15-12-2011, 15:38
Mitologie różnych społeczeństw przedstawiają rozmaite koncepcje pochodzenia człowieka.
Według podań ludów skandynawskich pierwsza para ludzi została stworzona z drzewa.
Pewnego razu trzej bogowie (Odyn, Vili i Ve, według innej wersji: Odyn, Honir i Loki), przechadzając się brzegiem morza, zobaczyli dwa kawałki drewna – Jesionu i oplatającego go Wiązu.
Z takiego materiału postanowili ukształtować nowe plemię.
Z Jesionu powstał mężczyzna, któremu nadano imię Askr, a z Wiązu-niewiasta Embla.
Odyn tchnął w drewno ducha i ożywił je, a pozostali bogowie wyposażyli je w rozum, zmysły i uczucia.
Od Askra i Embli pochodzą wszyscy ludzie.
Askr i Embla – pierwsi rodzice
Imiona pierwszej pary z nordyckiego mitu stały się tematem licznych badań i analiz.
Uczeni, biorąc pod uwagę, że tworzywem, z którego powstali pierwsi ludzie, było drzewo, doszli do wniosku, iż imię ASKR pochodzi od starogermańskiego słowa ESCHEW, które oznacza jesion, a imię kobiety EMBLA – od rzeczownika ELM, oznaczającego wiąz.
Zatem mężczyzna był Jesionem, a niewiasta – Wiązem.
Dlaczego drzewa?
Niektórzy uczeni twierdzą, że dwa kawałki drewna (twardy i miękki) to jeden z najstarszych przyrządów, jakie zna człowiek
– przyrząd do krzesania ognia.
Ideę tworzenia można więc porównać do krzesania ognia, czyli tarcia kawałkiem twardego drzewa (jesion) o miękki kawałek (wiąz).
Stąd też takie, a nie inne imiona rodziców rodzaju ludzkiego.
Kraina ludzi
Odyn nie chciał, by potomstwo Askra i Embli mieszało się w sprawy Bogów, dlatego stworzył dla nich oddzielną krainę – Midgard
i otoczył ją palisadą z rzęs Olbrzyma Ymira.
Ludzie bardzo szybko zapełnili Midgard.
Nie byli jednak sobie równi.
Już od początku jedni cieszyli się łaską Bogów, a innym z góry została nadana rola niewolników.
Podział na stany społeczne przypisuje się Bogowi Heimdall
Ład społeczny – trzy wizyty Heimdall
Pewnego dnia Heimdall postanowił wybrać się w podróż do Midgard.
Nie chciał, by go poznano, dlatego też odpowiednio się przebrał.
W czasie wędrówki odwiedził trzy domostwa i rozmawiał z ich mieszkańcami.
Najpierw zawitał do domu Aiego i Eddy.
Gospodyni poczęstowała gościa razowym chlebem pełnym plew.
Heimdall przebywał u nich trzy dni, a po dziewięciu miesiącach parze urodził się syn, któremu nadali imię Thrall.
Dziecko było wyjątkowo brzydkie: miało pomarszczoną skórę, grube palce, kalekie kostki, krzywe plecy i długie pięty.
Kiedy dorósł, związał się ze szpetną kobietą o imieniu Thir.
Małżonkowie wraz ze swym licznym potomstwem pracowali od świtu do nocy – hodowali świnie i paśli bydło.
Od Thralla i Thir pochodzi ród niewolników.
Drugim razem Heimdall przyszedł do domu Afiego i Ammy.
Oboje byli pracowici, ale dbali o swój wygląd.
Gospodarze dali gościowi lepszy poczęstunek.
Po dziewięciu miesiącach również tej parze urodził się syn, któremu dali imię Karl.
Chłopiec był bardzo zaradny i pracowity, dbał o swoje gospodarstwo.
Poślubił zadbaną niewiastę – Snör, z którą dał początek rodowi chłopów.
Podczas trzeciej podróży Heimdall odwiedził Fadira i Modirę.
Pan domu ostrzył właśnie strzały na polowanie.
Ubrana w piękne stroje gospodyni ugościła boga pszennym chlebem i mięsem, które podała na stół w srebrnych misach.
W czasie uczty nie zabrakło też wina.
Po dziewięciu miesiącach i tym małżonkom urodził się syn.
Dali mu na imię Jarl.
Chłopiec wyrósł na dzielnego mężczyznę o wyniosłym spojrzeniu.
Był świetnym wojownikiem – władał mieczem, kopią, oszczepem, tarczą i łukiem.
Heimdall szczególnie upodobał sobie Jarla i dodał mu nowe imię – Rig (król) oraz zdradził umiejętność tworzenia i czytania Run.
Odtąd Rig i jego potomstwo mieli stać na szczycie hierarchii społecznej, rządzić wśród ludzi.
W taki oto sposób wizyty Heimdall w Midgardzie usankcjonowały podział na warstwy społeczne.
Edyta Piotrowska, Norwegia.pl