10-06-2011, 15:12
Sleipnir- Ośmionogi Koń Odyna, potomek Svadilfariego i Lokiego.
Potrafił galopować ponad morzem i w przestworzach.
Mógł prześcignąć każdego rumaka we wszystkich dziewięciu światach.
W Mitologii Nordyckiej Sleipnir to ośmionożny Koń dosiadany przez Odyna.
Sleipnir jest poświadczony w Eddzie Poetyckiej, skompilowanej w XIII wieku z wcześniejszych tradycyjnych źródeł, oraz w Eddzie Prozatorskiej napisanej w XIII wieku przez Snorriego Sturlusona.
W obu źródłach Sleipnir jest rumakiem Odyna, jest dzieckiem Lokiego i Svaðilfari, jest opisywany jako najlepszy ze wszystkich koni i czasami jest dosiadany do Helu.
Edda Prozatorska zawiera obszerne informacje dotyczące okoliczności narodzin Sleipnira oraz szczegóły dotyczące jego szarego koloru.
Sleipnir jest również wspomniany w zagadce znalezionej w XIII-wiecznej legendarnej sadze Hervarar saga ok Heiðreks, w XIII-wiecznej legendarnej sadze Völsunga saga jako przodek konia Grani oraz w księdze I Gesta Danorum, napisanej w XII wieku przez Saxo Grammaticusa, zawiera epizod uważany przez wielu uczonych za związany ze Sleipnirem.
Sleipnir jest powszechnie uznawany za przedstawiony na dwóch gotlandzkich kamieniach z VIII wieku: kamieniu wizerunkowym Tjängvide i kamieniu wizerunkowym Ardre VIII.
Zaproponowano teorie naukowe dotyczące potencjalnego związku Sleipnira z praktykami szamańskimi wśród nordyckich pogan.
W czasach nowożytnych Sleipnir pojawia się w islandzkim folklorze jako twórca Ásbyrgi, w dziełach sztuki, literaturze, oprogramowaniu i nazwach statków.
The horse in Nordic mythology - Wikipedia
Klasyczne ilustracje z mitologii nordyckiej (germanicmythology.com)
Koń Sleipnir w mitologii nordyckiej (mifi-skandinavii.ru)
Мифология викингов - Слейпнир (legendami.ru)
Potrafił galopować ponad morzem i w przestworzach.
Mógł prześcignąć każdego rumaka we wszystkich dziewięciu światach.
W Mitologii Nordyckiej Sleipnir to ośmionożny Koń dosiadany przez Odyna.
Sleipnir jest poświadczony w Eddzie Poetyckiej, skompilowanej w XIII wieku z wcześniejszych tradycyjnych źródeł, oraz w Eddzie Prozatorskiej napisanej w XIII wieku przez Snorriego Sturlusona.
W obu źródłach Sleipnir jest rumakiem Odyna, jest dzieckiem Lokiego i Svaðilfari, jest opisywany jako najlepszy ze wszystkich koni i czasami jest dosiadany do Helu.
Edda Prozatorska zawiera obszerne informacje dotyczące okoliczności narodzin Sleipnira oraz szczegóły dotyczące jego szarego koloru.
Sleipnir jest również wspomniany w zagadce znalezionej w XIII-wiecznej legendarnej sadze Hervarar saga ok Heiðreks, w XIII-wiecznej legendarnej sadze Völsunga saga jako przodek konia Grani oraz w księdze I Gesta Danorum, napisanej w XII wieku przez Saxo Grammaticusa, zawiera epizod uważany przez wielu uczonych za związany ze Sleipnirem.
Sleipnir jest powszechnie uznawany za przedstawiony na dwóch gotlandzkich kamieniach z VIII wieku: kamieniu wizerunkowym Tjängvide i kamieniu wizerunkowym Ardre VIII.
Zaproponowano teorie naukowe dotyczące potencjalnego związku Sleipnira z praktykami szamańskimi wśród nordyckich pogan.
W czasach nowożytnych Sleipnir pojawia się w islandzkim folklorze jako twórca Ásbyrgi, w dziełach sztuki, literaturze, oprogramowaniu i nazwach statków.
The horse in Nordic mythology - Wikipedia
Klasyczne ilustracje z mitologii nordyckiej (germanicmythology.com)
Koń Sleipnir w mitologii nordyckiej (mifi-skandinavii.ru)
Мифология викингов - Слейпнир (legendami.ru)