17-12-2021, 13:02
Portret króla Henryka VIII w wyborze jego wyszukanych klejnotów autorstwa Holbeina.
Eleonora austriacka nosząca biżuterię z tamtych czasów (ok.1525).
Europejski renesans
The European Renaissance
W okresie renesansu kowalstwo i cięcie kamienia w Europie poczyniły wielkie postępy, a posiadanie biżuterii zaczęło rozprzestrzeniać się poza arystokrację i duchowieństwo.
Chociaż Henryk VIII nosił tyle klejnotów i biżuterii, co jego żony, pod koniec tego okresu ozdoby kobiet były znacznie bardziej wyszukane niż męskie – chociaż mężczyźni nadal nosili mocno haftowane ubrania.
Biżuteria renesansowa zapożyczona w dużej mierze z klasycznych motywów rzeźbiarskich – do ikonografii klejnotów trafiają nimfy, centaury, gryfy, satyry i inne klasyczne przedmioty.
Ciężkie złote łańcuszki i obroże były popularne, zwłaszcza wśród kobiet, a kunsztowne wisiorki stopniowo wyparły tradycyjną broszkę.
To w tym i następnym okresie ogromne ilości Szmaragdów zaczęły napływać do Europy z Nowego Świata.
Konkwistadorzy przeczesywali Nowy Świat w poszukiwaniu Szmaragdów i innych łupów, napędzanych po części baśniowymi legendami o wielkim bogactwie .
Joseph d'Acosta napisał, że statek, który przywiózł go do Hiszpanii w 1587 roku, przewoził co najmniej dwieście funtów Szmaragdów.
Początkowo Szmaragdy z Nowego Świata nosili wyłącznie członkowie hiszpańskiej rodziny królewskiej.
Moda w Kastylii w XVI wieku polegała na ciemnych ubraniach z białymi koronkowymi kołnierzami tak wysokimi, że odsłonięte były tylko twarz i ręce.
Szmaragdowa biżuteria pomogła rozjaśnić ponury strój.
Pod koniec XVI wieku styl ten rozprzestrzenił się na prawie wszystkie dwory europejskie, podobnie jak pragnienie Szmaragdów.
https://emeralds.com/education/emerald-j...ry-styles/