17-01-2016, 20:11
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0016/6...1584749923
Biżuteria Newari na rynek nepalski lub tybetański. Złoto, diamenty, rubiny, szmaragdy, szafiry, granat, lapis lazuli, koral, muszle i turkus, XVII–XIX wiek, Metropolitan Museum of Art
Historia Biżuterii Coral
Ocean i plaża zawsze dostarczały artystom niekończącego się strumienia inspiracji.
Od zarania dziejów przedmioty i kształty znalezione na oceanie/plaży trafiały do piosenek, obrazów, architektury, rzeźby i wielu innych dzieł sztuki.
W szczególności biżuteria odczuła wpływ oceanu na wzornictwo i materiały.
Jedną z tych inspiracji jest Koralowiec – z bogatą przeszłością, ciekawą historią i niepewną przyszłością.
Czerwony, różowy, pomarańczowy i czarny to jedne z najbardziej pożądanych kolorów Coral, wykorzystywanych w biżuterii.
Kolory te występują zazwyczaj w Morzu Śródziemnym, u wybrzeży Hawajów, w pobliżu Cieśniny Gibraltarskiej, na Wyspach Zielonego Przylądka (położonych u wybrzeży Afryki Zachodniej), u wybrzeży Portugalii oraz w okolicach Japonii i Tajwanu.
Zbierany Coral jest zazwyczaj cięty i polerowany w kaboszony, formowany w koraliki lub rzeźbiony.
Część Coral wykorzystywana w biżuterii to w rzeczywistości nie żywy organizm, lecz jego wydzieliny węglanowe, które tworzą strukturę, w której żyją polipy.
Chociaż nie jest to żywa część zwierzęcia, jest ona niezbędna do jego przetrwania.
W 77 roku n.e. Pliniusz Starszy szczegółowo opisał Coral w jednej z najstarszych encyklopedii, Naturalis Historia (Historia naturalna).
Pliniusz opisuje najcenniejszy Coral jako najbardziej czerwony i rozgałęziony.
Uważano, że Red Coral, Corallium Rubrum, ma moc amuletów chroniących przed niebezpieczeństwami.
Uważano go również za obiekt piękna i silnie religijny.
W tym okresie, jak twierdzi Pliniusz, Galowie używali Coral do ozdabiania mieczy, tarcz i hełmów.
Moc Coral znalazła również zastosowanie w medycynie.
Sproszkowany lub spalany i spożywany, miał pomagać w leczeniu takich dolegliwości, jak problemy z pęcherzem, gorączka, wrzody i blizny.
Wartość Coral była tak wysoka, że nie był on powszechnie sprzedawany w miejscach, gdzie go pozyskiwano, lecz sprowadzany do obszarów o większym zamożności.
Coral postrzegany jako amulet, znany na całym świecie.
W książce „7000 Years of Jewelry” Hugh Tait opisuje Coral jako „materiał, któremu w starożytności przypisywano wielką moc amuletową.
Według mitologii greckiej miał on powstać z wytrysków krwi tryskającej po tym, jak Perseusz odciął głowę Meduzie”.
Setki lat temu uważano, że Coral chroni przed magicznymi zaklęciami.
Wierzenia te były szczególnie ważne w odniesieniu do dzieci.
Od Hiszpanii po Włochy, na historycznych portretach niemowlęta przedstawiane są z gałązkami Koralowca.
Przez wieki Coral był niezastąpionym materiałem w jubilerstwie.
Według książki „Gems and Gemstones” autorstwa Lance’a Grande i Allison Augustyn: „Wykorzystywanie Coral jako kamienia szlachetnego to niezwykle stara praktyka, sięgająca co najmniej 25 000 lat wstecz.
Coral został znaleziony w starożytnych egipskich grobowcach i prehistorycznych europejskich cmentarzyskach”.
Coral można znaleźć w zabytkowej biżuterii z Tybetu już w XVII wieku.
Włosi od zawsze słynęli z wykwintnej biżuterii, a ich wykorzystanie Coral nie jest wyjątkiem.
W XIX i XX wieku w Neapolu i w całych Włoszech powstawały misterne rzeźby z Coral
Techniki i style z Włoch przedostały się do Stanów Zjednoczonych pod koniec XIX wieku, a jubiler Tiffany & Co. zaczął wykorzystywać Coral w swoich projektach.
Dziś Coral ma inny urok.
Pantone ogłosił kolor „Living Coral” kolorem roku 2019. „Living Coral” (niezależnie od tego, czy Pantone tak zamierzał, czy nie) to ironiczny tytuł w kontekście historii Koralowca.
Pantone opisuje ten kolor jako „ożywiający i afirmujący życie koralowy odcień ze złotym odcieniem, który energetyzuje i ożywia, a jednocześnie ma delikatniejszy akcent”. Chociaż Pantone opisuje ten kolor, bezkręgowce morskie z pewnością mają problem z jego „afirmacją życia”.
Światowe Rafy Koralowe są zagrożone zanieczyszczeniem, nadmierną eksploatacją i zmianami klimatycznymi.
Kilka gatunków Koralowców zostało uznanych za zagrożone i podlega obecnie regulacjom, a ponad 180 krajów ogranicza eksport Red Coral pozyskanego po 1969 roku.
Dziś wykorzystanie Coral w biżuterii budzi kontrowersje.
Biżuteria koralowa jest nadal popularna, a zabytkowe egzemplarze osiągają astronomiczne ceny na aukcjach.
Chociaż niektórzy jubilerzy nadal wykorzystują Coral w swoich projektach, wielu z nich wykorzystuje wyłącznie Coral odzyskany z zabytkowych przedmiotów, a inni całkowicie zrezygnowali z tworzenia biżuterii Coral
W 2002 roku firma Tiffany & Co. zaprzestała stosowania naturalnego Koralowca we wszystkich swoich projektach biżuterii.
Jednocześnie firma aktywnie działa na rzecz ochrony Koralowców.
W ciągu ostatnich 16 lat Tiffany przekazała 75 milionów dolarów organizacjom zajmującym się ochroną zasobów naturalnych, w tym Koralowców i środowiska morskiego.
Branża jubilerska niszczyła Rafy Koralowe na całym świecie przez setki lat, ale przyszłe zmiany przyniosą efekty.
Z mniejszą liczbą jubilerów wykorzystujących Koralowce, Rafy będą miały większe szanse na odbudowę.
A do tego czasu miłośnicy Koralowców mogą kupować piękną, antyczną biżuterię z Koralowca, a jeśli będą mieli szczęście, oglądać Koralowce żyjące na wolności.
This article appeared in the Beachcombing Magazine March/April 2019 issue
https://www.beachcombingmagazine.com/blo...al-jewelry
Biżuteria Newari na rynek nepalski lub tybetański. Złoto, diamenty, rubiny, szmaragdy, szafiry, granat, lapis lazuli, koral, muszle i turkus, XVII–XIX wiek, Metropolitan Museum of Art
Historia Biżuterii Coral
Ocean i plaża zawsze dostarczały artystom niekończącego się strumienia inspiracji.
Od zarania dziejów przedmioty i kształty znalezione na oceanie/plaży trafiały do piosenek, obrazów, architektury, rzeźby i wielu innych dzieł sztuki.
W szczególności biżuteria odczuła wpływ oceanu na wzornictwo i materiały.
Jedną z tych inspiracji jest Koralowiec – z bogatą przeszłością, ciekawą historią i niepewną przyszłością.
Czerwony, różowy, pomarańczowy i czarny to jedne z najbardziej pożądanych kolorów Coral, wykorzystywanych w biżuterii.
Kolory te występują zazwyczaj w Morzu Śródziemnym, u wybrzeży Hawajów, w pobliżu Cieśniny Gibraltarskiej, na Wyspach Zielonego Przylądka (położonych u wybrzeży Afryki Zachodniej), u wybrzeży Portugalii oraz w okolicach Japonii i Tajwanu.
Zbierany Coral jest zazwyczaj cięty i polerowany w kaboszony, formowany w koraliki lub rzeźbiony.
Część Coral wykorzystywana w biżuterii to w rzeczywistości nie żywy organizm, lecz jego wydzieliny węglanowe, które tworzą strukturę, w której żyją polipy.
Chociaż nie jest to żywa część zwierzęcia, jest ona niezbędna do jego przetrwania.
W 77 roku n.e. Pliniusz Starszy szczegółowo opisał Coral w jednej z najstarszych encyklopedii, Naturalis Historia (Historia naturalna).
Pliniusz opisuje najcenniejszy Coral jako najbardziej czerwony i rozgałęziony.
Uważano, że Red Coral, Corallium Rubrum, ma moc amuletów chroniących przed niebezpieczeństwami.
Uważano go również za obiekt piękna i silnie religijny.
W tym okresie, jak twierdzi Pliniusz, Galowie używali Coral do ozdabiania mieczy, tarcz i hełmów.
Moc Coral znalazła również zastosowanie w medycynie.
Sproszkowany lub spalany i spożywany, miał pomagać w leczeniu takich dolegliwości, jak problemy z pęcherzem, gorączka, wrzody i blizny.
Wartość Coral była tak wysoka, że nie był on powszechnie sprzedawany w miejscach, gdzie go pozyskiwano, lecz sprowadzany do obszarów o większym zamożności.
Coral postrzegany jako amulet, znany na całym świecie.
W książce „7000 Years of Jewelry” Hugh Tait opisuje Coral jako „materiał, któremu w starożytności przypisywano wielką moc amuletową.
Według mitologii greckiej miał on powstać z wytrysków krwi tryskającej po tym, jak Perseusz odciął głowę Meduzie”.
Setki lat temu uważano, że Coral chroni przed magicznymi zaklęciami.
Wierzenia te były szczególnie ważne w odniesieniu do dzieci.
Od Hiszpanii po Włochy, na historycznych portretach niemowlęta przedstawiane są z gałązkami Koralowca.
Przez wieki Coral był niezastąpionym materiałem w jubilerstwie.
Według książki „Gems and Gemstones” autorstwa Lance’a Grande i Allison Augustyn: „Wykorzystywanie Coral jako kamienia szlachetnego to niezwykle stara praktyka, sięgająca co najmniej 25 000 lat wstecz.
Coral został znaleziony w starożytnych egipskich grobowcach i prehistorycznych europejskich cmentarzyskach”.
Coral można znaleźć w zabytkowej biżuterii z Tybetu już w XVII wieku.
Włosi od zawsze słynęli z wykwintnej biżuterii, a ich wykorzystanie Coral nie jest wyjątkiem.
W XIX i XX wieku w Neapolu i w całych Włoszech powstawały misterne rzeźby z Coral
Techniki i style z Włoch przedostały się do Stanów Zjednoczonych pod koniec XIX wieku, a jubiler Tiffany & Co. zaczął wykorzystywać Coral w swoich projektach.
Dziś Coral ma inny urok.
Pantone ogłosił kolor „Living Coral” kolorem roku 2019. „Living Coral” (niezależnie od tego, czy Pantone tak zamierzał, czy nie) to ironiczny tytuł w kontekście historii Koralowca.
Pantone opisuje ten kolor jako „ożywiający i afirmujący życie koralowy odcień ze złotym odcieniem, który energetyzuje i ożywia, a jednocześnie ma delikatniejszy akcent”. Chociaż Pantone opisuje ten kolor, bezkręgowce morskie z pewnością mają problem z jego „afirmacją życia”.
Światowe Rafy Koralowe są zagrożone zanieczyszczeniem, nadmierną eksploatacją i zmianami klimatycznymi.
Kilka gatunków Koralowców zostało uznanych za zagrożone i podlega obecnie regulacjom, a ponad 180 krajów ogranicza eksport Red Coral pozyskanego po 1969 roku.
Dziś wykorzystanie Coral w biżuterii budzi kontrowersje.
Biżuteria koralowa jest nadal popularna, a zabytkowe egzemplarze osiągają astronomiczne ceny na aukcjach.
Chociaż niektórzy jubilerzy nadal wykorzystują Coral w swoich projektach, wielu z nich wykorzystuje wyłącznie Coral odzyskany z zabytkowych przedmiotów, a inni całkowicie zrezygnowali z tworzenia biżuterii Coral
W 2002 roku firma Tiffany & Co. zaprzestała stosowania naturalnego Koralowca we wszystkich swoich projektach biżuterii.
Jednocześnie firma aktywnie działa na rzecz ochrony Koralowców.
W ciągu ostatnich 16 lat Tiffany przekazała 75 milionów dolarów organizacjom zajmującym się ochroną zasobów naturalnych, w tym Koralowców i środowiska morskiego.
Branża jubilerska niszczyła Rafy Koralowe na całym świecie przez setki lat, ale przyszłe zmiany przyniosą efekty.
Z mniejszą liczbą jubilerów wykorzystujących Koralowce, Rafy będą miały większe szanse na odbudowę.
A do tego czasu miłośnicy Koralowców mogą kupować piękną, antyczną biżuterię z Koralowca, a jeśli będą mieli szczęście, oglądać Koralowce żyjące na wolności.
This article appeared in the Beachcombing Magazine March/April 2019 issue
https://www.beachcombingmagazine.com/blo...al-jewelry