17-09-2025, 20:33
Madonna z Dzieciątkiem i Aniołami, Allegretto Nuzi, 1360. Nicolaas Rubens w koralowym naszyjniku, obraz Petera Paula Rubensa, ok. 1619 r.
Coral w biżuterii w Europie pojawił się już co najmniej w starożytnym Rzymie, gdzie wierzono, że noszenie gałązek Coral chroni przed złym okiem i leczy bezpłodność.
Podobno Pliniusz Starszy zalecał Coral jako ochronę przed uderzeniami piorunów i kusicielkami.
Inne zastosowanie Coral:
Ochrona dzieci.
Dzieciom wręczano gałązki i sznury korali, które miały je nosić jako mistyczną ochronę przed złem.
Gdy dziecko podrosło i sznur koralików stał się zbyt krótki, mogło podwoić go i nosić jako bransoletkę.
Większość antycznej biżuterii koralowej z naszej kolekcji została wykonana i sprzedawana Anglikom jako pamiątki z „The Grand Tour”.
Było to niezbędne przedsięwzięcie dla każdego angielskiego arystokraty, począwszy od XVIII wieku.
Należy pamiętać, że w XVIII wieku muzea w Anglii jeszcze nie istniały , więc ludzie musieli podróżować za granicę, aby zobaczyć sztukę i rzeźbę oraz chłonąć europejską kulturę.
Większość podróżnych udawała się do Francji, aby obcować z wyższymi sferami i uczyć się francuskiego, tańca, jazdy konnej i szermierki.
Następnie, przed kulminacją podróży we Włoszech, prawdopodobnie krótka wycieczka do Niemiec i Szwajcarii.
To właśnie tam zabrali się do pracy: we Florencji znajdowała się Galeria Uffizi, gdzie w jednym miejscu można było zobaczyć wszystkie renesansowe obrazy i rzymskie rzeźby.
Rzym był miejscem, gdzie można było zwiedzać starożytne ruiny, a także sztukę i architekturę średniowiecza, renesansu i baroku.
W Neapolu można było zobaczyć nowo odkryte stanowiska archeologiczne w Herkulanum i Pompejach.
A na koniec, do Wenecji, miejsca, gdzie „można było zasiać owies”.
https://www.ericaweiner.com/history-less...grand-tour