Cinnabar
#1

   
Cinnabar
Stosunkowo rzadki minerał z gromady Siarczków składający się z Siarczku Rtęci.
Jest najczęściej eksploatowaną Rudą Rtęci.
Ze względu na fakt, iż rtęć jest pierwiastkiem bardzo łatwo uruchamialnym i mobilnym w geochemicznym środowisku, złoża Cinnabar są nietrwałe i zdarzało się, iż znikały w ciągu kilku dni ze złoża na skutek wypłukania przez krążące w górotworze roztwory hydrotermalne.

Nazwa pochodzi od:perskiego zinijfrach = Dracena (żywica) lub Smocza Krew i nawiązuje do czerwonej barwy minerału.
gr. Kinnabari lub łac. Cinnabaris – tymi nazwami określano czerwony Pigment otrzymywany z Cinnabar
Jest kruchy, niekiedy strugalny, przezroczysty.
Tworzy kryształy tabliczkowe, rzadziej słupkowe, niekiedy przyjmuje postać romboedrów.
W skupieniach ziarnistych i nalotach, rzadko w postaci grubotabliczkowych

Składnik niskotemperaturowych utworów hydrotermalnych.
Występuje w postaci żył.
Spotykany jest w gejzerach i gorących źródłach.
Czasami tworzy się w utworach osadowych.

Powstawanie
Jest jednym z bardzo niewielu siarczków, których powstawanie można zaobserwować współcześnie.
Powstaje on pod wpływem wysokich temperatur z gazów wulkanicznych.
W taki sposób powstało prawdopodobnie wiele ważnych dla przemysłu złóż Rtęci.

Miejsca występowania:
Hiszpania – Almaden – największe złoża na świecie, Włochy – Abadia, San Salvador, Monte Amiata, Stany Zjednoczone – Terlingua/Teksas, 
New Almaden, Kalifornia, Chiny – Kuejczou, Słowenia – Idrija, Austria – Erzberg, Steiermark, Niemcy – Moschellandsberg/Palatynat .

W Polsce – niewielkie ilości stwierdzono na Dolnym Śląsku: Kletno, ok. Stronia, w Boguszowie, w okolicach Szklarskiej Poręby.
Spotykany jest też w Pieninach i Bieszczadach.

Zastosowanie
Najważniejsza Ruda Rtęci.
Dawniej służył jako naturalny czerwony barwnik, w kopalniach w Hiszpanii wydobywany był przez Greków 700 lat p.n.e.
Służy do produkcji farb.
Ma duże znaczenie kolekcjonerskie.
Niekiedy jest stosowany do wyrobu biżuterii, najczęściej obrabiany w formie kaboszonu.
Wykorzystywany jest wielu gałęziach techniki regulacyjnej i pomiarowej.
źródło
źródło
źródło
galeria
źródło
źródło
źródło
https://www.youtube.com/watch?time_conti...scStq_pQUc

[Obrazek: attachment.php?aid=74202]
Odpowiedz
#2

Cinnabar, the Ancient Pigment of Mercury
Cinnabar, czyli siarczek rtęci (HgS), to silnie toksyczna, naturalnie występująca forma Rtęci, która w starożytności była wykorzystywana do otrzymywania jasnopomarańczowego Cinnabar Pigmentu do ceramiki, malowideł ściennych, tatuaży i podczas ceremonii religijnych.

Najwcześniejsze zastosowanie Cinnabar
Podstawowym prehistorycznym zastosowaniem tego minerału było mielenie go w celu uzyskania Cinnabar, a najwcześniejsze znane jego zastosowanie w tym celu miało miejsce w neolitycznym stanowisku Çatalhöyük w Turcji (7000–8000 p.n.e.), gdzie malowidła ścienne przedstawiały Cinnabar

Ostatnie badania na Półwyspie Iberyjskim w kopalni Krzemienia Casa Montero oraz pochówki w La Pijotilla i Montelirio sugerują, że Cinnabar był używany jako Pigment od około 5300 p.n.e. 
Analiza Izotopów Ołowiu wykazała, że Pigmenty Cinnabar pochodzą ze złóż w dystrykcie Almaden.

W Chinach najwcześniejszym znanym zastosowaniem Cinnabar jest kultura Yangshao (~4000-3500 p.n.e.). 
W kilku miejscach Cinnabar pokrywał ściany i podłogi budynków używanych do ceremonii rytualnych. 
Cinnabar był jednym z wielu minerałów używanych do malowania ceramiki Yangshao, a w wiosce Taosi Cinnabar był posypywany w elitarnych pochówkach.

Vinca Culture (Serbia)
Neolityczna kultura Vinca (4800-3500 p.n.e.), zlokalizowana na Bałkanach i obejmująca serbskie stanowiska Plocnik, Belo Brdo i Bubanj, między innymi, była wczesnymi użytkownikami Cinnabar, prawdopodobnie wydobywanego z kopalni Suplja Stena na górze Avala, 20 kilometrów (12,5 mili) od Vinca. Cinnabar występuje w tej kopalni w żyłach Kwarcowych; neolityczne działania kamieniołomnicze są tutaj potwierdzone obecnością kamiennych narzędzi i naczyń ceramicznych w pobliżu starożytnych szybów kopalnianych.

Badania mikro-XRF zgłoszone w 2012 r. (Gajic-Kvašcev i in.) wykazały, że farba na naczyniach ceramicznych i figurkach z Plocnika zawierała mieszankę minerałów, w tym Cinnabar o wysokiej czystości. 
Stwierdzono również, że czerwony proszek wypełniający naczynie ceramiczne odkryte w Plocniku w 1927 r. zawierał wysoki procent Cinnabar, prawdopodobnie, ale nie na pewno, wydobywanego z Suplja Stena.

Huacavelica (Peru)
Huancavelica to nazwa największego źródła Rtęci w obu Amerykach, położonego na wschodnim zboczu gór Kordyliery Zachodniej w środkowym Peru. Złoża Rtęci są tutaj wynikiem kenozoicznych intruzji Magmy do skał osadowych. 
Cinnabar był używany do malowania ceramiki, figurek i malowideł ściennych oraz do ozdabiania pochówków elitarnych w Peru w wielu kulturach, w tym kulturze Chavín (400-200 p.n.e.), Moche, Sican i imperium Inków. 
Co najmniej dwa odcinki Drogi Inków prowadzą do Huacavelica.

Naukowcy (Cooke i in.) donoszą, że akumulacja Rtęci w osadach pobliskiego jeziora zaczęła się zwiększać około 1400 r. p.n.e., prawdopodobnie w wyniku pyłu wydobywanego z Cinnabar
Główną historyczną i prehistoryczną kopalnią w Huancavelica jest kopalnia Santa Barbára, nazywana „mina de la muerte” (kopalnia śmierci), która była zarówno największym dostawcą Rtęci do kolonialnych kopalni srebra, jak i głównym źródłem zanieczyszczeń w Andach nawet dzisiaj. 
Wiadomo, że eksploatowana była przez imperia andyjskie, a wydobycie Rtęci na dużą skalę rozpoczęło się tutaj w okresie kolonialnym po wprowadzeniu amalgamatu rtęci związanego z wydobywaniem srebra z rud niskiej jakości.

Amalgamacja Rud srebra niskiej jakości przy użyciu Cinnabar została rozpoczęta w Meksyku przez Bartolomé de Medinę w 1554 r. 
Proces ten obejmował wytapianie Rudy w opalanych trawą, wyłożonych gliną retortach, aż do momentu odparowania, w którym powstała gazowa Rtęć. 
Część gazu została uwięziona w surowym kondensatorze i schłodzona, w wyniku czego powstała ciekła Rtęć. 
Zanieczyszczające emisje z tego procesu obejmowały zarówno pył z pierwotnego wydobycia, jak i gazy uwalniane do atmosfery podczas wytopu.

Teofrast i Cinnabar
Klasyczne greckie i rzymskie wzmianki o Cinnabar obejmują wzmiankę Teofrasta z Eresus (371-286 p.n.e.), ucznia greckiego filozofa Arystotelesa. Teofrast napisał najwcześniejszą zachowaną naukową książkę o minerałach, „De Lapidibus”, w której opisał metodę ekstrakcji Rtęci i Cinnabar Późniejsze wzmianki o procesie Rtęciowym pojawiają się u Witruwiusza (I w. p.n.e.) i Pliniusza Starszego (I w. n.e.).

Roman Cinnabar
Cynober był najdroższym Pigmentem używanym przez Rzymian do rozległych malowideł ściennych na budynkach publicznych i prywatnych (~100 p.n.e.-300 n.e.). 
Niedawne badanie próbek Cinnabar pobranych z kilku willi we Włoszech i Hiszpanii zostało zidentyfikowane przy użyciu stężeń izotopów Ołowiu i porównane z materiałem źródłowym w Słowenii (kopalnia Idria), Toskanii (Monte Amiata, Grosseto), Hiszpanii (Almaden) i jako kontrola, z Chin. 
W niektórych przypadkach, takich jak w  Pompejach, Cinnabar wydaje się pochodzić z określonego lokalnego źródła, ale w innych Cinnabar używany w malowidłach ściennych został zmieszany z kilku różnych regionów.

Leki trujące
Jedno zastosowanie Cinnabar nie zostało potwierdzone do tej pory w dowodach archeologicznych, ale mogło mieć miejsce w czasach prehistorycznych, to tradycyjne lekarstwo lub rytualne spożycie. 
Cinnabar używano przez co najmniej 2000 lat jako części chińskiej i indyjskiej medycyny ajurwedyjskiej. 
Chociaż może mieć korzystny wpływ na niektóre choroby, wiadomo obecnie, że ludzkie spożycie Rtęci powoduje toksyczne uszkodzenia nerek, mózgu, wątroby, układu rozrodczego i innych narządów.

Cynober jest nadal stosowany w co najmniej 46 tradycyjnych chińskich lekach patentowych, stanowiąc od 11 do 13% Zhu-Sha-An-Shen-Wan, popularnego tradycyjnego leku dostępnego bez recepty na bezsenność, lęk i depresję. 
Jest to około 110 000 razy więcej niż dopuszczalne dawki Cinnabar zgodnie z Europejskimi Normami Leków i Żywności: w badaniu na szczurach Shi i in. odkryli, że spożycie takiej dawki Cinnabar powoduje uszkodzenia fizyczne.
https://www.thoughtco.com/cinnabar-the-a...ury-170556

[Obrazek: attachment.php?aid=74202]
Odpowiedz
#3

Kopalnię Cinnabar z czasów kultury Mochica odkryto w Peru
Cinnabar - minerał wykorzystywany przez przedstawicieli kultury Mochica w północnym Peru do malowania tatuaży na skórze mógł być wydobywany lokalnie w okolicach miasta Trujillo – informuje serwis internetowy Peruvian Times.

Kultura Mochica rozwijała się w okresie I-VIII w. n.e. na obszarach położonych wzdłuż północnego wybrzeża Peru, a jej stolica ze słynnymi Piramidami Słońca i Księżyca znajdowała się w pobliżu dzisiejszego miasta Trujillo w Peru.
Archeolog Regulo Franco odkrył koło Trujillo indiańską kopalnię Cinnabar - rzadkiego minerału składającego się z Siarczku Rtęci, używanego do wytwarzaniu Pigmentu w odcieniu koloru czerwonego, wpadającego nieznacznie w kolor pomarańczowy.

Wejście do kopalni, w której znajdują się kryształy Malachite oraz Rudy Rtęci i Cinnabar z Siarczku Rtęci, położone jest na zachodnim zboczu Cerro Portachuelo, góry leżącej na terenie kompleksu chronionego Cerro Campana – masywu górskiego koło Trujillo, będącego dla ludu Mochica „świętą górą”.

W 2006 r. zespół archeologów pod kierunkiem Regulo Franco odkrył na stanowisku El Brujo grobowiec z ok. 400 r. n.e., zawierający doskonale zachowaną mumię młodej kobiety należącej do elity Mochica, prawdopodobnie władczyni, która została nazwana Panią z Cao.
Jedną z unikalnych cech tego znaleziska były kunsztowne tatuaże przedstawiające węże i pająki w kolorze Cinnabar, pokrywające ciało zmarłej owinięte w 26 warstw delikatnej tkaniny, dzięki którym mumię kobiety nazywa się też Damą w Tatuażach.

Franco uważał wówczas, że Cinnabar do wykonania tatuaży musiał być sprowadzany z bardziej na południe oddalonych terenów dzisiejszego Peru, ale najnowsze odkrycie kopalni Cinnabar koło Trujillo świadczy o lokalnej produkcji Pigmentu.
Pierwsza komora wydobywcza w kopalni znajduje się 7 metrów od wylotu tunelu, a odnalezione na stanowisku skorupy naczyń i fragmenty kości wskazują na wykorzystanie kopalni w okresie kultury Mochica. 
W późniejszych okresach nie dokonywano dalszej eksploracji kopalni, prawdopodobnie ze względu na obecność szkodliwych gazów. (PAP)
źródło
https://www.earthmagazine.org/article/lo...ine-death/

[Obrazek: attachment.php?aid=74202]
Odpowiedz
#4

   

Cinnabar 
Cinnabar należy do dziesięciu najbardziej niebezpiecznych minerałów zabójczych na Ziemi.
Skład chemiczny mineralnego Cinnabar jest niezwykle toksycznym Siarczkiem Rtęci
Jest to jedyny minerał Rudny w przyrodzie w srebrzystym „ciekłym metalu” (znaleziono także osady rdzeniowej rtęci).
Europejscy Alchemicy, wdychani przez odparowanie Cinnabar nad rozgrzanymi do czerwoności tygielami, nie żyli długo po takich eksperymentach. 
Świadczy o tym wymowny fakt - rękopisy z opisami eksperymentów alchemicznych z Cinnabar z reguły nie są zakończone.

Starożytne kopalnie 
Herodot donosi, że Grecy otrzymali czerwoną farbę od Scytów w regionie Morza Czarnego. 
Tutaj, w regionach stepowych Donbasu, Cinnabar jest dziś wydobywany. 
W kopalniach znajdowano czasami narzędzia pracy starożytnych górników - młoty kamienne, kliny z brązu i kilofy. 
Do największych złóż Cinnabar na świecie należą kopalnie Idrija, w pobliżu Morza Adriatyckiego (Słowenia). 
Są uważane za jedne z najstarszych w historii cywilizacji europejskiej. 
Tutaj minerał zawiera bardzo wysoki procent rodzimej Rtęci. 
Nie mniej starożytne kopalnie do wydobywania Rudy Rtęci znajdują się w Dolinie Fergańskiej (Kirgistan), istnieją takie kopalnie w Uzbekistanie, w kilku prowincjach Chin iw innych krajach świata.
 
Od neolitu do średniowiecza 
Analiza chemiczna nawadnianej ceramiki, liczącej 9 tysięcy lat, znaleziona przez archeologów w neolitycznym mieście Chatal-Hoyuk na terytorium tureckiej prowincji Anatolia, świadczyła o tym, że naczynia zdobi ornament z czerwonego Pigmentu Cinnabar
Mieszkańcy tego najstarszego miasta na ziemi malowali czerwone Cinnabar wizerunki swoich bogów wyryte na ścianach jaskiń jaskiniowych.

Przodkowie Chińczyków również wiedzieli, czym jest Cinnabar
Garncarze neolitycznej kultury Yanshao , która istniała 7000 lat temu w dolinie Żółtej Rzeki, namalowali swoją ceramikę czerwonym Pigmentem tego minerału
Mistrzowie eksperymentowali i zdali sobie sprawę, że Cinnabar nadaje kolor nie tylko czerwony. 
Mieszając roztwory minerału z innymi składnikami, starożytni Chińczycy wiedzieli, jak przygotować farby o kilku odcieniach - od różowego po karmazynowy.

Niewyczerpane kopalnie Almaden 
W górach Półwyspu Iberyjskiego w Hiszpanii znajduje się unikalne pole Almaden . 
W lokalnych kopalniach wydobycie Cinnabar trwa nieprzerwanie od około trzech tysięcy lat - od czasów Kartaginy Fenickiej. 
W tym czasie wydobyto z głębin co najmniej pół miliona ton Rtęci, ale kopalnia wydaje się niewyczerpana. 
Pliniusz (I w.) wspomina o hiszpańskich kopalniach Rtęci, opisując właściwości mineralnego Cinnabar i metodę wydobywania z niego Rtęci w jednej z sekcji „Historia naturalna”. 
W średniowiecznej Hiszpanii werdykt dworu królewskiego do pracy w kopalniach w Almaden oznaczał wyrafinowaną śmierć. 
Trujące opary Rtęci powodowały skurcze i drgawki u górników, utratę orientacji, ślepotę, a następnie ambulatoryjną bolesną śmierć skazanych na zagładę. 
Niemożliwe jest wyleczenie pacjenta zatrutego Cinnabar nawet w nowoczesnej klinice - Rtęć nie jest usuwana z organizmu w żaden sposób.

Śmiertelna piękność 
Jednak ten piękny i łatwy w obróbce minerał w starożytności był często używany w życiu codziennym. 
W rumieńcu i pomadce do ust, innych kosmetykach wykonanych dla egipskich, a potem rzymskich piękności, toksyczny Cinnabar został włączony jako główny barwnik. 
Aktorzy teatrów greckiego i rzymskiego używali pudru z Cinnabar 
Z punktu widzenia współczesnego człowieka medycyna zawierająca Cinnabar wydaje się być absolutnie niewiarygodna. 
Niemniej jednak wielu średniowiecznych lekarzy wypędziło swoich nieszczęsnych pacjentów do grobu tylko z takimi trującymi maściami, pigułkami i lekami. 
W szczególności składnik Rtęci minerału Cinnabar próbował leczyć trąd .

Oto piękne chińskie rzeźbione pudełko Cinnabar (powyżej), które należało do pewnego lekarza z czasów dynastii Qing (XVIII wiek). 
Widać  rzeźbione, tańczące wesołe dzieciaki. 
Najwyraźniej lekarz specjalizował się w leczeniu dzieci i zabawiał małych pacjentów takim zabawnym obrazem. 
Rzeźbiony dodatek pediatry był przeznaczony do przechowywania cudownych leków. 
Można sobie tylko wyobrazić, jaki był efekt tych leków, nasyconych oparami Rtęci. 
Pudełko jest eksponowane w Chińskim Muzeum Narodowym w Pekinie.
źródło
źródło
więcej ciekawostek historycznych, magicznych...tutaj...

[Obrazek: attachment.php?aid=74202]
Odpowiedz
#5

Cinnabar
Stosunkowo rzadki minerał z gromady Siarczków składający się z Siarczku Rtęci.
Jest najczęściej eksploatowaną Rudą Rtęci. 
Ze względu na fakt, iż Rtęć jest pierwiastkiem bardzo łatwo uruchamialnym i mobilnym w geochemicznym środowisku, złoża Cinnobar są nietrwałe i zdarzało się, iż znikały w ciągu kilku dni ze złoża na skutek wypłukania przez krążące w górotworze roztwory hydrotermalne.

Cinnabar (chińska czerwień, vermilion) - odcień koloru czerwonego wpadający nieznacznie w kolor pomarańczowy. 
Pigment o tym odcieniu pozyskiwano z Cinnabar, minerału z zawartością Siarczku Rtęci, stąd nazwa.

W XVIII wieku zesłanie do Hiszpanii w celu wydobywania Cinnabar było uważane za wyrok śmierci.
Mówi się, że jest to najbardziej trujący minerał na świecie. 
Podgrzany może uwolnić trującą płynną Rtęć. 

Cinnabar jest toksycznym minerałem Siarczku Rtęci o składzie chemicznym HgS. 
Jest to jedyna ważna Ruda Rtęci. 
Ma jaskrawoczerwony kolor, który spowodował, że ludzie używali go jako pigmentu i rzeźbili go w biżuterię i ozdoby przez tysiące lat w wielu częściach świata. 
Ponieważ jest toksyczny, jego użycie pigmentów i biżuterii zostało prawie zakończone.

Najbardziej uderzającą właściwością Cinnabar jest jego czerwony kolor. 
Jasny kolor ułatwia dostrzeżenie w polu i jest fascynacją dla tych, którzy go odkryją. 
Ma twardość Mohsa od 2 do 2,5 i bardzo łatwo miele się na bardzo drobny proszek. 
Ma ciężar właściwy 8,1, który jest niezwykle wysoki dla minerałów niemetalicznych.

Blask Cinnabar waha się od matowego do adamantine. 
Próbki o matowym połysku są zwykle masywne, zawierają obfite zanieczyszczenia i nie mają jaskrawego czerwonego koloru czystego Cinnabar
Okazy Adamantynowe to zwykle rzadko spotykane kryształy.

Zastosowania Cinnabar
Cinnabar jest jedyną ważną Rudą Rtęci.
Przez tysiące lat Cinnabar był wydobywany i ogrzewany w piecu. 
Rtęć ucieka w postaci pary, która może zostać skroplona do ciekłej Rtęci.
Ludzie zaczęli używać Cinnabar do Pigmentów tysiące lat temu we Włoszech, Grecji, Hiszpanii, Japonii, Chinach, Turcji i krajach Majów Ameryki Południowej
Z czasem ludzie w prawie każdym kraju, w którym obecne są wulkany, odkryli Cinnabar i zdali sobie sprawę z jego przydatności jako Pigmentu. 
Cinnabar jest jednym z bardzo niewielkiej liczby minerałów, które zostały niezależnie odkryte, przetworzone i wykorzystane przez starożytnych ludzi w wielu częściach świata.
Cinnabar wydobywa się w wulkanie, miele na bardzo drobny proszek, a następnie miesza z płynami, aby wytworzyć wiele rodzajów farb. 
Jasne czerwone Pigmenty znane jako Cinnabar i „chiński czerwony” zostały pierwotnie wykonane z Cinnabar
Cynober jest szczególnie popularny do produkcji czerwonego lakieru w Chinach. 
Jego użycie w lakierze spadło z powodu jego toksyczności, ale niektóre zastosowania Cinnabar w lakierze nadal trwają. 
Był również używany w postaci sproszkowanej do rytualnych błogosławieństw i pochówków.
Sproszkowany Cinnabar był używany jako kosmetyk w wielu częściach świata przez tysiące lat. 
W końcu odkryto, że Cinnabar jest toksyczny, a jego stosowanie w pigmentach, farbach i kosmetykach zaczęło spadać.
Obecnie większość, ale nie wszystkie, przedmioty wytwarzane i sprzedawane pod nazwą „Cinnabar” zostały wykonane z mniej toksycznych i nietoksycznych materiałów imitujących. 
Antyczne przedmioty wykonane z toksycznego mineralnego Cinnabar wciąż znajdują się na rynku. 
Jeśli napotkasz przedmiot na sprzedaż opisany lub oznaczony jako „Cinnabar”, powinieneś być sceptyczny. 
Jeśli jest to prawdziwy Cinnabar, może być niebezpieczny. 
Jeśli jest to imitacja Cinnabar, należy go oznaczyć jako „imitacja”.
źródło
źródło

[Obrazek: attachment.php?aid=74202]
Odpowiedz
#6

Cynober jest ważną Rudą Rtęci. 
Minerał ma piękny jasny czerwony lub brązowo czerwony kolor, przypominający kolor krwi. 
Uważa się, że nazwa pochodzi od greckiego „kinnobaris”, co oznacza smoczą krew. 
Ale Herodot ma dowody na to, że Grecy wzięli czerwoną farbę z Morza Azowskiego, gdzie wydobycie przeprowadzono nawet wcześniej  
A starożytni Scytowie nazywali tę farbę - „Kinnabis”. 
Z tego wszystkiego możemy założyć, że słowo „Cinnabar” jest pochodzenia scytyjskiego.
Minerał ma również inne nazwy: Ruda Mieszanki, Ruda Rtęci, Sferyczna, Koralowa. 
Poszczególne kryształy są rzadko spotykane. 
Najczęściej minerał występuje w postaci granulowanych agregatów. 
Chociaż minerał jest wystarczająco łatwy do stopienia, ogrzewa się go tylko do 200 ° C, ale ten kamień można rozpuścić tylko za pomocą mieszaniny kwasu solnego i kwasu azotowego o znanej nazwie „aqua regia”. 

Pochodzenie
Cynober jest najczęstszym minerałem Rtęci. 
Powstaje w hydrotermalnych złożach powierzchniowych wraz z Kwarcem, Kalcytem, Barytem, Antymonitem, Pirytem, Galeną, Markazytem, rzadziej z rodzimą Rtęcią i rodzimym Złotem. 
Cinnabar jest często osadzany w żyłach wśród silnie przekształconych jaspisowych skał związanych z niedawną aktywnością wulkaniczną i gorącymi źródłami alkalicznymi.
 
Znane złoża znajdują się w Słowenii (Idria), Hiszpanii (Almaden), USA (Kalifornia, Oregon, Nevada) i Meksyku. 
Wśród innych krajów wydobywających minerały możemy wymienić także Austrię, Kirgistan, Chiny, Włochy, Ukrainę. 
W Rosji wydobywane są w Transbaikalii, Ałtaju i Czukotce. 
Największa na świecie złoża Rtęci, Almaden, znajduje się w Hiszpanii, która do niedawna stanowiła około 80% światowej produkcji Rtęci. 
Wydobywana jest również na Ukrainie (złoża Nikitowskiego), Czarnogórze (Avala), Słowenii (Idria), USA (Nowy Almaden), wiele znaczących złóż jest badanych i rozwijanych w Chinach. 
Spośród wielu złóż w Azji Środkowej największym jest Chaidarkan w Kirgistanie. 
Również Chauvai (Kirgistan), Adrasman i Dzhizhikrut (Tadżykistan). 
W Rosji duży depozyt jest znany w Czukotce. 

Cynober wydobywano w Cesarstwie Rzymskim w celu produkcji Rtęci i czerwonego naturalnego Pigmentu. 
Niektóre rzymskie kopalnie są obecnie rozwijane. 
Pliniusz Starszy wspomina w swoich pismach, że Starożytny Rzym kupował do 4,5 tony Rtęci rocznie w Hiszpanii. 
Jedno z najstarszych złóż Rtęci na Ukrainie - Nikitowskoje znajduje się w Donbasie (obwód doniecki, miasto Gorłowka), zostało opracowane od czasów starożytnych; tutaj, na różnych głębokościach (do 20 m.), odkryto starożytne wydobycie, w którym można było znaleźć narzędzia - kamienne młoty. 
Jeszcze bardziej starożytną kopalnią jest Khaidarkan („Wielka Kopalnia”) na północy Doliny Ferghana, w której zachowały się także liczne ślady starożytnych dzieł: duże wyrobiska, metalowe kliny, lampy, gliniaste retorty do wypalania cynobru, duże hałdy utworzonego w tym czasie żużla. 
Wykopaliska archeologiczne pokazują, że w dolinie Ferghana rtęć była wydobywana przez wiele stuleci i tylko w XIII-XIV wieku, po tym, jak Czyngis-chan i jego następcy zniszczyli tutaj ośrodki rzemieślnicze, a ludność przeszła na nomadyczny tryb życia, wydobycie Rudy w Ferghanie zostało zatrzymane . 
Ale w połowie XX wieku. aktywnie wznowił działalność na polu Khaidarkan (Kirgistan). 
W czasach starożytnych wydobywano Cinnabar nie tylko jako źródło Rtęci, ale także jako niezbędny i drogi Pigment mineralny. 
W Azji Środkowej odkryto również inne złoża Rtęci. 
Na przykład inskrypcje w pałacu starożytnych perskich królów Achemenidów (VI-IV w.p.n.e.) w Susie wskazują, że Cinnabar, który w tym czasie był używany głównie jako Pigment Mineralny, dostarczono tutaj z gór Zeravshan znajdujących się na terytorium współczesne republiki Tadżykistanu i Uzbekistanu (md Adrasman?). 
Najwyraźniej wydobywano tu Cinnabar w połowie pierwszego tysiąclecia pne. 

Od czasów starożytnych Cinnabar był używany jako czerwona farba, a także jako źródło Rtęci. 
Jako niezbędna jasna szkarłatna farba artystyczna, Cinnabar był szeroko stosowany już w starożytnym Egipcie. 
Próbki kryształów z kolekcji fasetowanych mają maksymalną masę nie większą niż 3 karaty. 
Jeden z takich kamieni pochodzenia meksykańskiego o masie 2,68 karata znajduje się w Muzeum Calgary w Kanadzie. 
Skały z Cinnabar, na przykład tak zwana macica Cinnabar, są przetwarzane w kaboszonie lub wykorzystywane jako kamienie ozdobne i dekoracyjne.
W biżuterii często stosuje się imitację Cinnabar 
W III tysiącleciu pne w Chinach stosowano związki Rtęci w leczeniu trądu. 
W arabskich średniowiecznych traktatach medycznych Cinnabar jest wymieniany jako niezawodne leczenie chorób skóry. 
Na początku ubiegłego wieku kiła była leczona maściami Rtęciowymi. 
Rtęć jest znana jako trucizna. 
Było to znane nawet w czasach Awicenny. 
Zużycie związków z tego metalu w najbardziej mikroskopijnych dawkach prowadzi do poważnego zatrucia.
Wszystkie lecznicze właściwości cynobru są przeznaczone do użytku zewnętrznego. 
Astrologowie mają kamienną maskotkę. Byk. 
Uważa się, że ten kamień uczy ludzi żyć, a nie tylko przetrwać. 
Источник: https://catalogmineralov.ru/mineral/cinnabar.html

[Obrazek: attachment.php?aid=74202]
Odpowiedz
#7

https://www.americangeosciences.org/stat...d9-8-5.jpg
https://www.americangeosciences.org/stat...d9-8-5.jpg
https://www.americangeosciences.org/stat...d9-8-5.jpg
Długa spuścizna Peru „Mine of Death”
Inkowie wiedzieli, że w Cinnabar, który wyciągnęli z ziemi w Huancavelica w Peru setki lat temu, było coś złowrogiego. 
Nazwali kopalnię Kopalnią Śmierci. 
Teraz nowe badanie ujawniło 3500-letnią historię zanieczyszczenia Rtęcią z kopalni Cynobru, o wiele dłuższą spuściznę niż wcześniej badacze.
Huancavelica, Peru, położona 450 kilometrów na południowy wschód od Limy, jest znana jako jedno z najbogatszych źródeł Rtęci na świecie, odkąd Hiszpanie przejęli kontrolę nad peruwiańskimi kopalniami w 1564 r. 
Od tego czasu wydobyto około 36 000 ton Rtęci do czasu zamknięcia kopalń w 1974 r. z powodu malejącej produkcji. 
Ale niewiele wiadomo o przedkolonialnej produktywności kopalni.
Colin Cooke, geolog środowiskowy z University of Alberta w Edmonton, Kanada, i główny autor nowego badania opublikowanego w Proceedings of National Academy of Sciences, ekshumował rdzenie osadów z dwóch jezior w pobliżu kopalni Huancavelica i kilkaset kilometrów dalej monitorował zasięg historycznego zanieczyszczenia Rtęcią.
Rdzenie z jezior znajdujących się najbliżej kopalni wykazują oznaki zanieczyszczenia Rtęcią pochodzącą z górnictwa już w 1400 rpne, co czyni je najwcześniejszymi i najdłużej eksploatowanymi kopalniami w Andach. 
Jak mówi Cooke, najwcześniejsi ludzie prawdopodobnie nie szukali ciekłej Rtęci, ale najprawdopodobniej zmielili Cinnabar, czerwoną Rudę Siarczkową Rtęci, aby wytworzyć Cinnabar, czerwony Pigment używany do malowania ciała i ozdabiania ceremonialnych złotych przedmiotów.
Według rekordu sedymentacji wydobycie Cinnabar w Huancavelica pozostawało powolne, ale stałe, z poziomami rtęci trzy do pięciu razy wyższymi niż naturalna zawartość Rtęci przed wydobyciem w jeziorach, dopóki nie osiągnęła 30-krotności powyżej poziomów tła przed wydobyciem wraz ze wzrostem Imperium Inków w 1450 r. 
Pierwsze pojawienie się zanieczyszczenia rtęcią w osadach z jeziora Negrilla, położonego 225 kilometrów na wschód od Huancavelica w pobliżu Machu Picchu, nie tylko rejestruje rozwój imperium Inków, ale także zmienia techniki rafinacji Rtęci.
„Przed Inkami po prostu wydobywali rudę, mielili ją i przekształcali w Pigment” - mówi Cooke.
 „Ale po wprowadzeniu się Inków zaczęli podgrzewać rudę, która uwalnia gazowe opary rtęci. 
Te opary mogą być transportowane na bardzo duże odległości. ” 

Do chwili obecnej nie znaleziono żadnych dowodów archeologicznych wskazujących, że Inkowie używali ciekłej Rtęci, ale Cooke sugeruje, że mogli użyć jej do polerowania złotych i srebrnych przedmiotów.
„To pierwszy dowód na to, że Inkowie wytapiali Cinnabar- mówi Kendall Brown, historyk z Brigham Young University w Provo, Utah, który nie był zaangażowany w nowe badanie.
 „Tak powszechne zanieczyszczenie Rtęcią sięga znacznie dalej, niż się spodziewaliśmy. 
To nie był problem, który zaczął się od Hiszpanów. ”
 Jednak, jak mówi, Hiszpanie z pewnością pogorszyli problem: rozprzestrzenili zanieczyszczenie Rtęcią w całej Ameryce Południowej, ponieważ użyli Rtęci do połączenia srebra, które wydobywali gdzie indziej w Peru i Boliwii.
Cooke twierdzi, że poziomy Rtęci odnotowane w trzech jeziorach wciąż rosły w czasach współczesnych i osiągały najwyższy poziom 105 razy wyższy niż poziomy tła podczas rozkwitu górniczego Huancavelica w latach siedemdziesiątych, tuż przed zamknięciem kopalni. 
Dziś drobni rzemieślnicy wydobywają Rtęć z kopalni w małych ilościach, a poziomy zanieczyszczenia są obecnie około pięć razy wyższe niż poziomy tła przed wydobyciem. 
„Według mojej wiedzy nikt nie przeprowadził systematycznych badań nad wpływem Rtęci na 40 000 ludzi żyjących obecnie w Huancavelica”, mówi Brown.
 „Ale słyszałem, że mają bardzo dużą liczbę urodzeń martwych, więc wydaje się, że kopalnie będą nadal oddziaływać na ludzi przez następne pokolenia”.
Mary Caperton Morton
źródło

[Obrazek: attachment.php?aid=74202]
Odpowiedz
#8

Cinnabar
Cinnabar to piękny, cynobrowy czerwony kamień szlachetny i Ruda Rtęci. 
Jego nazwa wywodzi się od wschodnioindyjskiego wyrażenia oznaczającego „smoczą krew” i nawiązuje do żywej czerwonej barwy minerału.
Od biżuterii po sztukę, ten jaskrawo kolorowy klejnot może pochwalić się wieloma unikalnymi zastosowaniami w całej historii.

Ale Cinnabar jest podziwiany nie tylko ze względu na swoje fizyczne piękno.
Wielu uzdrowicieli kryształów wierzy, że Cinnabar korzystnie wpływa na ciało fizyczne, emocjonalne i duchowe na różne sposoby. 
Minerał jest kojarzony z witalnością, zwycięstwem oraz dwoistością życia i śmierci.

Ale czekaj… czy możesz dotknąć Cinnobar? 
Jako Ruda Rtęci, Cinnabar jest technicznie minerałem toksycznym. 
Ale jeśli go nie podgrzejesz lub nie rozbijesz, ogólnie uważa się go za mało toksyczny i bezpieczny w obsłudze (więcej o tym później).
https://www.gemrockauctions.com/learn/a-...s/cinnabar

[Obrazek: attachment.php?aid=74202]
Odpowiedz
#9

   
Wenecki malarz Tycjan używał Cinnabar do podkreślenia koloruszat Wniebowzięcie NMP (1516/18)

[Obrazek: attachment.php?aid=74202]
Odpowiedz
#10

   
Sindoor, w kulturze hinduskiej
Pigment miesiąca: Vermilion
Cinnabar, znany również jako Vermilion był wart swojej wagi w złocie w starożytnym Rzymie. 
Należy zauważyć, że Cinnabar odnosi się do minerału, podczas gdy Vermilion to Pigment. 
Dopóki czerwień kadmu nie została odkryta na początku XX wieku, Cinnabar był najczęściej używanym „czerwonym” na świecie. 
Przez stulecia był używany w rytuałach i ceremoniach i był uważany za mający wielkie znaczenie i świętość.
Używano go w iluminowanych rękopisach w średniowieczu, sztuce w starożytnym Rzymie i malarstwie w okresie renesansu. 
Hinduski używają  Vermilion wzdłuż części włosów (zwanej Sindoor), aby wskazać, że są małżeństwem, a hinduscy mężczyźni i kobiety często noszą Pigment na głowach podczas ceremonii religijnych.

Pigment, bardzo toksyczny z natury, jest Siarczkiem Rtęci, a ci, którzy się nim posługiwali, doświadczyli podobnych niefortunnych skutków ubocznych jak choroba Szalonego Kapelusznika, zaburzenie neurologiczne, które ostatecznie wpływa na cały centralny układ nerwowy. 
Mimo swojej toksyczności Cinnabar był historycznie stosowany w tradycyjnej medycynie chińskiej.
Fraza „czerwony lakier” często odnosi się do Cinnabar i jest szczególnie popularny w chińskich meblach i sztuce dekoracyjnej 
Chociaż toksyczne pierwiastki zostały uszczelnione i nie stanowią już zagrożenia dla naszych konserwatorów, obszary brakującego lakieru należało wymienić. 
(patrz praca konserwatorów)
Aby uniknąć tej toksyczności, nasi konserwatorzy zmieszali żywicę i Pigmenty, aby stworzyć dokładne dopasowanie do obszarów strat.

Vermilion stał się tak popularny, że cena musiała zostać ustalona przez rząd rzymski, aby nie poniósł tego samego (drogiego) losu jak Ultramaryna Niebieska 
Pliniusz Starszy (rzymski pisarz, filozof i dowódca sił zbrojnych) powiedział kiedyś:
„Nic nie jest lepiej strzeżone. Zabrania się rozbijania lub udoskonalania cynobru na miejscu. 
Wysyłają go do Rzymu w stanie naturalnym, pod pieczęcią, do wysokości około dziesięciu tysięcy funtów rocznie. 
Cena sprzedaży jest ustalana przez prawo, aby nie stała się niemożliwie droga, a cena ustalona to siedemdziesiąt sestercji za funt. ”

Były różne procesy i metody tworzenia koloru, ale polegały one głównie na mieszaniu Rtęci i Siarki, dodawaniu ciepła, a następnie mieleniu substancji, aż do zmniejszenia jej wielkości do drobnych ziaren piasku. 
Wielokrotnie myto i mielono, aby wydobyć unikalny czerwony kolor, a następnie pozostawiono do osiadania i wyschnięcia na powietrzu. 
Proces był długi i żmudny, ale wynik był tego wart.
Obecnie czerwień kadmowa zastępuje Cinnabar, podobny pod względem krycia i koloru, ponieważ jest zarówno syntetyczny, jak i nietoksyczny. 
Nadal można uzyskać prawdziwy Pigment Cinnabar z Chin, chociaż należy go używać z dużą ostrożnością.
źródło

[Obrazek: attachment.php?aid=74202]
Odpowiedz
#11

https://www.healingcrystalsco.com/cdn/sh...1666389897
Przygotuj się na odkrycie największego kamienia tajemnicy i uroku, omawiając Cinnabar, znany również jako Dragon’s blood
Być może słyszałeś o przerażającej historii stosowania Cinnabar w starożytnej medycynie chińskiej lub mogłeś być zahipnotyzowany porywającym szkarłatno-czerwonym kolorem kamienia.
Przekonasz się, że kryształ Cinnabar to o wiele więcej niż to, co na pierwszy rzut oka. 
Jest duchowo wzbogacający, wieloaspektowy i jedyny w swoim rodzaju i ma mnóstwo korzyści, w tym lepszą komunikację, duchowe uzdrawianie i manifestację bogactwa.
https://www.healingcrystalsco.com/blogs/blog/cinnabar
https://www.healingcrystalsco.com/blogs/blog?page=10

[Obrazek: attachment.php?aid=74202]
Odpowiedz
#12

   
Cinnabar (red) on Dolomite (whitish) from Hunan Province, South China (Dwyer Mercer County District Library # 217-110, Celina, Ohio, USA).
Cinnabar jest minerałem Siarczku Rtęci (HgS). 
Jest jednym z niewielu minerałów siarczkowych, któremu brakuje metalicznego połysku (inne przykłady to Orpiment & Realgar). 
W formie krystalicznej Cinnabar ma intensywny połysk adamantynowy. 
Masywne, drobnoziarniste okazy mają zazwyczaj ziemisty połysk. 
Cinnabar ma czerwonawy kolor, czerwonawą smugę, 3 różne płaszczyzny łupliwości, jest dość miękki (H = 2 do 2,5) i jest ciężki jak na swój rozmiar (wysoki ciężar właściwy).
Cinnabar występuje głównie w niektórych młodych skałach wulkanicznych i osadach źródeł hydrotermalnych. 
Jest to dość lotny związek chemiczny - duża jego część wydostaje się z otworów wulkanicznych do atmosfery jako gaz.
Cinnabar jest najważniejszym minerałem rudnym rtęci. 
Przez długi czas był stosowany jako Czerwony Pigment.
http://www.jsjgeology.net/Cinnabar.htm

[Obrazek: attachment.php?aid=74202]
Odpowiedz
#13

Cinnabar
Cinnabar to piękny, cynobrowy czerwony kamień szlachetny i Ruda Rtęci. 
Jego nazwa wywodzi się od wschodnioindyjskiego wyrażenia oznaczającego „smoczą krew” i nawiązuje do żywej czerwonej barwy minerału.
Od biżuterii po sztukę, ten jaskrawo kolorowy klejnot może pochwalić się wieloma unikalnymi zastosowaniami w całej historii.

Ale Cinnabar jest podziwiany nie tylko ze względu na swoje fizyczne piękno.
Wielu uzdrowicieli kryształów wierzy, że Cinnabar korzystnie wpływa na ciało fizyczne, emocjonalne i duchowe na różne sposoby. 
Minerał jest kojarzony z witalnością, zwycięstwem oraz dwoistością życia i śmierci.

Ale czekaj… czy możesz dotknąć Cinnobar? 
Jako Ruda Rtęci, Cinnabar jest technicznie minerałem toksycznym. 
Ale jeśli go nie podgrzejesz lub nie rozbijesz, ogólnie uważa się go za mało toksyczny i bezpieczny w obsłudze (więcej o tym później).
https://www.gemrockauctions.com/learn/a-...s/cinnabar

[Obrazek: attachment.php?aid=74202]
Odpowiedz
#14

Cinnabar History & Today
Kryształ Cinnabar przedostał się przez różne kultury, a każda z nich miała swoje własne, unikalne zastosowania dla półszlachetnego kamienia szlachetnego.
Minerał wydobywano i podgrzewano w celu ekstrakcji Rtęci przez tysiące lat. 
Po podgrzaniu w piecu rtęć ulatnia się w postaci pary, która następnie skrapla się do postaci ciekłej rtęci.

Co najmniej od 10 tysiąclecia p.n.e. starożytne cywilizacje na całym świecie używały proszku Cinnabar jako Vermilion Pigment do produkcji wszelkiego rodzaju farb artystycznych i kosmetycznych.
Na przykład Grecy i Rzymianie używali farby Cinnabar w swoich procesjach triumfalnych i ozdobnych rzeźbach. 
Kultury neolityczne wykorzystywały go również do ozdabiania czaszek i kości podczas rytuałów pogrzebowych. 
Niektóre leki ajurwedyjskie wykorzystywały nawet sproszkowany Cinnabar

Pigment Cinnabar był szczególnie popularny do produkcji czerwonego lakieru w całych Chinach. 
Chociaż z biegiem lat jego użycie spadło, tradycyjne wykorzystanie Cinnabar w chińskiej lace jest nadal kontynuowane – zwłaszcza podczas rytualnych błogosławieństw i ceremonii pochówku.

Obecnie zastosowanie Cinnabar w farbach i biżuterii w większości zostało wycofane (ze względu na toksyczność tego minerału), uznając jakąkolwiek biżuterię i rzeźby Cinnabar za cenne pamiątki historii.
https://www.gemrockauctions.com/learn/a-...s/cinnabar

[Obrazek: attachment.php?aid=74202]
Odpowiedz
#15

Formacja i źródła Cinnabar
Cinnabar to minerał hydrotermalny wytrącający się z gorących, wznoszących się wód i oparów przemieszczających się przez spękane skały. 
Tworzy się na płytkich głębokościach, gdzie temperatura nigdy nie przekracza 200°C (392℉).
Ten proces formowania zachodzi zazwyczaj w skałach sąsiadujących z niedawną aktywnością wulkaniczną, ale może również zachodzić w pobliżu gorących źródeł lub fumaroli (kominów parowych).
Cinnabar wytrąca się w postaci wypełnień spękań i powłok na powierzchniach skał. 
Rzadziej osadza się w przestrzeniach porów osadowych.

Geograficznie, gdzie można znaleźć Cinnabar?
Lokalizacje górnicze
Technicznie rzecz biorąc, Cinnabar występuje we wszystkich miejscach wydobycia minerałów, w których wydobywa się Rtęć, najczęściej w Almadén w Hiszpanii. 
Jednak tylko nieliczne stanowiska produkują wyjątkowo obficie lub dobrze skrystalizowany Cinnabar
Najlepszy na świecie, jasnoczerwony Cinnabar pochodzi z prowincji Guizhou i Hunan w Chinach.

Inne godne uwagi miejscowości to m.in.:
Kazachstan, Kirgistan, Meksyk, Słowacja, Słowenia, Ukraina, USA (Arkansas, Kalifornia, Nevada i Teksas)
https://www.gemrockauctions.com/learn/a-...s/cinnabar

[Obrazek: attachment.php?aid=74202]
Odpowiedz
#16

The Story of Cinnabar and Vermilion (HgS)
https://www.metmuseum.org/articles/cinnabar-vermilion
https://www.thoughtco.com/cinnabar-the-a...ury-170556

[Obrazek: attachment.php?aid=74202]
Odpowiedz
#17

   
Od lewej do prawej: kryształ cynobru; wybuch wulkanu; sproszkowany cynober. Zdjęcia dzięki uprzejmości Wikimedia Commons
The Story of Cinnabar and Vermilion (HgS)
Krótka historia Cinnabar
Czym jest Cinnabar? 
Słowo to najprawdopodobniej pochodzi od starogreckiego κιννάβαρι kinnabari , później zromanizowanego jako cinnabaris 
W języku perskim znany jest jako شنگرف ‎‎‎ shangarf ; w świecie arabskim występuje jako زنجفرة zinjifrah
Cinnabar, najpowszechniejsza Ruda Utlenionej Rtęci występująca w naturze, występuje w ziarnistych skorupach lub żyłach związanych z aktywnością wulkaniczną i gorącymi źródłami.
Rumiany odcień tego naturalnego Pigmentu mineralnego uosabia gorące i ogniste warunki, w których powstaje.

Cinnabar był wydobywany i wykorzystywany jako cenny surowiec przez wiele kultur na całym świecie od co najmniej 10 tysiąclecia p.n.e. Cinnabar jest również znany jako Vermilion. 
Te dwa terminy są używane zamiennie, zarówno przez starożytnych autorów, jak i współczesnych uczonych, ponieważ chemicznie te dwie substancje są takie same (HgS; siarczek rtęci). 
Jednak Cinnabar odnosi się do minerału, podczas gdy Vermilion jest Pigmentem. 
Do czasu odkrycia czerwieni kadmowej na początku XX wieku Cinnabar był najszerzej stosowanym czerwonym Pigmentem na świecie i najbardziej żywą czerwienią.

Antropolodzy od dawna interesują się rolą Cinnabar w rytuałach i innych symbolicznych czynnościach. 
Badania pokazują, że był on używany w różnych czasach i miejscach do oznaczania krwi, zwycięstwa, sukcesu, dualizmu życia i śmierci oraz nieśmiertelności. 
Na przykład Pigment był używany podczas triumfalnych procesji przez Rzymian.
Był również stosowany do czaszek i kości jako część rytuałów pogrzebowych w neolitycznych kulturach w Anatolii, Chinach, Galilei, Hiszpanii i Syrii oraz w wielu kulturach starożytnych Ameryk. 
Niektórzy uważają, że kolor był ceniony ze względu na jego żywą trwałość, która jest tak odmienna od krwi, którą wizualnie przypomina.
https://www.metmuseum.org/articles/cinnabar-vermilion
https://www.thoughtco.com/cinnabar-the-a...ury-170556

[Obrazek: attachment.php?aid=74202]
Odpowiedz
#18

   
Po lewej: Głowa i szyja marmurowej figury, 2700–2500 p.n.e. Grecja, wczesny cykladzki. Marmur, 2 5/8 x 1 1/2 cala (6,6 cm x 3,8 cm). Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork, zakup, zapis Arthura Darby'ego Nocka, na cześć Giseli MA Richter, 1969 (69.11.5). 
Po prawej: Rekonstrukcja koloru wykonana na podstawie fotokopii czarno-białej fotografii. 
W Elizabeth Hendrix, „Painted Ladies of the Bronze Age”, The Metropolitan Museum of Art Bulletin 55.3 (1997–98): 7.
Wczesne greckie rzeźby cykladzkie i inne wczesne kultury
Cinnabar był znany starożytnym Grekom. 
Grecki botanik Teofrast opisał jego źródła i metody wydobywania w IV wieku p.n.e., ale w The Met znajdują się również znacznie wcześniejsze greckie obiekty ze śladami Cinnabar
Powierzchnie 14 eleganckich marmurowych rzeźb antropomorficznych i innych obiektów z wczesnej greckiej kolekcji cykladzkiej zostały zbadane przez konserwatorów w celu ustalenia, czy były zdobione farbą.

Badanie w świetle ultrafioletowym ujawniło czerwony Pigment na ośmiu figurach. 
Jedna z nich miała sześć pionowych czerwonych pasów na czole, a także czerwoną farbę w innych miejscach, takich jak długość nosa, policzki w pobliżu nosa i nacięcie na szyi. 
Próbka tego czerwonego Pigmentu została przeanalizowana za pomocą spektrometrii rentgenowskiej z dyspersją energii (EDS) i stwierdzono, że zawiera Rtęć i Siarkę jako jedyne główne pierwiastki; innymi słowy, jest to Cinnabar

Ta cykladzka głowa jest jednym z najstarszych obiektów w kolekcji The Met, o których wiadomo, że posiadają ślady Cinnabar. 
Jednak, jak zauważyła konserwator Elizabeth Hendrix, na Cykladach nigdy nie znaleziono żadnego źródła Cinnabar. 
Zamiast tego najbliższe znane źródła znajdują się w regionie Almadén w Hiszpanii, na Bałkanach w pobliżu Belgradu i na zachodnim wybrzeżu Turcji. 
Zauważając, że cykladzki artysta nie użył jasnoczerwonego tlenku, który był dostępny lokalnie, zastanawia się, czy rzadkość Cinnabar nie zwiększyła wartości Pigmentu, czyniąc go bardziej odpowiednim do dekoracji rzeźby

   
Po lewej: Grzebień, XIII–XI wiek p.n.e., Chiny, dynastia Shang (ok. 1600–1046 p.n.e.). Jade Nephrite ze śladami Cinnabar, 3 x 2 3/8 cala (7,6 x 6 cm). Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork, Dar Fundacji Ernesta Ericksona, 1985 (1985.214.94). 
Po prawej: Siedząca postać, XII–IX wiek p.n.e. Meksyk, Mezoameryka. Olmekowie. Ceramika, Pigment, 13 3/8 x 12 1/2 x 5 3/4 cala (34 x 31,8 x 14,6 cm). Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork, Kolekcja Pamięci Michaela C. Rockefellera, Zapis Nelsona A. Rockefellera, 1979 (1979.206.1134)

Inne przedmioty w The Met wykonane z Cinnabar i datowane na pierwsze i drugie tysiąclecie p.n.e. pochodzą z kultur tak zróżnicowanych geograficznie jak dynastia Shang w Chinach i Olmekowie w Meksyku (powyżej).
https://www.metmuseum.org/articles/cinnabar-vermilion

   
Po lewej: Naszyjnik z wisiorkami, ok. V–IV w. p.n.e. Półwysep Iberyjski, epoka Żelaza. łoto, Emalia, Cinnabar, 12 1/4 cala (31,1 cm). Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork, zakup, dar Lili Acheson Wallace, 1995 (1995.403.1). 
Po prawej: Kolczyk, ok. VI–IV w. p.n.e. Iran, Achemenidzi. Złoto, inkrustacja Turkusowa, 1/8 x 1/8 x 2 3/8 cala (0,3 x 0,35 x 6 cm). Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork, dar Norbert Schimmel Trust, 1989 (1989.281.33)
Wiadomo również, że Cinnabar był używany w biżuterii w kulturach iberyjskich epoki żelaza, a w imperium perskim Achemenidów stanowił podłoże dla kamieni szlachetnych, podkreślających czerwonawy odcień półprzezroczystego Karneolu (powyżej).
https://www.metmuseum.org/articles/cinnabar-vermilion

[Obrazek: attachment.php?aid=74202]
Odpowiedz
#19

   
https://cdn.sanity.io/images/cctd4ker/pr...uto=format
Malowidło ścienne z pokoju H w willi P. Fannius Synistor w Boscoreale, ok. 50–40 p.n.e. Rzym, późna republika. 
Fresk, 73 1/2 x 73 1/2 cala (186,7 x 186,7 cm). Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork, Rogers Fund, 1903 (03.14.5)
Rzymianie
Podobnie jak Grecy, Rzymianie również używali Cinnabar 
Filozof przyrody Pliniusz Starszy zauważył, że Rzymianie uważali Cinnabar za mający wielkie znaczenie i święte powiązania. 
Ruda Cinnabar używana w tym okresie pochodziła z Almadén w Hiszpanii, największej kopalni Rtęci na świecie.
Jako Pigment Cinnabar posiada wiele pożądanych cech, w tym głęboki odcień, dobre właściwości kryjące i kompatybilność z wieloma mediami, w tym olejami schnącymi, akwarelami, temperą jajeczną i prawdziwym freskiem. 
Cinnabar został pierwotnie uzyskany przez ogrzewanie, kruszenie i mycie wydobytego minerału w celu uzyskania stosunkowo czystego i użytecznego Pigmentu.

W późnej starożytności alchemicy zainteresowani zamianą metali nieszlachetnych w Złoto interesowali się również substancjami takimi jak płynna Rtęć i Cinnabar, ze względu na ich niezwykłe właściwości fizyczne. 
Proces wytwarzania syntetycznej formy Pigmentu Cinnabar został odnotowany przez greckiego alchemika, Zosimę z Panopolis, żyjącego w Górnym Egipcie co najmniej w IV wieku n.e., oraz przez perskiego alchemika, Dżabira ibn Hajjana, około VIII wieku n.e.

Cinnabar syntetyczny wytwarzano metodą suchą lub mokrą. 
Metoda sucha — prawdopodobnie wynaleziona po raz pierwszy w Chinach już w IV wieku p.n.e. — polegała na podgrzewaniu Rtęci i Siarki w zamkniętym pojemniku. 
Na Wschodzie do soku urushiol dodawano Cinnabar jako barwnik, aby uzyskać lakier.
https://en.wikipedia.org/wiki/Urushiol
https://www.metmuseum.org/articles/cinnabar-vermilion

[Obrazek: attachment.php?aid=74202]
Odpowiedz
#20

   
Lewy górny róg: 
Skrzynia do przechowywania (Karabitsu), 1422. Japoński, okres Muromachi (1392–1573). Czerwony lakier na czarnym drewnie ze złoconymi okuciami z brązu (naczynia Negoro), wys. 13 cali, szer. 15 3/4 cala, dł. 22 1/8 cala (33 x 40 x 56,2 cm). Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork, dar Florence i Herberta Irvinga, 2015 (2015.500.2.9a, b). 
Prawy górny róg: 
Naczynie z piwoniami, XIV wiek. Chiński, dynastia Yuan (1271–1368). Rzeźbiony czerwony lakier, wys. 1/4 cala, śr. 6 3/4 (0,6 x 17 cm). Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork, Dar Florence i Herberta Irvinga, 2015 (2015.500.1.70). 
Na dole: 
Relikwiarz Bursa, X wiek. Północne Włochy. Kość, miedź złocona, drewno, 7 3/4 x 7 1/2 x 3 1/4 cala (19,7 x 18,6 x 8,3 cm). Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork, Kolekcja Cloisters, 1953 (53.19.2)
Przeszukując internetową kolekcję The Met i Heilbrunn Timeline of Art History, można zidentyfikować wiele obiektów sztuki, o których wiadomo, że zawierają Cinnabar lub naturalny lub syntetyczny Vermilion
Istnieją jednak inne przypadki, które nie zostały jeszcze potwierdzone badaniami naukowymi lub nie są dostępne w wynikach wyszukiwania komputerowego. 
Na przykład internetowa kolekcja zawiera setki obiektów powiązanych ze zwrotem „czerwony lakier”, materiał, o którym wiemy, że był powszechnie wytwarzany z Cinnabar
https://www.metmuseum.org/articles/cinnabar-vermilion

[Obrazek: attachment.php?aid=74202]
Odpowiedz
#21

   
Sala Damascus, AH 1119/AD 1707. Syria, Damaszek. 
Drewno (topola) z reliefem gesso, złotem i blaszką cynową, glazurami i farbą; 
drewno (cyprys, topola i morwa), masa perłowa, marmur i inne kamienie, stiuk ze szkłem, gipsowe płytki ceramiczne, żelazo, mosiądz. 
Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork, Dar Hagop Kevorkian Fund, 1970 (1970.170)
Cinnabar był jednym z kilku czerwonych pigmentów zidentyfikowanych za pomocą spektroskopii Ramana, wśród innych testów, na malowanych powierzchniach Pokoju Damasceńskiego, pokoju recepcyjnego z początku XVIII wieku, który należał do zamożnej rodziny mieszkającej w Syrii,
https://www.metmuseum.org/articles/cinnabar-vermilion

[Obrazek: attachment.php?aid=74202]
Odpowiedz
#22

   
Maska pogrzebowa, 900–1100 n.e. Peru. 
Złoto, nakładki ze Srebra i Miedzi, Cinnabar, wys. 11 1/2 cala x szer. 19 1/2 cala x gł. 4 cale (29,2 x 49,5 x 10,2 cm). 
Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork, dar i zapis Alice K. Bache, 1974, 1977 (1974.271.35)
https://www.metmuseum.org/articles/cinnabar-vermilion

[Obrazek: attachment.php?aid=74202]
Odpowiedz




Użytkownicy przeglądający ten wątek: 6 gości