21-06-2024, 16:59
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/c...0714154139
https://malachite-ural.ru/upload/mediali...48f4e6.jpg
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:...olumns.jpg
Kolumny Katedry św. Izaaka
Bez względu na to, jak wspaniała jest Sala Malachitowa Pałacu Zimowego, najwyższym punktem ery Malachite, jej apogeum, najwybitniejszym dziełem z Malachite Uralu są niewątpliwie Kolumny Ołtarza Głównego katedry św. Izaaka.
Ale najpierw kilka słów o samej Katedrze. Kamienna bryła katedry jest wyjątkowa nie tylko dla stolicy, Petersburga.
„Wygląd tej budowli” – pisała gazeta „Northern Bee” już podczas budowy Katedry – „jest tak majestatyczny, że kontynuując myślami otaczające ją lasy, wyobraźnia zostaje przeniesiona do kolosalnych piramidalnych mas, z których dumny jest Egipt .”
W tym przypadku Katedra św. Izaaka przyciąga nas nie tyle walorami architektonicznymi, ile być może w żadnej innej budowli na świecie nie zastosowano kamienia naturalnego w tak luksusowym przepychu i różnorodności, od Granitu po półszlachetny Malachite i Lapis Lazuli.
Jej fundament stanowią masywne bloki Granitu, zewnętrzne ściany wyłożone są kamiennymi płytami, a monolityczne Kolumny o wadze 114 ton i wysokości 47 metrów nie mają sobie równych.
Kamień dominuje tu nie tylko na zewnątrz, ale także wewnątrz.
Według Montferranda, który uważał utworzenie Katedry św. Izaaka za główne dzieło swojego życia, wystrój wnętrza świątyni powinien być „wspaniały, szlachetny i bogaty”.
A architekt postanowił zrealizować swój plan za pomocą kolorowego kamienia naturalnego.
Wewnętrzne ściany i podłoga katedry wyłożone są Marmurem w różnych kolorach, powstają kolumny, łuki, gzymsy, balustrady...
Tutaj widać żółty Marmur ze Sieny, Zielony - z Genui, Czerwony z ciemnymi żyłkami - z południowej Francji , Biały - z różnych Marmurów Kruchych z Włoch, Szary z Wyborga, także Porfir Shoksha, Czarny Łupek, Różowy Marmur Tiwdyjski...
A jednak to, co najbardziej rzuca się w Katedrze, to Malachite Uralski.
Nawet w suchych oficjalnych inwentarzach katedry z ubiegłego wieku, jeśli chodzi o kolumny Malachite, słychać entuzjastyczne uwagi.
Przyjrzyjmy się chociażby inwentarzowi z 1858 r.: „Ikonostas Ołtarza Głównego jest podwyższony niemal do wysokości sklepień i zbudowany jest ze Śnieżnobiałego Marmuru Posągowego.
Zdobi go osiem dużych żłobkowanych Kolumn i dwa malachitowe pilastry ze złoconymi podstawami i kapitelami.
Mają 42 metry wysokości.
Te kolumny przewyższają wszystkie kolumny na świecie pięknem i bogactwem materiału.
Przyjrzyjmy się teraz inwentarzowi z 1889 r.:
„Głównym elementem pierwszej kondygnacji ikonostasu są Kolumny z Malachite i Lapis Lazuli.
Kolumny te składają się w istocie z żeliwnych cylindrów, osadzonych na granitowych podstawach i wyłożonych miedzianymi przedsionkami. Malachite i Lapis Lazuli są już przyklejone do tych przedsionków...
Malachite kolumny swoim ogromem i przyjemną dla oka zieloną barwą, nadając szczególny, uroczysty wygląd ogromnej ścianie wielkiego ikonostasu, zadziwiają widza i w swoim bogactwie nie mają równych, a nawet podobnych na całym świecie...”
I jeszcze jeden cytat – ze współczesnego przewodnika:
„Wstawki, medaliony i kolumny Izaaka uważane są za najważniejsze zarówno pod względem piękna, jak i objętości dzieł z malachitu.”
A dziś, prawie półtora wieku później, Malachite kolumny Izaaka zadziwiają nas swoją wielkością i pięknem.
Wszystko w nich jest najwyższej klasy, wszystko jest doskonałością samą w sobie: najrzadsze naturalne piękno kamienia, być może najlepszy pod względem koloru i wzoru Malachite, którego w XIX wieku używano do dużych wyrobów w Petersburgu;
I najwspanialszy gust artystyczny, z jakim mozaiki dopasowują się do siebie, tworząc uroczą, znów niepowtarzalną kompozycję najdziwniejszych wzorów;
I wreszcie najwyższej jakości polerowanie lusterek.
Dlatego dwie stojące obok siebie kolumny Lapis Lazuli niewątpliwie tracą i wydają się biednymi krewnymi:
Są tak nudne i niewyraźne w porównaniu z pięknym Malachite.
Różnicę tę szczególnie odczuwa się, gdy promienie słoneczne przenikające spod kopuły katedry i przesuwające się po Malachitowych kolumnach powodują magiczną grę kolorów.
Warto także przytoczyć kilka danych dotyczących Kolumn mMalachitowych w katedrze św. Izaaka: ich wysokość wynosi 9,5 metra, średnica 1 metr, ilość użytego malachitu pierwszej klasy wynosi 14 632 kilogramy.
Całkowity koszt budowy katedry od 1818 r. do zakończenia prac w 1864 r. wyniósł 23,26 mln rubli srebrnych.
Z tego koszt budowy fundamentów wyniósł 2539 tysięcy rubli w banknotach, koszt 48 granitowych kolumn portyków, biorąc pod uwagę ich montaż - 2612 tysięcy rubli w banknotach, położenie ścian - 2505 tysięcy rubli w banknotach, ich okładzina z marmuru - kolejne 7485 tysięcy rubli w banknotach, koszt budowy czterech frontonów portyków to 2278 tysięcy rubli w banknotach, dach to 2445 tysięcy rubli w banknotach.
W historii powstania tego wyjątkowego dzieła jest wciąż wiele białych plam.
Ale dokumenty archiwalne coś nam powiedziały.
https://malachite-ural.ru/legendyi-i-ist...go-sobora/
https://www.cathedral.ru/ru/isaac/stones
https://malachite-ural.ru/legendyi-i-ist...go-sobora/