16-07-2018, 19:24
Le Caro tak czasem jest, polegamy w walce ze szkodnikami. Ja straciłam kiedyś szpaler jeżyn zaatakowany przez bliżej nieznaną chorobę. Posadziłam nową odmianę i udało się, nie choruje. Szkoda bukszpanów, uwielbiam ich zapach, nieco drażniący, ale kojarzący się mocno z wielkanocnym koszyczkiem
W ogrodzie mam hortensję drzewiastą i bukietową, obie wytrzymują silne mrozy, a dzięki zawiązywaniu pąków kwiatowych na pędach jednorocznych kwitną co roku. Hortensja krzewiasta lubi żyzne i wilgotne gleby, dobrze kwitnie w cieniu. Hortensja bukietowa toleruje suszę i pełne nasłonecznienie. Ma niewielkie wymagania glebowe i kwitnie najdłużej ze wszystkich odmian.
Hortensja ogrodowa ma najwięcej kolorów. Kwitnie na pędach ubiegłorocznych i nie jest odporna na duże mrozy.
Hortensje wolą światło rozproszone. Bezpośrednie ostre słońce będzie przypalać kwiaty i liście. Natomiast brak światła spowoduje żółknięcie liści i bladość kwiatów. Hortensje mają spore wymagania glebowe. Lubią ziemię przepuszczalną, próchniczną i wilgotną. Źle rośnie na glebach ciężkich, gliniastych. Białe hortensje nie ulegają przebarwieniu, gdyż nie posiadają antocyjanów odpowiedzialnych za kolor kwiatów.
Skład podłoża odbija się na kolorze kwiatów. Kwiaty czerwone, różowe i białe wymagają podłoża o pH 5,5–6. Aby osiągnąć kwiaty niebieskie należy wykorzystać bardzo kwaśną ziemię. Można to osiągnąć przez dodanie znacznej ilości torfu (pH 4-5).
Hortensję trzeba regularnie i intensywnie podlewać. W czasie letnich upałów rośliny muszą być podlewane przynajmniej 2 razy dziennie.
Nawożenie jest potrzebne w marcu i po zakończeniu kwitnienia. Na rynku dostępne są nawozy sypkie przeznaczone specjalnie dla hortensji. Nawozy stosuje się dwu-trzykrotnie podczas sezonu. Najpóźniej należy zasilić rośliny pod koniec sierpnia.
Można także kupić nawozy płynne, którymi podlewa się rośliny raz na dwa tygodnie.
Kwitnącym latem hortensjom ogrodowym wiosną usuwamy jedynie stare kwiatostany i przycinamy przemarznięte pędy. Pamiętajmy również, by nie skracać ich zbyt mocno. Hortensje ogrodowe można można ciąć bardziej radykalnie, trzeba jednak liczyć się z tym, że po takim zabiegu kwiaty pojawią się dopiero w następnym roku.
U hortensji krzaczastych oraz bukietowych można mocno skrócić wszystkie stare przyrosty. Gatunki te kwitną na tegorocznych pędach. Przycinane krzewy wydają duże kwiatostany, dlatego nieraz wymagają podpory.
Przed zimą, po opadnięciu liści, należy związać krzew w ten sposób, aby powstał stożek. Podstawę krzewu podsypujemy torfem, drobną korą. Ja sypię ziemię kompostową. Cały krzew owijamy agro-włókniną. Wiosną nie należy zbyt wcześnie odsłaniać roślin, bo mogą ucierpieć po wiosennych przymrozkach.
Hortensję ogrodową dość łatwo rozmnożyć. Wystarczy pojemnik z mieszaniną torfu i piasku. Do niego wkładamy obcięte pędy boczne krzewu. Taki zabieg powinniśmy przeprowadzić jeszcze w czerwcu. Wiosną hortensje rozmnażamy z odkładów. Ukorzenią się po około miesiącu.
W ogrodzie mam hortensję drzewiastą i bukietową, obie wytrzymują silne mrozy, a dzięki zawiązywaniu pąków kwiatowych na pędach jednorocznych kwitną co roku. Hortensja krzewiasta lubi żyzne i wilgotne gleby, dobrze kwitnie w cieniu. Hortensja bukietowa toleruje suszę i pełne nasłonecznienie. Ma niewielkie wymagania glebowe i kwitnie najdłużej ze wszystkich odmian.
Hortensja ogrodowa ma najwięcej kolorów. Kwitnie na pędach ubiegłorocznych i nie jest odporna na duże mrozy.
Hortensje wolą światło rozproszone. Bezpośrednie ostre słońce będzie przypalać kwiaty i liście. Natomiast brak światła spowoduje żółknięcie liści i bladość kwiatów. Hortensje mają spore wymagania glebowe. Lubią ziemię przepuszczalną, próchniczną i wilgotną. Źle rośnie na glebach ciężkich, gliniastych. Białe hortensje nie ulegają przebarwieniu, gdyż nie posiadają antocyjanów odpowiedzialnych za kolor kwiatów.
Skład podłoża odbija się na kolorze kwiatów. Kwiaty czerwone, różowe i białe wymagają podłoża o pH 5,5–6. Aby osiągnąć kwiaty niebieskie należy wykorzystać bardzo kwaśną ziemię. Można to osiągnąć przez dodanie znacznej ilości torfu (pH 4-5).
Hortensję trzeba regularnie i intensywnie podlewać. W czasie letnich upałów rośliny muszą być podlewane przynajmniej 2 razy dziennie.
Nawożenie jest potrzebne w marcu i po zakończeniu kwitnienia. Na rynku dostępne są nawozy sypkie przeznaczone specjalnie dla hortensji. Nawozy stosuje się dwu-trzykrotnie podczas sezonu. Najpóźniej należy zasilić rośliny pod koniec sierpnia.
Można także kupić nawozy płynne, którymi podlewa się rośliny raz na dwa tygodnie.
Kwitnącym latem hortensjom ogrodowym wiosną usuwamy jedynie stare kwiatostany i przycinamy przemarznięte pędy. Pamiętajmy również, by nie skracać ich zbyt mocno. Hortensje ogrodowe można można ciąć bardziej radykalnie, trzeba jednak liczyć się z tym, że po takim zabiegu kwiaty pojawią się dopiero w następnym roku.
U hortensji krzaczastych oraz bukietowych można mocno skrócić wszystkie stare przyrosty. Gatunki te kwitną na tegorocznych pędach. Przycinane krzewy wydają duże kwiatostany, dlatego nieraz wymagają podpory.
Przed zimą, po opadnięciu liści, należy związać krzew w ten sposób, aby powstał stożek. Podstawę krzewu podsypujemy torfem, drobną korą. Ja sypię ziemię kompostową. Cały krzew owijamy agro-włókniną. Wiosną nie należy zbyt wcześnie odsłaniać roślin, bo mogą ucierpieć po wiosennych przymrozkach.
Hortensję ogrodową dość łatwo rozmnożyć. Wystarczy pojemnik z mieszaniną torfu i piasku. Do niego wkładamy obcięte pędy boczne krzewu. Taki zabieg powinniśmy przeprowadzić jeszcze w czerwcu. Wiosną hortensje rozmnażamy z odkładów. Ukorzenią się po około miesiącu.