Biżuteria w obrazach malarzy
#1

   
Portrait of Catherine II of Russia (1729-1796)
Alexander Roslin  (1718–1793)

Jak wiemy, nie ma nic lepszego niż zobaczenie historycznego, antycznego klejnotu na żywo. 
Trzymanie go w dłoni, czucie złota repusowanego lub cannetille opuszkami palców i wpatrywanie się w żar ognistego kamienia szlachetnego. 
Ale jest też coś tak romantycznego w oglądaniu stylu klejnotów, które codziennie widzimy pięknie wystylizowane i namalowane na portretach.

Począwszy od połyskujących pereł w Dziewczynie z perłą, aż po lśniący dekolt ze stali szlifowanej Katarzyny Wielkiej, historię biżuterii z pewnością można poznać, oglądając te starożytne, dekadenckie portrety władców, muz oraz dystyngowanych mężczyzn i kobiet.
Wystarczy spojrzeć na fascynujące albumy Brodgena w kolekcji Victoria and Albert Museum, aby zobaczyć, jak projekty biżuterii były przedstawiane i ilustrowane. 
Jak uchwycono połysk lśniących pereł lub blask diamentów. Co najważniejsze, w sztuce biżuteria była czymś więcej niż tylko odbiciem bogactwa, biżuteria pomaga uchwycić i opowiedzieć historię obrazu.
https://www.lillicoco.com/blogs/love-lil...-paintings

[Obrazek: attachment.php?aid=75737]
Odpowiedz
#2

   
Achilles among the Daughters of Lycomedes (Ovid, Metamorphoses, XIII, 162–170, Publius Papinius Statius (ca. 45–96)) Edit this at Wikidata
Jan Boeckhorst  (–1668)

Achilles Amongst the Daughters of Lycomedes
Achilles wśród córek Lykomedesa
Znajdujący się w Muzeum Narodowym w Warszawie obraz w stylu klasycznym Achilles wśród córek Lykomedesa ma wiele do zaoferowania. 
Jednak w centrum kompozycji znajduje się błyszcząca misa z drobiazgami, z sznurem dekadenckich pereł przewleczonych przez koniuszki palców kobiety. Był to kluczowy moment w legendzie o Achillesie. 
W starożytnym micie greckim matka Achillesa, obawiając się, że jej syn zginie w bitwie, ukryła Achillesa jako kobietę w domu króla Lykomedesa. Greccy wodzowie byli oczywiście podejrzliwi, więc postawili przed kobietami misę pełną błyszczącej biżuterii i broni jako prezenty. 
W przeciwieństwie do innych kobiet, Achilles natychmiast ruszył w stronę mieczy i tarcz, ujawniając swoją prawdziwą tożsamość.
https://www.lillicoco.com/blogs/love-lil...-paintings

[Obrazek: attachment.php?aid=75737]
Odpowiedz
#3

   
Portrait of Julia Telyakovskaya
Gavriil Yakovlev  (1819–1862)


Ten XIX-wieczny portret Julii Telyakovskej jest absolutnie oszałamiający. 
Ale spójrz tylko na te klejnoty! 
Ten portret znajduje się w Muzeum Ermitażu. 
Chociaż znana jest nazwa modelki, niewiele wiadomo o tym, kim ona jest. 
Ale jasne jest, że jest ubrana jak dystyngowana rosyjska szlachcianka z wyższych sfer. 
Jej ładnie skręcona fryzura jest ozdobiona klejnotami, a ona sama ma całkiem imponujący stos bransolet. 
Od węża symbolizującego zobowiązanie po pomalowaną bransoletę jej męża, możemy wiele wyczytać ze sposobu, w jaki ta kobieta jest ubrana i ozdobiona. 
Podczas gdy sama biżuteria jest nietypowa dla wzorów wiktoriańskich i gruzińskich.
https://www.lillicoco.com/blogs/love-lil...-paintings

[Obrazek: attachment.php?aid=75737]
Odpowiedz
#4

   
Selvaggia Sassetti (ur. 1470)
Davide Ghirlandaio (1452-1525)

W chwili, gdy zobaczyliśmy ten uderzający portret Selvaggii Sassetti i TEN piękny koralowy naszyjnik, musieliśmy umieścić ją na tym blogu. 
Obecnie w kolekcji Metropolitan Museum of Art, uważa się, że ten portret jest w rzeczywistości portretem małżeńskim. 
Dlatego jest przedstawiona w najwspanialszych i lśniących koralach. 
Koral był często przedstawiany na dekolcie renesansowych elit, nie tylko dlatego, że był modny i drogi, ale również dlatego, że uważano, że symbolizuje mękę Chrystusa i jest często wybieranym kamieniem szlachetnym do kilku portretów Madonny. 
Nie wspominając o tym, że koral był również symbolem płodności, co być może pasuje do portretu małżeńskiego takiego jak ten!
https://www.lillicoco.com/blogs/love-lil...-paintings
https://www.metmuseum.org/art/collection/search/436491

[Obrazek: attachment.php?aid=75737]
Odpowiedz
#5

   
The Penitent Magdalene, c.1594-1596
Caravaggio  (1571–1610)

Nie tylko biżuteria, którą nosi modelka, robi wrażenie, ale także sposób, w jaki biżuteria jest przedstawiona w nieobecności. 
Weźmy na przykład portret Pokutującej Magdaleny pędzla Caravaggia, ze sznurem pereł, perłowymi kolczykami z kokardką, bransoletą i długim złotym filigranowym naszyjnikiem po prostu odrzuconym na bok. 
To bardzo emocjonalny obraz, ponieważ Maria Magdalena jest pochylona z głową w smutku. 
Biżuteria ma symbolizować jej rozwiązłe życie, ponieważ porzuca swoje poprzednie życie po Wniebowstąpieniu Jezusa i pokutuje na pustyni. 
Klejnoty były z całego serca uważane za przedmioty kobiece i oznakę wybitnej rangi. 
Ale również został namalowany w okresie reformacji i kontrreformacji, gdzie ideały dekadencji były również kojarzone z rozwiązłością. 
Klejnoty rzucone na bok są również aluzją do przeszłości Marii Magdaleny jako prostytutki. 
W tamtym czasie obraz był rzeczywiście przełomowy, gdyż jego realizm znacznie odbiegał od sposobu, w jaki Maryja była dotychczas przedstawiana na portretach.
https://www.lillicoco.com/blogs/love-lil...-paintings
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:...io_063.jpg

[Obrazek: attachment.php?aid=75737]
Odpowiedz
#6

   
Grace Rose
Frederick Sandys (1829–1904)
Yale Center for British Art

Ten portret Grace Rose z 1866 roku autorstwa Fredericka Sandysa jest typowy dla stylu prerafaelitów. 
Otoczona pięknymi różowymi i czerwonymi różami, wzrok kieruje się w stronę niebieskich oczu Grace, niebieskiego wykończenia jej sukni, jej jasnoniebieskiego pierścienia z kaboszonem.
 Ale tym bardziej uderzająca jest jej oszałamiająca, jasna złota biżuteria. 
Jej złoty kulisty naszyjnik, kolczyki w stylu etruskim i bransoletka typu torque w stylu gaelickim wydają się świecić na tle jej bladej skóry. 
Często obrazy prerafaelitów przedstawiały swoje kobiety jako postacie mitologiczne, a wybór biżuterii na modelce to odzwierciedla. 
Na przykład na innym słynnym obrazie jego autorstwa, Helena Trojańska namalowanym w 1867 roku, jego rudowłosa postać jest przedstawiona w dwóch oszałamiających naszyjnikach, naszyjniku ze złota i koralu oraz naszyjniku z frędzlami koralu. Jak wspomniano wcześniej, uważano, że koral jest związany zarówno z boskością, jak i kosztami, co czyni go odpowiednim wyborem dla tego, co uważano za najpiękniejszą kobietę na świecie. 
Chociaż nie mamy całkowitej pewności, kogo Sandys próbował przedstawić, ani czy portret ten ma mitologiczne korzenie, imię może być aluzją do stereotypu angielskiej piękności, która dominowała w epoce wiktoriańskiej.
https://www.lillicoco.com/blogs/love-lil...-paintings

[Obrazek: attachment.php?aid=75737]
Odpowiedz
#7

   
Joséphine in coronation costume
Baron François Gérard (1770-1837)

Portret koronacyjny cesarzowej Józefiny, żony Napoleona Bonaparte. 
Przez całe życie cesarzowa Józefina jest przedstawiana w niezliczonej ilości klejnotów, od Cameo Parure po czarującą kolekcję Szmaragdów i Diamentów, którą ma na sobie. 
Ważne jest, aby zauważyć, że większość biżuterii przedstawionej na obrazach może w rzeczywistości nie istnieć, jednak mamy powody, aby sądzić, że to Szmaragdowe dzieło, które nosi Józefina, istniało i nadal istnieje. 
Poprzez potomków Józefiny w norweskiej rodzinie królewskiej, większość jej plotkowanej biżuterii znajduje się w norweskich klejnotach koronnych, przy czym wiele z nich ma podobieństwo stylistyczne do tych, które Józefina nosiła na kilku swoich portretach. 
 Mogła ona również zostać rozbita i włączona do tego zestawu Szmaragdów podarowanego przez Napoleona i Józefinę jej córce Stephanie De Beauharnais, obecnie przechowywanego w Victoria and Albert Museum. 
Mimo to wspaniałość i bogactwo tego portretu są niezaprzeczalne, a wszystko to osiągnięto dzięki sile biżuterii.
https://www.lillicoco.com/blogs/love-lil...-paintings
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:...roject.jpg

[Obrazek: attachment.php?aid=75737]
Odpowiedz
#8

   
Miss Elizabeth Potts
William Etty (1787–1849)
York Art Gallery

[Obrazek: attachment.php?aid=75737]
Odpowiedz
#9

   
Portrait of Hermine Gallia
Gustav Klimt (1862–1918)
The National Gallery, London

[Obrazek: attachment.php?aid=75737]
Odpowiedz
#10

   
At Home: A Portrait
Walter Crane (1845–1915)
Leeds Art Gallery, Leeds Museums and Galleries
https://artuk.org/discover/artworks/at-h...rid/page/1

[Obrazek: attachment.php?aid=75737]
Odpowiedz
#11

   
Sir John Bridgeman (1631–1710), 2. baronet
Jan Victors (1619–po 1676)
Park Weston

[Obrazek: attachment.php?aid=75737]
Odpowiedz
#12

   
Yusuf on the Throne with Servants and Officials
Iranian (Qajar dynasty)
Government Art Collection

[Obrazek: attachment.php?aid=75737]
Odpowiedz
#13

   
Lady Elizabeth Pope, née Blount (formerly Basford, Later Paulet) (c.1515–1593)
British (English) School
Trinity College, University of Oxford

[Obrazek: attachment.php?aid=75737]
Odpowiedz
#14

   
Lady with Ringletted Hair in a Red Dress and a Pearl Necklace
British (English) School
West Northamptonshire Council

[Obrazek: attachment.php?aid=75737]
Odpowiedz
#15

   
Portrait of a Lady
British (English) School
Royal Cornwall Museum

[Obrazek: attachment.php?aid=75737]
Odpowiedz
#16

   
Catherine of Braganza (1638–1705), Queen Consort of Charles II (after Peter Lely)
Otto Hoynck (c.1630–c.1686) (attributed to)
Mount Edgcumbe House

[Obrazek: attachment.php?aid=75737]
Odpowiedz
#17

   
Family of Jan Brueghel the Elder
Peter Paul Rubens (1577–1640)
The Courtauld, London (Samuel Courtauld Trust)

[Obrazek: attachment.php?aid=75737]
Odpowiedz
#18

   
Elizabeth I (1533-1603) (the 'Armada Portrait')
British (English) School
National Maritime Museum

[Obrazek: attachment.php?aid=75737]
Odpowiedz
#19

   
Lady Mary Grey (1545–1578)
British (English) School
Chequers Court

[Obrazek: attachment.php?aid=75737]
Odpowiedz
#20

   
Peonies
Charles Edward Perugini (1839–1918)
Walker Art Gallery

[Obrazek: attachment.php?aid=75737]
Odpowiedz
#21

   
Elizabeth I (1533–1603)
Marcus Gheeraerts Younger (1561-1636)
Trinity College, University of Cambridge

[Obrazek: attachment.php?aid=75737]
Odpowiedz
#22

   
Portrait of a Lady (thought to be Henrietta Anne Stuart, 1644–1670, Duchess of Orléans or Marie Mancini, 1646–1714, Princess Colonna)
Peter Lely (1618–1680)
The Captain Christie Crawfurd English Civil War Collection

[Obrazek: attachment.php?aid=75737]
Odpowiedz




Użytkownicy przeglądający ten wątek: 12 gości