09-08-2013, 22:28
ALGIZ lub ELAHAZ, zwana też EOHL, EIHWAZ i EL oznacza łosia, a konkretnie jego samicę – klępę.
W sagach Skandynawii tego określenia używano wobec mieczy bohaterów.
ALGIZ jest symbolem tęczy, tęczowego mostu łączącego niebo i ziemię – Bifrostu, którego strzeże nigdy nie zasypiający bóg Heimdall, i po którym olbrzymi maja runąć do ostatecznego ataku na niebo.
Trudno zresztą nie zauważyć konotacji odniesienia do miecza z ognistym mieczem anioła strzegącego raju.
Tym bardziej, że ALGIZ oznacza moc boską opiekę i pomoc.
Ta pomoc przychodzi do bohatera w dwóch momentach – po pierwsze gdy odpowiada na wezwanie strażnika i wyrusza po swój skarb – wówczas na jego drodze pojawia się ktoś jak Ariadna dla Tezeusza, ktoś kto obdarowuje wędrowca niezbędnymi do przetrwania magicznymi przedmiotami lub cechami.
W drugim wypadku pojawia się mniej przyjemnie – wówczas kiedy bohater odmawia podjęcia ryzyka.
Wtedy anioł staje się demonem, który nęka i pustoszy świat bohatera aż doprowadzi go do totalnej ruiny zmuszając wędrowca do porzucenia tego co zna i kocha.
ALGIZ nie jest mocą, nad którą można zapanować, nie pochodzi z tego świata, jest Łaską która przychodzi wtedy kiedy powinna i nigdy w innym czasie.
Jej dalszą symbolika jest jedna z magicznych mocy – farsynn, czyli dalekowidzenie charakterystyczne dla mistrzów runicznych.
Jego ideogram przypomina w związku z tym wieżę obserwacyjną.
Z tym symbolem wyjątkowo ciekawie spotykamy się w systemie I-CHING.
Wieża jest strukturą, która dzieli i łączy zarazem, która dla bohatera jest symbolem umiejętności trwania w czujności, dzięki nieustannej łączności z boską naturą, z bogami.
To właśnie dlatego bohaterowie cieszą się opieką jakieś bóstwa.
W języku współczesnej psychologii słowo bóg zastępuje słowo archetyp.
Bohater jest nosicielem jednego ze składników świata, jednego z niewielu, w którym ukryta jest boska obecność.
Archetyp ma właściwość pochłaniania psychiki jednostki, bóg trawi swego nosiciela i nieodwracalnie go zmienia.
Człowiek na wieży strażniczej staje się Szymonem Słupnikiem, często niezrozumianym przez świat bożym szaleńcem, choć on sam wie że to co czyni cechuje rozwaga, dalekowzroczność i przemyślność wykraczająca poza ramy zwykłego umysłu śmiertelnika.
Z runą tą wiążemy zwierzę – łosia oraz roślinę – trawę turzycę.
Oba występują na bagnach i trzęsawiskach gdzie łatwo można rozstać się z życiem.
Łoś więc staje się totemicznym opiekunem bohatera, kryjącym się w ostępach łączności z bogami.
Jego naturą jest prawość, a nawet wyrastanie ponad nie – przypominam artykuł o przestępcach i łosiu – śmiertelna siła i ochrona której dostarcza boskość . zaznacza się w tym momencie związek zachodzący pomiędzy THURISAZ i ALGIZ – obie są Runami ochrony, obie ukazują bezpieczeństwo wynikające z przebywania na świętym gruncie, czyli z trwania w stanie Pełni – kontaktu z bogami.
Kto stoi w niebie, tego nie mogą sięgnąć problemy ziemi.
Na polski – wiąże się to z umiejętnością utrzymywania stanu pustego umysłu, a ponieważ wewnętrzny dialog jest najbardziej energochłonnym z nawyków człowieka to uwolnienie tej energii owocuje wzbudzeniem często siddhi – mocy duchowych.
Tu tez kryje się niebezpieczeństwo ALGIZ
Jego moc może doprowadzić do pomylenia psychiki z archetypem .
Bohater ostatecznie zatraca siebie myśląc że uzyskane moce to jego utracony skarb.
Pojawia się też chęć i poczucie mocy, potrzeba kontroli i władzy.
To prowadzi nas z kolei do symbolu Wieży Boga z Tarotowych wielkich arkanów.
W każdym razie bohater po wezwaniu do wyprawy spotyka pomocnika, magiczną istotę która obdarza go tym czego nie rozumie ale wie, że będzie mu to potrzebne.
Nierzadko istota ta zlewa się w jedno z późniejszą postacią wielkiej bogini.
Innymi znaczeniami ALGIZ są wszelkiego rodzaju zapowiedzi pomyślności związane z opatrznościowym związkiem, szczególnie pozytywne ma to znaczenie wobec związków zawieranych pomiędzy ludźmi.
Zachęca ona do kalkulowania w odniesieniu do wartości uniwersalnych bez żadnej taryfy ulgowej.
O znaku tym można trafnie też powiedzieć „pokorne cielę dwie matki ssie” bowiem jego ideogram zbudowany jest z dwu symboli kobiet i męskiego umieszczonego pomiędzy nimi.
Ma to głębszy sens odnoszący się do umiejętności nie osądzania, umiejętności zajmowania opozycyjnych stanowisk.
Odwrócony ALGIZ oznacza zazwyczaj poważne zagrożenie zwłaszcza poprzez kontakty z nieodpowiednimi ludźmi, poszukiwanie wrażeń, wizji w sposób niebezpieczny, ryzyko i zagrożenie.
opracowanie Macieja Białkowskiego
W sagach Skandynawii tego określenia używano wobec mieczy bohaterów.
ALGIZ jest symbolem tęczy, tęczowego mostu łączącego niebo i ziemię – Bifrostu, którego strzeże nigdy nie zasypiający bóg Heimdall, i po którym olbrzymi maja runąć do ostatecznego ataku na niebo.
Trudno zresztą nie zauważyć konotacji odniesienia do miecza z ognistym mieczem anioła strzegącego raju.
Tym bardziej, że ALGIZ oznacza moc boską opiekę i pomoc.
Ta pomoc przychodzi do bohatera w dwóch momentach – po pierwsze gdy odpowiada na wezwanie strażnika i wyrusza po swój skarb – wówczas na jego drodze pojawia się ktoś jak Ariadna dla Tezeusza, ktoś kto obdarowuje wędrowca niezbędnymi do przetrwania magicznymi przedmiotami lub cechami.
W drugim wypadku pojawia się mniej przyjemnie – wówczas kiedy bohater odmawia podjęcia ryzyka.
Wtedy anioł staje się demonem, który nęka i pustoszy świat bohatera aż doprowadzi go do totalnej ruiny zmuszając wędrowca do porzucenia tego co zna i kocha.
ALGIZ nie jest mocą, nad którą można zapanować, nie pochodzi z tego świata, jest Łaską która przychodzi wtedy kiedy powinna i nigdy w innym czasie.
Jej dalszą symbolika jest jedna z magicznych mocy – farsynn, czyli dalekowidzenie charakterystyczne dla mistrzów runicznych.
Jego ideogram przypomina w związku z tym wieżę obserwacyjną.
Z tym symbolem wyjątkowo ciekawie spotykamy się w systemie I-CHING.
Wieża jest strukturą, która dzieli i łączy zarazem, która dla bohatera jest symbolem umiejętności trwania w czujności, dzięki nieustannej łączności z boską naturą, z bogami.
To właśnie dlatego bohaterowie cieszą się opieką jakieś bóstwa.
W języku współczesnej psychologii słowo bóg zastępuje słowo archetyp.
Bohater jest nosicielem jednego ze składników świata, jednego z niewielu, w którym ukryta jest boska obecność.
Archetyp ma właściwość pochłaniania psychiki jednostki, bóg trawi swego nosiciela i nieodwracalnie go zmienia.
Człowiek na wieży strażniczej staje się Szymonem Słupnikiem, często niezrozumianym przez świat bożym szaleńcem, choć on sam wie że to co czyni cechuje rozwaga, dalekowzroczność i przemyślność wykraczająca poza ramy zwykłego umysłu śmiertelnika.
Z runą tą wiążemy zwierzę – łosia oraz roślinę – trawę turzycę.
Oba występują na bagnach i trzęsawiskach gdzie łatwo można rozstać się z życiem.
Łoś więc staje się totemicznym opiekunem bohatera, kryjącym się w ostępach łączności z bogami.
Jego naturą jest prawość, a nawet wyrastanie ponad nie – przypominam artykuł o przestępcach i łosiu – śmiertelna siła i ochrona której dostarcza boskość . zaznacza się w tym momencie związek zachodzący pomiędzy THURISAZ i ALGIZ – obie są Runami ochrony, obie ukazują bezpieczeństwo wynikające z przebywania na świętym gruncie, czyli z trwania w stanie Pełni – kontaktu z bogami.
Kto stoi w niebie, tego nie mogą sięgnąć problemy ziemi.
Na polski – wiąże się to z umiejętnością utrzymywania stanu pustego umysłu, a ponieważ wewnętrzny dialog jest najbardziej energochłonnym z nawyków człowieka to uwolnienie tej energii owocuje wzbudzeniem często siddhi – mocy duchowych.
Tu tez kryje się niebezpieczeństwo ALGIZ
Jego moc może doprowadzić do pomylenia psychiki z archetypem .
Bohater ostatecznie zatraca siebie myśląc że uzyskane moce to jego utracony skarb.
Pojawia się też chęć i poczucie mocy, potrzeba kontroli i władzy.
To prowadzi nas z kolei do symbolu Wieży Boga z Tarotowych wielkich arkanów.
W każdym razie bohater po wezwaniu do wyprawy spotyka pomocnika, magiczną istotę która obdarza go tym czego nie rozumie ale wie, że będzie mu to potrzebne.
Nierzadko istota ta zlewa się w jedno z późniejszą postacią wielkiej bogini.
Innymi znaczeniami ALGIZ są wszelkiego rodzaju zapowiedzi pomyślności związane z opatrznościowym związkiem, szczególnie pozytywne ma to znaczenie wobec związków zawieranych pomiędzy ludźmi.
Zachęca ona do kalkulowania w odniesieniu do wartości uniwersalnych bez żadnej taryfy ulgowej.
O znaku tym można trafnie też powiedzieć „pokorne cielę dwie matki ssie” bowiem jego ideogram zbudowany jest z dwu symboli kobiet i męskiego umieszczonego pomiędzy nimi.
Ma to głębszy sens odnoszący się do umiejętności nie osądzania, umiejętności zajmowania opozycyjnych stanowisk.
Odwrócony ALGIZ oznacza zazwyczaj poważne zagrożenie zwłaszcza poprzez kontakty z nieodpowiednimi ludźmi, poszukiwanie wrażeń, wizji w sposób niebezpieczny, ryzyko i zagrożenie.
opracowanie Macieja Białkowskiego