20-06-2024, 07:56
https://i.pinimg.com/736x/88/49/22/88492...098646.jpg
Raphael's 'Sistine Madonna,' oil-on-canvas, c.1513-14, Gemäldegalerie Alte Meister, Dresden. One of Raphael’s great masterpieces, the rich green comes from a mixture of malachite and orpiment.
„Madonna Sykstyńska” Rafaela, olej na płótnie, ok. 1513-14, Gemäldegalerie Alte Meister, Drezno. Jedno z największych arcydzieł Raphaela, bogata zieleń pochodzi z mieszanki malachitu i orpimentu.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Madonna_Syksty%C5%84ska
Malachit w średniowieczu, renesansie i wczesnej Europie nowożytnej
W średniowieczu, renesansie i kolejnych wiekach malachit najczęściej pojawiał się jako pigment w malarstwie.
W renesansowych Włoszech był znany jako „verdetto della magna”, czyli zieleń z Niemiec.
Malachit ten pozyskiwano z połączenia tradycyjnego wydobycia i formy zbierania ze dróg wodnych zwanej naturalnymi opadami.
Dokładna lokalizacja tego Malachite pozostaje niejasna, ale uczeni uważają, że znajdował się on gdzieś na terenie współczesnej Słowacji.
Można to zobaczyć w dziełach sztuki i obrazach, od Giovanniego Belliniego, wielkiego weneckiego mistrza, po Rafaela, w dziełach takich jak spektakularna i niezwykle ważna Madonna Sykstyńska.
Bogaty zielony kolor obrazów jest zachowywany z różnym powodzeniem w zależności od użytego spoiwa i mieszalników.
W pracach Belliniego, takich jak Agony in the Garden w Galerii Narodowej, niestety przybrała brązową barwę w wyniku reakcji z siarką zawartą w spoiwie jarzma, natomiast w przypadku Raphaela bogata zieleń elementów zasłon i draperiów pozostała nienaruszona, głównie ze względu na obecność bieli ołowiowej w mieszance farb.
W tym okresie Malachite wykorzystywano w małych amuletach i biżuterii, szczególnie dla dzieci.
Po średniowieczu i różnych niszczycielskich plagach i chorobach, które przetoczyły się przez kontynent, narosły wierzenia i przesądy, że Malachite zapewnia korzyści zdrowotne i jest w stanie odpędzić złe duchy.
Dalej, w Chinach za dynastii Qing, z kryształów Malachite wytwarzano małe amulety i elementy, takie jak tabakierki, co przewidywało użycie Malachite w bardziej wyszukanych przedmiotach w Europie o ponad sto lat.
Niektóre z tych dzieł przedstawiają piękne połączenie Malachite i Azurytu, minerału bardzo podobnego składem do Malachite, ale zamiast tego o ciemnoniebieskim kolorze.
Minerały te często występują razem, a w niektórych przypadkach elegancko łączą się ze sobą.
https://www.mayfairgallery.com/media/mal...ther-8.jpg
Asortyment amuletów i klejnotów z Malachite z British Museum i Royal Collection.
Broszka z Kameą ze Złota i Malachitu według motywu „Nocy” Bertela Thorvaldsena;
Chińska tabakierkę z okresu Qian z Malachitu i Azurytu
Oraz włoską tabakierkę z przednim panelem z mikromozaiki.
Tymczasem w Europie Malachite zaczęto ponownie wykorzystywać w sztuce dekoracyjnej, głównie jako fornir lub inkrustację, na przykład we włoskich dziełach z mikromozaiki i pietra dura, w tym tych wykonanych przez warsztat mozaiki watykańskiej w Rzymie.
Wiele stołów lub przedmiotów dekoracyjnych z tego okresu można znaleźć z dodanym pierścieniem lub warstwą Malachite, aby nadać mu wspaniały błysk zieleni.
Od tego czasu Malachite nadal są popularnym materiałem do wykonywania Kamee i małych amuletów, a względna miękkość kamienia sprawia, że nadaje się on do drobnych rzeźb i detali.
Takie przykłady można znaleźć w wielu najważniejszych muzeach sztuki i archeologicznych w Europie Zachodniej.
https://www.mayfairgallery.com/blog/mala...-no-other/