09-05-2021, 17:43
This 15th-16th century icon of Mexican (Aztec) art, was probably worn on the chest on ceremonial occasions. ©The Trustees of the British Museum
Ta XV-XVI-wieczna ikona sztuki meksykańskiej (azteckiej) była prawdopodobnie noszona na piersi podczas uroczystych okazji. © Powiernicy British Museum
Wąż aztecki
Dwugłowy Serpent jest Aztec rzeźby zachowały się w British Museum .
Złożony głównie z fragmentów Turkusowego kamienia nałożonego na drewnianą podstawę, jest jedną z dziewięciu mozaik z podobnego materiału w British Museum; przypuszcza się, że w całej Europie znajduje się około 25 sztuk z tego okresu.
W artefakt pochodzi z Meksyku Azteków i mogły być zużyte lub wyświetlane podczas ceremonii religijnych.
Uważa się, że rzeźba ta została podarowana przez cesarza Azteków Montezumę II jednemu z hiszpańskich konkwistadorów, Hernánowi Cortésowi., który najechał kontynent w 1519 roku.
Mozaika składa się z płytek z turkusowych, ciernistych muszli ostryg i innych muszli.
Artefakt przedstawia wijącego się węża z głową dla każdej z dwóch skrajności.
Podstawę rzeźby stanowi pojedynczy blok hiszpańskiego drewna cedrowego
Tył, niegdyś złocony, został prawdopodobnie wydobyty, aby uczynić obiekt lżejszym i jest zdobiony tylko na końcach, na powierzchni dwóch głów.
Z kolei przednia część pokryta jest mozaiką z turkusowego kamienia, wzbogaconą fragmentami czerwonych kolczastych muszli ostryg.
Małe płytki z 2000 pokrywające ciało węża sprawiają, że powierzchnia jest fasetowana i krzywoliniowa.
Turkus został pocięty i rozdrobniony kamiennymi narzędziami. Część użytej rudy została przywieziona do Ameryki Środkowej z regionu Four Corners , położone około 1600 km na północny zachód (południowy zachód od obecnych Stanów Zjednoczonych), gdzie lud Anasazi wykopał skałę, z której wykonali Turkusowy kamień.
Na głowach węża znajdują się wgłębienia, w których pozostają ślady wosku pszczelego i żywicy, które prawdopodobnie podtrzymywały przedmioty reprezentujące oczy, być może kule Pirytu (złoto głupców).
Żywy kontrast między czerwonymi i białymi detalami głowy został stworzony odpowiednio z muszli ostrygi i muszli.
Sprytnie, lepka substancja użyta do zabezpieczenia fragmentów Spondylusa (ostrygi ciernistej) została zabarwiona na czerwono tlenkiem żelaza (Hematytem), aby zakończyć projekt.
Zęby zrobiono z konchy królowej, jadalnego mięczaka morskiego.
Pochodzenie
Nie wiadomo, w jaki sposób artefakt ten opuścił Meksyk, ale uważa się, że był to jeden z dóbr podarowanych konkwistadorowi Hernánowi Cortésowi, gdy został wysłany, aby podbić najbardziej wewnętrzny obszar Mico dla hiszpańskiej korony.
Cortés przybył na wybrzeże dzisiejszego Meksyku w 1519 roku i po kilku bitwach zdołał wejść do stolicy 8 listopada tego samego roku, przywitany z szacunkiem przez gubernatora Azteków Montezumę II
Niektóre źródła podają, że ten ostatni zidentyfikował Cortésa jako opierzonego boga węża Quetzalcoatla
Hiszpański konkwistador został zalany niezliczonymi i cennymi darami, wśród których znalazły się rzeźby z turkusowego kamienia, w tym prawdopodobnie tego węża. Pomimo hołdu i pokojowego powitania, Montezuma został wzięty do niewoli przez Cortésa, a jego wojska zajęły stolicę Azteków, Tenochtitlan .
Mieszkańcy byli brutalnie i systematycznie zniewalani i mordowani, pomimo ich hojności.
Te następnie padły ofiarą ospy prawdziwej i innych europejskich chorób, przywiezionych do Meksyku przez Cortésa i jego żołnierzy.
Skarb Cortésa przybył do Europy w drugiej dekadzie XVI wieku i wzbudził duże zainteresowanie; jednak mówi się, że inne turkusowe mozaiki zakończyły swoje życie we florenckich sklepach jubilerskich, gdzie zostały rozebrane, aby stworzyć nowe współczesne przedmioty.
Neil Macgregor uważa Henry'ego Christy za zebranie podobnych artefaktów w British Museum.
Rzeźba jest teraz przechowywana w British Museum i została zakupiona z funduszu Christy.
Wartość symboliczna
Ten artefakt jest częścią dziewięciu mozaik z turkusowego kamienia w British Museum.
Uważa się, że w całej Europie jest ich tylko 25 z tego okresu.
Wiele teorii sugeruje symboliczne znaczenie figuratywnego języka węża.
Spekulowano, że wąż był symbolem odrodzenia, ponieważ dokonuje zmian , zrzucając starą skórę i postać odrodzonego węża.
Albo te dwie głowy mogły reprezentować życie ziemskie i życie pozagrobowe.
Wąż ma również silną centralną rolę wśród bogów czczonych przez tego ludu: pierzasty wąż bóg Quetzalcoatl był jednym z najważniejszych dla Mixtec religii, ale były też inne bóstwa serpentyny.
źródło
źródło