22-10-2012, 09:52
Myślę, że można sobie new-age'owo dywagować na ten temat, co nie zmienia faktu, że to czym jest ezoteryka zostało dawno temu określone...
Która następnie musi być poparta doświadczeniem.
Można mieć doświadczenia mistyczne bez jakiejkolwiek wiedzy.
Ale nie jest to równoznaczne z tej wiedzy osiągnięciem.
W sumie - ciężki, filozoficzny temat...
Cytat:Termin pochodzi od greckiego ἐσωτερικός (esôterikos ), zlepek ἔσω (ESO) : " wewnątrz ", ale "dotyczące do wewnątrz ", mistyczne. Jego antonimem jest słowo "popularny ".Ezoteryka jest wiec wiedzą.
Platon , w swoim dialogu Alcybiades (ok. 390 pne) używa wyrażenia „ta ESO” oznaczającego "rzeczy wewnętrzne", a w jego dialogu Theaetetus (ok. 360 pne) używa „ta esô „ czyli "zewnętrzne rzeczy". Arystoteles stosował to rozróżnienie do swoich własnych pism . Prawdopodobne pierwsze pojawienie się greckiego przymiotnika „esôterikos „ występuje u Lucjana z Samostaty w jednym z jego dzieł napisanych napisany około AD 166.
Termin „ezoteryczny” pierwszy pojawił się w języku angielskim w 1701 Historii Filozofii Thomasa Stanleya , w jego opisie tajemnej szkoły Pitagorasa , która była podzielona na podzielone na "egzoteryczną" (w trakcie szkolenia) i "ezoteryczną" (dopuszczonych do " wewnętrznego kręgu"). Odpowiednio rzeczownik "ezoteryzm" powstał w języku francuskim w 1828 roku za sprawą Jacques’a Matter’a i spopularyzowana przez Eliphasa Levi w 1850.
Do języka angielskiego wszedł w 1880 roku za pośrednictwem dzieł teozofa Alfreda Sinnetta .
Wśród konkurujących interpretacji, co łączy różne nurty wyznaczone przez "ezoteryzm" w naukowym sensie, być może najbardziej wpływowa została zaproponowana przez Antoine Faivre . Jego definicja jest oparta na obecności w ezoterycznych nurtów czterech podstawowych cech:
* teorii korespondencji pomiędzy wszystkimi i niewidzialny i widzialnymi częściami kosmosu,
*przekonania, że natura jest żywym bytem skutek boskiej obecności lub siły życiowej,
*potrzebie elementów pośredniczących (np. symboli, rytuałów, aniołów, wizji) - w celu uzyskania dostępu do wiedzy duchowej
* i po czwarte, doświadczeniu transmutacji osobistego i duchowego po przybycia tej wiedzy
Ezoterycy często sugerują, że istnieje zgodność między różnymi tradycjami religijnymi: Najlepszym przykładem jest wiara w „Prisca Theologia” (starożytna teologię) lub w” philosophia perennis” ( filozofie ponadczasową ). Wreszcie, ezoteryzm czasami sugeruje ideę tajnego przekazywania duchowych nauk, dzięki inicjacji ucznia przez mistrza. Powinno się jednak podkreślić, że definicja Faivre jest jednym z kilku rozbieżnych sposobów rozumienia najbardziej odpowiednim do stosowaniu tego terminu.
"Perennialist" lub „szkoła tradycjonalistów” jest reprezentowana przez takich autorów, jak francuski René Guenonem (1886-1951), indyjski Ananda Coomaraswamy (1877-1947), szwajcarski Frithjof Schuona (1907-1998), włoski Julius Evola (1898 -1974), irański Seyyed Hossein Nasr (ur. w 1933), obaj uczeni i ezoterycy. Postulują, że istnieje Pierwotna Tradycja pochodzenia nie-ludzkiego.
"Mówimy, że to [pochodzenie tradycji] jest dwubiegunowe, a biegun nie jest bardziej zachodni niż jest wschodni. Dopiero w późniejszej epoce, siedziba pierwotnej tradycji, przeniesiono została do innych regionów i stała się zachodnia lub wschodnia. Uważamy pochodzenie tradycji za nordyckie, a nawet więcej - północne, ponieważ jest to wyraźnie potwierdzone w Wedach , jak również w innych świętych księgach ".
W tradycjonalistycznym użyciu, ezoteryzm jest metafizyczny koncepcją odnoszą się do rzekomej "transcendentnej jedności" wszystkich wielkich tradycji religijnych. Ezoteryka jest metafizycznym punktem jedności gdzie egzoteryczne religie uważane są zbieżne.
"Naszym punktem wyjścia jest uznanie faktu, że istnieją różne religie, które wykluczają się nawzajem. Może to oznaczać, że jedna religia ma rację i że wszystkie inne są fałszywe; może to oznaczać również, że wszystkie są fałszywe. W rzeczywistości oznacza to, że wszystkie są prawdziwe, nie w ich dogmatycznej wyłączności, ale w ich jednomyślnej signifikacji wewnętrznej, która zbiega się z czystą metafizyką, lub w innym ujęciu z „philosophia perennis"(F. Schuon, 1995).
Ostatecznie - ezoteryczna tradycja może być odnaleziona, jeżeli osoba ubiegająca się o przechodzi inicjację .
"Inicjacja jest zasadniczo transmisją duchowego oddziaływania, transmisja która może mieć miejsce jedynie poprzez prawidłową, tradycyjną organizację, tak, że nikt nie może mówić o inicjacji poza powiązaniem z organizacją tego rodzaju. Wyjaśniliśmy, że "prawidłowość" musi być zrozumiana, aby wykluczyć wszelkie pseudo-inicjacyjne organizacje, które, niezależnie od tego jak się przedstawiają na zewnątrz, w żaden sposób nie posiadają żadnego duchowego oddziaływania, a tym samym nie są zdolne do przenoszenia niczego ". [ 11 ]
<!-- m --><a class="postlink" href="http://en.wikipedia.org/wiki/Esotericism">http://en.wikipedia.org/wiki/Esotericism</a><!-- m -->
Która następnie musi być poparta doświadczeniem.
Można mieć doświadczenia mistyczne bez jakiejkolwiek wiedzy.
Ale nie jest to równoznaczne z tej wiedzy osiągnięciem.
W sumie - ciężki, filozoficzny temat...