Ponadto Niflheim jest ważny w Mitologii Nordyckiej, ponieważ reprezentuje dwoistość życia i śmierci. 
Nordycy wierzyli, że życie i śmierć są integralną częścią naturalnego cyklu istnienia i że nawet śmierć ma cel i znaczenie. 
Wierzono, że zmarli w Niflheim są częścią wielkiej tajemnicy, która wykracza poza życie i śmierć i że poprzez śmierć dusza może osiągnąć wyższy stan istnienia.
Nordycy wierzyli również, że Niflheim było miejscem oczyszczenia, gdzie dusze zmarłych mogły zostać oczyszczone z grzechów i przygotowane na życie pozagrobowe. 
Ma to związek z nordyckim przekonaniem, że śmierć nie jest końcem, ale raczej przejściem do nowego początku i że dusze zmarłych należy przygotować na nowe życie.
W wielu nordyckich opowieściach i legendach Niflheim jest przedstawiany jako miejsce ciemności i śmierci, ale także jako miejsce mocy i tajemnicy. 
Nordycy wierzyli, że Niflheim to miejsce, gdzie magia i wiedza są najłatwiej dostępne, a wielu z ich największych czarowników i proroków uważano za zdolnych do podróżowania tam duchem, aby zdobyć wiedzę i wizję.
Co więcej, Niflheim jest często wymieniany jako miejsce równowagi i kontrastu w stosunku do królestwa Asgardu, siedziby Nordyckich Bogów. 
Podczas gdy Asgard jest miejscem światła i życia, Niflheim jest miejscem ciemności i śmierci i często jest opisywany jako przeciwieństwo Królestwa Bogów. 
Jednak ta dwoistość jest również postrzegana jako istotna część równowagi nordyckiego wszechświata i wielu wierzyło, że harmonia i stabilność świata zależą od równowagi między Asgardem a Niflheimem.
Jest to również związane z koncepcją „mgły", która odzwierciedla ciemne i mgliste otoczenie królestwa. 
Uważa się, że gęsta mgła pokrywająca Niflheim utrudnia dostrzeżenie lub odnalezienie drogi w królestwie, tworząc poczucie tajemnicy i niepokoju. 
Dodatkowo mgła może mieć niewyraźny, odrętwiający wpływ na umysł, utrudniając odwiedzającym zrozumienie i utrudniając im powrót.
Chociaż Niflheim to miejsce śmierci i ciemności, jest także domem dla niektórych z najpotężniejszych i najstraszniejszych potworów w mitologii nordyckiej. 
Wśród nich jest Smok Nidhogg, gigantyczna istota, która pożera korzenie drzewa świata Yggdrasil i żeruje na ciałach zabitych w Niflheim. 
W Niflheim żyją także istoty takie jak Lodowi Olbrzymy, Wilki Fenrir i Skoll oraz Olbrzym Hraesvelg, który żyje na dalekiej północy i trzepocze skrzydłami, tworząc zimne wiatry przetaczające się przez królestwo.

Niflheim jest także domem dla wielu duchów zmarłych, które zamieszkują twierdzę Hel, rządzoną przez boginię o tym samym imieniu. 
Hel opisywany jest jako mroczna i tajemnicza postać, na wpół żywa, na wpół martwa, która rządzi duszami zmarłych i decyduje, dokąd trafią po śmierci. 
Niektórzy wierzyli, że Hel była życzliwa i opiekowała się zmarłymi ze współczuciem, podczas gdy inni postrzegali ją jako okrutną i karzącą postać, która rządziła żelazną pięścią.

Krótko mówiąc, Niflheim to mroczne i lodowe królestwo w Mitologii Nordyckiej, rządzone przez Hel i zamieszkane przez potwory i duchy zmarłych. 
Choć wśród Nordów było to miejsce budzące strach, uważano je za święte i tajemnicze, a wielu wierzyło, że śmierć nie jest końcem, ale raczej przejściem do nowego istnienia. 
Niflheim jest ważny w Mitologii Nordyckiej, ponieważ reprezentuje dwoistość życia i śmierci i jest postrzegany jako miejsce równowagi i kontrastu z królestwem Bogów.
Os Nove Mundos na Mitologia Nórdica (mitologia-nordica.net)


RE: Niflheim - Krystyna - 15-01-2024

Niflheim
Lodowy świat na dalekiej północy to bardzo tajemnicze miejsce. 
Pośród mgły i lodu zakopane jest ziarno życia. 
Kiedy żar Muspelheim zamieni lód Niflheim w strumień wody, rozpocznie się spirala tworzenia. 
Mimo że zamarznięta woda Niflheim skrywała iskrę życia, jest to przede wszystkim miejsce śmierci, a świat boi się śmiercionośnej mocy Lodowych Olbrzymów, które narodziły się tutaj na początku czasu.

Niflheim to zimna mgła, która tworzy bloki lodu. 
Niflheim, czyli mglista kraina, kraina lodu i mgieł, miejsce zamieszkania Lodowych (mroźnych) Olbrzymów, istniał przed wszystkimi żywymi istotami.
Legendy głoszą, że Niflheim znajdował się na północ od otchłani Ginnungagap. 
A na południe od otchłani znajdował się Muspelheim.
Legenda głosi, że na samym początku czasu w Niflheim wytrysnęło źródło Hvelgelmir. 
Mróz zamienił wodę w lód, ale źródło nadal tryskało, a bloki lodu zaczęły przesuwać się w kierunku Muspelheim
Kiedy lód zbliżył się do królestwa ognia, zaczął topnieć. 
Iskry, które wyleciały z Muspelheim, zmieszały się ze stopionym lodem i tchnęły w niego życie. 
W ten sposób pojawiła się Ymir, pierwsza żywa istota.
Później Niflheim stał się krainą Lodowych Olbrzymów. 
Również w Niflheimie Asowie stworzyli Helheim (krainę umarłych), oddzielając ją rzeką Gjoll, dokąd wysłali Hel, córkę Lokiego.
W Niflheimie dwanaście strumieni Elivagar ma swój początek w źródle Hvelgelmir. 
Uważa się, że woda w tych strumieniach jest najzimniejsza na świecie. 
Thor i kilku innych Asów od czasu do czasu odwiedzało Niflheim. 
Niflheim jest również domem dla jednego z korzeni drzewa świata, Yggdrasil.
Миры скандинавской мифологии. Путеводитель по древнему мирозданию / Вячеслав Паутов (author.today)


RE: Niflheim - Krystyna - 16-01-2024

Niflheim i Muspelheim: Pierwotne Krainy
W Mitologii Nordyckiej Dziewięć Światów składa się z Asgardu, Midgardu, Jotunheimu, Svartalfheimu, Alfheimu, Vanaheimu, Nidavellir, Helheimu i Muspelheimu, z których każdy ma swoje unikalne cechy, stworzenia i bohaterów. 
Jednak przed stworzeniem Dziewięciu Światów istniały pierwotne królestwa Niflheim i Muspelheim.

Niflheim to Lodowe Królestwo Mgły i Ciemności, położone w północnej części kosmologicznego drzewa Yggdrasil. 
Tutaj lodowate rzeki i lodowce łączą się, tworząc źródło jedenastu rzek zwanych Élivágar, które wpadały do pustki Ginnungagap. 
Uważa się, że Niflheim był miejscem narodzin Olbrzyma Ymira, który według Mitologii Nordyckiej był protoplastą wszystkich olbrzymów.
Z drugiej strony Muspelheim to Ogniste Królestwo Chaosu i Gorąca, położone w południowej części Yggdrasil. 
Muspelheim to królestwo Ognistych Olbrzymów i miejsce pochodzenia Surtra, Olbrzyma, który strzeże wejścia do Muspelheimu. 
Uważa się, że Surtr ostatecznie odegra kluczową rolę w ostatecznej bitwie Ragnaroku, gdzie będzie walczył z Bogami i pochłonie świat w płomieniach.
Pierwotne królestwa Niflheim i Muspelheim reprezentują przeciwstawne zasady lodu i ognia, które jako pierwsze pojawiły się w pustce Ginnungagap. 
Dlatego uważa się je za początkowe etapy kosmologicznego stworzenia w mitologii nordyckiej. 
Interakcja między tymi dwoma światami ostatecznie doprowadziła do stworzenia reszty Dziewięciu Światów i początku Mitologii Nordyckiej, jaką znamy dzisiaj.
Exploring the Nine Worlds of Norse Mythology: A Cosmic Journey - Viking Style


RE: Niflheim - Krystyna - 17-01-2024

Niflheim to Świat Lodu i Mgły.
Niflheim to jeden z Dziewięciu Światów tworzących obserwowalną część Wszechświata w mitach ludów niemiecko-skandynawskich. Najpopularniejszym tłumaczeniem tego słowa jest „siedziba mgły”, jednak niektórzy badacze proponują inną wersję. 
Ich zdaniem pod tą nazwą należy rozumieć Ciemne Krainy lub ewentualnie Świat Ciemności
Niflheim jest jednym z tak zwanych „niższych światów” i sąsiaduje z położoną na północ od niego otchłanią świata Ginnungagap. 
Po południowej stronie bezdennej otchłani znajduje się królestwo Muspelheim, uosobienie wiecznie płonącego ognia i nieznośnego gorąca.

Według informacji zawartych w Prozie Edda, Niflheim i Muspelheim są pierwszymi światami, które wyłoniły się z pierwotnego Chaosu. Legendy mówią, że na początku dziejów w Niflheim bulgotało źródło Hvergelmir, czyli „Wrzący Kocioł”. 
Jednak chłód panujący w ówczesnym młodym świecie był tak wielki, że woda ze źródła natychmiast zamieniła się w bryły lodu. 
Stopniowo lodu było coraz więcej, bo... „Wrzący kocioł” miał ogromną moc i nadal wydzielał coraz większe strumienie wody. 
Lodowe kępy, napierając na siebie, oddalały się coraz bardziej od źródła, poszerzając w ten sposób granice Niflheim. 
Ruch lodu zatrzymał się dopiero w bezpośrednim sąsiedztwie Muspelheim, którego ciepło było w stanie stopić zamarzniętą wodę.

Strumień wody z „wrzącego kotła”, zwanego „Elivagarem”, w pewnym momencie zamarzł, wypełniając po brzegi otchłań świata. 
Ze względu na bliskość ciepła emanującego z ognistego królestwa, na powierzchni lodu zaczął tworzyć się szron, a iskry, które do niego dotarły, były w stanie obudzić do życia pierwszą istotę we Wszechświecie - Lodowego Giganta Ymira. 
Postać ta jest kluczową postacią w mitologii skandynawskiej, ponieważ... z jego ciała powstał cały materialny świat ziemski (według innej, mniej powszechnej wersji, reszta światów, w tym siedziba bogów). 
Potomkowie Ymira położyli podwaliny pod linię Giganta Grimtursen. 
Większość ekspertów jest skłonna wierzyć, że w rozumieniu starożytnych Skandynawów Ymir to cały wszechświat, w najszerszym tego słowa znaczeniu.

Po wszystkich wydarzeniach opisanych powyżej Niflheim uzyskał obecną formę, zamieniając się w mroczne królestwo wiecznego zimna. Światło słoneczne nie może przeniknąć przez gęste chmury ciągłej mgły, które otaczają bloki lodu rozrzucone na polach zamarzniętej wody. Tradycyjnie uważa się, że jedynymi mieszkańcami Niflheimu są Lodowi Olbrzymy, bezpośredni potomkowie Ymira. 
Na pierwszy rzut oka takie stwierdzenie wydaje się całkiem logiczne, ponieważ nikt inny nie jest w stanie przeciwstawić się ciągłemu chłodowi i wiecznej ciemności panującej na tym świecie. 
Jednak we wspomnianej już „Młodszej Eddzie” Snorriego Sturlussona jest wprost powiedziane, że korzenie drzewa świata Yggdrasil są podtrzymywane przez trzy siły - Bogów Asów, Lodowych Gigantów, natomiast trzeci korzeń sięga Świata Niflheim
Te Lodowe Olbrzymy i Niflheim wydają się być od siebie oddzielone. 
Możliwe, że w tym ponurym i zimnym świecie nie ma żadnego życia w zwykłym tego słowa znaczeniu i jest to niekończąca się lodowa pustynia. 
Na taką możliwość pośrednio wskazuje fakt, że to właśnie tutaj znajduje się Helheim-królestwo umarłych, ogrodzone murem nie do pokonania, będące w posiadaniu złowrogiej-Olbrzymiej Bogini Hel.

Całkiem możliwe, że pierwowzorem Niflheim była Grenlandia z jej „pokrywą lodową” i pływającymi górami lodowymi, których krajobrazy mogą przypominać ponure panoramy „podziemi” ze skandynawskich sag.
https://dzen.ru/a/XjmKzpGOdw1fi4HH


RE: Niflheim - Krystyna - 08-09-2024

Nifelheim
Biegunowe przeciwieństwo Muspelheim, jest to bardzo wrogi świat. 
Rządzi nim pożerający wsz Muspelheim ystko wąż; Niddhogg, pożeracz złych umarłych i pijak krwi. 
Nifelheim to kraina mgły i mgieł, kraina cienia nieświadomości; znów obszar zakazany, runa do niego należąca to, co nie jest zaskakujące, NAUTHIZ
 Psychologiczne powiązanie; Cień.
https://aswynn.com/yggdrasil-reading/