Angkor Thom
#1

   
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/c...e_2023.jpg
South gate of Angkor Thom along with a bridge of statues of gods and demons. Two rows of figures each carry the body of seven-headed naga.
Południowa brama Angkor Thom wraz z mostem posągów bogów i demonów. Dwa rzędy figur niosące ciało siedmiogłowego naga.
Angkor Thom 
Zbudowana przez króla Dżajawarmana VII, zwanego ostatnim królem-budowniczym, ostatnia stolica imperium khmerskiego. 
Angkor Thom był zbudowany w XII wieku na planie idealnego kwadratu. 
Powierzchnia tego miasta wynosiła 9 km2. 
W centrum miasta znajduje się sławna buddyjska świątynia Bajon.

Poprzednią stolicą Angkoru była Jaszodharapura i do mniej więcej XIV wieku używano starej nazwy. 
Od 16 wieku zaczęto używać nowej nazwy – Angkor Thom. 
Rozrastające się nowe miasto wchłonęło pozostałości byłej stolicy wraz ze wspaniałymi sakralnymi budowlami: Phnom Bahkeng, hindusko-buddyjską świątynia z IX wieku; świątynia Baphuon z XI wieku poświęcona bóstwu Śiwie oraz Phimeanakas, hinduska świątynia z X wieku. 
Ostatnia świątynia, która dotrwała do obecnych czasów jest Prasat Top, hinduska świątynia z XIII wieku. 
Prasat Top obecnie to ruiny malutkiej świątyni, pochłoniętej przez dżunglę.
https://wczasywazji.pl/kambodza/angkor.html
https://pl.wikipedia.org/wiki/Bajon_(%C5...4%85tynia)

[Obrazek: attachment.php?aid=74939]
Odpowiedz
#2

   
https://www.krajoznawcy.info.pl/wp-conte...om-p-3.jpg
Jest to trzypoziomowa Świątynia o kształcie piramidy, zbudowana na planie prostokąta. Całość 12 metrów wysokości. 
?Ukoronowana? była wieżą ? prasatem z kopułą pokrytą złotem i takąż iglicą na szczycie.
Angkor Thom
Pałac Bogów, czyli Niebo
Ta świątynia w dawnej stolicy Królestwa Khmerów nosi niezwykła nazwę: Phimeanakas. 
Pochodzi ona od dwu słów w sanskrycie: Vimana i Akasha, co znaczy zarówno Pałac Boga jak i Niebo.

Na terenie Wielkiego Miasta – Angkor Thom jest niezwykle interesująca świątynia. 
Podobnie jak sanktuarium Baphuon starsza od większości budowli ostatniej stolicy Królestwa Khmerów.
Stoi ona między tym sanktuarium oraz ruinami pałacu królewskiego i nosi niezwykła nazwę: Phimeanakas.  
Pochodzącą od dwu słów w sanskrycie: Vimana i Akasha, co znaczy zarówno Pałac Boga jak i Niebo.

Ślady niedawnej konserwacji
Nie wiadomo, czy wzniesiono ją w czasach króla Rajendrawarmana II czy Suryawarmana I. 
Niedawno, w latach 2007-10 – czytam na tablicy informacyjnej – była konserwowana we współpracy z UNESCO przez Czechów, za środki Republiki Czeskiej. 
Jest to trzypoziomowa świątynia o kształcie piramidy, zbudowana na planie prostokąta 36 x 28 m. 
Wyższy poziom jest mniejszy, ma 30 x 23 m, a całość 12 metrów wysokości.
 „Ukoronowana” była wieżą – prasatem z kopułą pokrytą złotem i takąż iglicą na szczycie.

Po schodach na szczyt
W przeciwległych narożnikach pierwszego tarasu stoją kamienne lwy. „Pilnują” one również dosyć stromych i w nienajlepszym stanie schodów prowadzących na górę. 
Ludzie z lękiem wysokości lub przestrzeni nie powinni po nich wchodzić, gdyż zwłaszcza zejście może okazać się dla nich bardzo trudne. 
Na górze znajduje się kamienna galeria z piaskowca, a  ściślej jej ruiny z otworami okien i drzwi. 
Otaczała ona w przeszłości wspomnianą wieżę – prasat. 
Jej fundament znajduje się  także na tym, trzecim tarasie.

Stara legenda
Ze świątynią tą związana jest stara hinduska legenda adaptowana w Królestwie Khmerów. 
Opowiada ona o związku króla z dziewczyną o korpusie węża Naga. 
Każdej nocy, gdy władca udawał się do swojej żony lub konkubin, musiał szukać Nagini. 
O ile jej nie mógł znaleźć, była to zapowiedź nieszczęść dla kraju. 
Rzeczywiście potężne państwo zajmujące ogromny obszar południowo – wschodniej Azji, przetrwało tylko niewiele ponad pięć wieków.

Wielkość
Wielkość Angkoru zapoczątkował Jaywarman II (802-850) ogłaszając się królem-bogiem. 
Uważał się, podobnie jak i jego następcy, za ziemską inkarnację boga Wisznu. 
Okresami świetności Królestwa Khmerów były rządy od Yaśowarmana (przełom IX i X w) do Suryawarmana II (1113-1150). 
Po jego śmierci Czamowie splądrowali w 1177 r. Angkor Wat. 
Potęgę kraju zdołał jeszcze przywrócić Jayawarman VII (1281-1219). 
To za jego panowania królestwo obejmowało także ziemie obecnej Birmy, Laosu, Malezji i Wietnamu.

Upadek
W końcu XIII w. rozpoczął się powolny upadek tego imperium. 
Jedną z istotnych przyczyn był upadek wierzeń hinduistycznych i rozszerzanie się buddyzmu. 
W połowie XIV syjamskie królestwo Ajutthai kilkakrotnie splądrowało Angkor, grabiło regalia i uprowadzało wielu jeńców. 
A później, ujmując dzieje w uproszczeniu, było już tylko gorzej. 
Podział państwa i jego schyłek od połowy XV w. 
Przyjęcie w 1863 roku protektoratu Francji, lata II wojny światowej z najazdem Syjamu, walka o niepodległość zakończona w 1953 roku uzyskaniem niepodległości.

I czasy najnowsze
Wkrótce nadeszły lata wojny amerykańsko-wietnamskiej z nalotami bombowców B-52 na wietnamskie obozy w Kambodży. 
Po nich krwawe lata rządów (1975-1998) Czerwonych Khmerów. 
Wreszcie, praktycznie dopiero od progu XXI wieku, stopniowe odradzanie się oraz odbudowa kraju. 
Dolina Angkor oraz zachowane w niej zabytki z okresu świetności Królestwa Khmerów stały się jednym z najcenniejszych i najciekawszych regionów turystycznych nie tylko tego regionu Azji.
https://www.krajoznawcy.info.pl/palac-bo...iebo-18646

[Obrazek: attachment.php?aid=74939]
Odpowiedz
#3

       
https://www.krajoznawcy.info.pl/wp-conte...thom-3.jpg
https://www.krajoznawcy.info.pl/wp-conte...thom-2.jpg
Angkor Thom
Wielkie Miasto Khmerów
Ostatnią stolicę tego potężnego królestwa Khmerów, zbudował 3 km na północ od Angkor Wat jeden z jego największych władców, Jayavarman VII w latach 1181-1220. Wielkie Miasto – Angkor Thom – zaplanowano z rozmachem.
Już drogi prowadzące do bram Angkor Thom – Wielkiego Miasta Khmerów dają przedsmak tego, co wędrowców czeka za nimi. 
U schyłku średniowiecza było to bowiem najludniejsze miasto świata.
Uczeni oszacowali, że w okresie szczytu potęgi Królestwa Khmerów w ich stolicy mieszkał około milion ludzi. 
W tym czasie w największych stolicach europejskich – Londynie i Paryżu – zaledwie po kilkadziesiąt tysięcy.

Aleja Gigantów
Wchodzę przez bramę południową. 
Prowadząca do niej, podobnie zresztą jak i do pozostałych pięciu bram tego miasta,  Aleja Gigantów zbudowana została na grobli przez stumetrowej szerokości fosę. 
Oddzielają ją od niej kamienne balustrady dwu szeregów 108 wykutych w kamieniu postaci o wielkich głowach – stąd ich nazwa. 
Zachodnią tworzy 54 bogów – dewas, wschodnią również 54 demonów – asuras. 
Trzymają oni kamienne węże Naga. Większość tych posągów, mimo upływu setek lat od chwili gdy powstały, jest w niezłym stanie. 
Część, zwłaszcza głowy, jest uszkodzona, kilkanaście niedawno wymieniono na nowe, także z piaskowca. 
Za parę lat w tym klimacie ściemnieją, pokryją się, jak pozostałe, patyną.

Pod opieką tajemniczych twarzy
Na końcu alei jest monumentalna, wysoka na 23 metry brama, znajdująca się w 8-metrowej wysokości grubych murach. 
Na jej szczycie, przypominającym niewielkie piramidy, wykute są ogromne, patrzące na cztery strony świata, tajemnicze twarze. 
To wizerunki najsłynniejszego hinduistycznego bodhisattwy, Awialokiteśwary. 
Istoty doskonałej, która ma stać się Buddą ? 
Oświeconym, ale zatrzymała w tym stadium doskonalenia się, aby zbawić ludzi. 
Z nim identyfikował się król. 
Poczerniałej ze starości, pokrytej mchami, a w niektórych miejscach roślinnością bramy strzegą po obu jej stronach trójgłowe Słonie Airawata. 
Na pierwszym z nich siedzi hinduistyczny bóg wojny Indra.
 Przekraczam ją, wchodzę między kilkudziesięciometrowej wysokości drzewa oraz krzewy trochę przetrzebionej dżungli. 
Prowadzi przez nią szeroka droga do zabytków i ich ruin dawnej królewskiej stolicy Khmerów.
https://www.krajoznawcy.info.pl/wielkie-...erow-18082

[Obrazek: attachment.php?aid=74939]
Odpowiedz
#4

   
Angkor Thom, Wielkie Miasto
Angkor Thom nie jest pojedynczą świątynią poświęconą hinduskiemu bóstwu, taką jak Angkor Wat ; j
Jest to nazwa jednego z najbardziej imponujących miast królewskich okresu Angkor (IX – XV w .) i cudu urbanistyki. 
U szczytu swojej potęgi Imperium Angkor (czasami nazywane Imperium Khmerów) kontrolowało znaczną część współczesnej kontynentalnej Azji Południowo-Wschodniej; jednak centrum jego królestwa zawsze pozostawało w Angkorz — w dzisiejszym Siem Reap w Kambodży.

Z każdym kolejnym królem budowano nowe miasto królewskie, takie jak Angkor Thom. 
Nazwa Angkor Thom, tłumaczona z języka khmerskiego , oznacza „Wielkie Królestwo”, nawiązując do wielkich ambicji jego patrona: króla Dżajawarmana VII . 
Po objęciu tronu Dżajawarman VII szybko rozpoczął proces budowy nowego miasta królewskiego Angkor Thom i świątyni państwowej-Bayon pod koniec XII wieku, ponieważ zrozumiał, podobnie jak władcy Khmerów przed nim, że stolica będzie służyć jako polityczne i religijne centrum jego królestwa. Jednak w przeciwieństwie do władców z przeszłości, Dżajawarman VII zbudował miasto, które było święte zarówno pod względem formy, jak i symboliki.
https://smarthistory.org/angkor-thom/

[Obrazek: attachment.php?aid=74939]
Odpowiedz
#5

   
Dżajawarman VII , koniec XII–początek XIII w., piaskowiec, 137,5 cm wysokości, Krol Romeas, Angkor Thom (Siem Reap) 
(Narodowe Muzeum Kambodży, Phnom Penh; zdjęcie: Jean-Pierre Dalbéra , CC BY 2.0)
Dżajawarman VII
Kamienne inskrypcje, rzeźby portretowe i rozbudowany program budowlany dostarczają współczesnym historykom bardziej kompletnego zapisu Dżajawarmana VII i jego rządów niż większość wczesnych przywódców Khmerów. 
Te różne materiały archiwalne opisują go jako płodnego patrona robót publicznych, a także pobożnego buddystę ( co było rzadkością wśród władców w tym czasie). 
W inskrypcji Yay Hom Dżajawarman VII jest czczony jako największy ze wszystkich królów i porównywany do Buddy.

Ten najwyższy król królów, po zdobyciu wiedzy przez siebie w mieście o nazwie Jayadityapura [miasto jego urodzenia], chciał wyzwolić tych, którzy są pogrążeni  w oceanie nieszczęścia. 
Był jak Sauddhodani (Gautama Budda) w mieście Sakyas.

Podczas gdy takie opisy Dżajawarmana VII wiążą go z Buddą, rzeźby portretowe, które były rozproszone po całym królestwie w czasie jego panowania, wizualizują to powiązanie. 
W jednym z przykładów, obecnie w kolekcji Narodowego Muzeum Kambodży w Phnom Penh, niemal naturalnej wielkości kamienna rzeźba Dżajawarmana VII przedstawia go siedzącego w medytacyjnej pozie ze skrzyżowanymi nogami. 
Jego głowa jest lekko pochylona, a oczy spuszczone. 
Jego włosy są ściśle związane w dyskretny kok, przypominający ikonografię związaną z Buddą (taką, jaką widzimy w rzeźbie z IX wieku z Bihar w Indiach).

Chociaż zachowane rzeźby nie obejmują już ramion Dżajawarmana VII, uważa się, że pierwotnie były zgięte w łokciach i lekko uniesione, a ich dłonie były w anjali mudra , czyli geście czci. 
Ma nagą klatkę piersiową i nosi prosty sampot (prostokątny kawałek materiału, który można przerobić na spódnicę lub szorty) od pasa w dół.

Ta surowa publiczna prezentacja Dżajawarmana VII miała na celu zasugerowanie, że był Buddą swojej epoki, ale także przedstawienie króla jako pobożnego i pokornego człowieka ludu. 
Aby udowodnić, że jego gesty nie były tylko próżnością, zbudował setki domów wypoczynkowych i szpitali w całym swoim królestwie, niektóre aż do współczesnej północno-wschodniej Tajlandii, które miały złagodzić ból i cierpienie jego obywateli.
Jednak jego najbardziej ambitnym projektem architektonicznym było królewskie miasto Angkor Thom.
https://smarthistory.org/angkor-thom/

[Obrazek: attachment.php?aid=74939]
Odpowiedz
#6

   
Angkor Thom jako mandala
Symbolicznym centrum wielu wczesnych miast królewskich Azji Południowo-Wschodniej była świątynia-pałac (taki jak Angkor Wat ), która miała służyć jako ziemska siedziba głównego bóstwa królestwa podczas pobytu na ziemi, a także jako ostateczne miejsce spoczynku jego patrona . Jednakże takie świątynie-pałace nie zawsze znajdowały się w centrum miasta królewskiego, co czyniło je w dużej mierze symbolicznymi ośrodkami religijnymi.
Świątynia Bayon w Angkor Thom jest wyjątkiem, ponieważ znajduje się w sercu królewskiego miasta. 
Naukowcy sugerują, że miasto Angkor Thom jest zorganizowane jak mandala lub święty diagram wszechświata. 
Możemy to zobaczyć w układzie miasta oraz w architektonicznych i wizualnych narracjach tam przedstawionych.
Buddyjskie mandale mogą przybierać różne formy, takie jak malowidła na piasku lub thangka, lub jako zabytki architektoniczne, takie jak Borobudur w Yogyakarcie w Indonezji. 
Łączy je wizualizacja buddyjskiego kosmosu, który jest zdefiniowany przez serię zagnieżdżonych kwadratów i okręgów, które reprezentują kontynenty i oceany wszechświata. 
Mandale są dalej podzielone na pięć przestrzeni: cztery ćwiartki, które reprezentują kierunki główne (północ, wschód, południe, zachód) i środek, który reprezentuje środek buddyjskiego wszechświata.

Miasto Angkor Thom ma kształt kwadratu i jest ograniczone murami o wysokości 8 metrów (26 stóp) i długości 3 kilometrów (1,86 mili) z każdej strony. 
Mury zbudowane są z laterytu,  który jest łatwo dostępny w Kambodży. 
Zamknięte miasto ma powierzchnię około 900 hektarów (2225 akrów) i jest dodatkowo chronione przez fosę ( baray ), która je otacza. 
Razem mury i fosa mają symbolizować kontynenty i oceany w mandali .

Aby wejść do miasta, trzeba przejść przez jeden z pięciu mostów lub grobli prowadzących do bram przebijających mury miasta. 
Mosty i bramy znajdują się w kierunkach głównych, a wszystkie oprócz jednej prowadzą bezpośrednio do świątyni Bayon, która znajduje się w centrum Angkor Thom. 

Piąta brama i most, położone na północ od Wschodniej Bramy, prowadzą bezpośrednio do pałacu królewskiego. 
Jest nazywana „Bramą Zwycięstwa” i mogła być używana przez króla do opuszczania lub powrotu do jego królewskiej rezydencji.

To silnie ufortyfikowane miasto sugeruje, że Dżajawarman VII był zainteresowany ochroną Angkor Thom przed zewnętrznymi intruzami. Rzeczywiście, objął tron w okresie zamętu, pokonawszy odwiecznego wroga Khmerów, Czamów , którzy przejęli Angkor gdzieś pomiędzy 1177 a 1182/83 rokiem.
Jak już zauważono, można jednak zauważyć, że Dżajawarman VII miał większe ambicje co do Angkor Thom, ponieważ miasto zostało również zaprojektowane jako mandala , symbolizująca jego królewskie miasto jako niebo na ziemi.
https://smarthistory.org/angkor-thom/

[Obrazek: attachment.php?aid=74939]
Odpowiedz
#7

       
Przemawianie do publiczności hinduistycznej i buddyjskiej
Pięć mostów prowadzących do Angkor Thom jest identycznych pod względem długości, szerokości, wysokości i obrazów. 
Każdy most jest ozdobiony rzeźbionymi kamiennymi balustradami przedstawiającymi większe niż w rzeczywistości postacie bogów ( devata ) i demonów ( asura ). 
Po lewej stronie znajduje się 54 bogów, a po prawej 54 demony, co daje łącznie 108 postaci na każdym moście .

Bogowie i demony są przedstawieni w lekko przykucniętej pozycji, ciągnąc Naga (węża). 
Koniec każdej strony balustrady jest wyrzeźbiony w zakapturzonego siedmiogłowego Naga
Uważa się, że te postacie przedstawiają historię ubijania oceanu mleka, kosmogoniczny mit hinduski. 
Nie jest do końca jasne, dlaczego tak ważna hinduska narracja jest reprezentowana w Angkor Thom, zwłaszcza że Dżajawarman VII był buddystą, a religia państwowa w tamtym czasie była zgodna z osobistym systemem wierzeń króla. 
Niemniej jednak ludzie mieszkający w Angkor nie zmienili swoich przekonań religijnych ani stowarzyszeń z powodu zmian panujących, więc mogło być rozsądne, aby Dżajawarman VII przyjął narrację, która mogłaby przemówić zarówno do jego hinduskiej, jak i buddyjskiej publiczności.  Ponadto uczeni spekulowali, że narracja ta została wchłonięta przez kulturę khmerską pod koniec XII i na początku XIII wieku, więc jej hinduskie pochodzenie nie było istotne. 
Zamiast tego pewne aspekty historii Ubijania Oceanu Mleka, takie jak jej związek z Górą Meru — centrum wszechświatów hinduistycznego, buddyjskiego i dżinijskiego — były w centrum uwagi w Angkor Thom. 
W tej historii bogowie i demony współpracują, aby uwolnić eliksir życia ( amrita ) poprzez ubijanie kosmicznego oceanu, używając Góry Meru jako osi i Nagi jako liny do ubijania. 
W Angkor Thom Świątynia Bayon z jej wieloma spiczastymi wieżami ma reprezentować Górę Meru.

To jednak tylko jedna hipoteza. 
Inni, tacy jak Paul Mus, twierdzili, że groble Naga reprezentują tęczowy most łączący świat ludzi ze światem bogów.
Nie znając prawdziwych intencji Dżajawarmana VII, można nadal przypuszczać, że razem mury miejskie, fosa otaczająca Angkor Thom, mosty naga i Bayon wskazują na ambitnie zaplanowane miasto, które maksymalizuje symbolikę polityczną i religijną.

Chociaż Dżajawarman VII był buddystą mahajany , szczegółowe wierzenia i praktyki, które przypisywał, nie są jasne.
Najbardziej widoczne jest to w niejednoznaczności tożsamości wież z twarzami, które zdobią świątynię Bayon i bramy wejściowe do Angkor Thom. 
Bramy, identyczne pod względem skali i obrazów, mierzą 23 metry (75 stóp) wysokości. 
Zwieńczone są trzema wieżami, które są rzeźbione z czterema twarzami, każda zwrócona w jedną ze stron świata. 
Istnieje niewielka zgoda wśród społeczności naukowej co do tego, kogo twarze mogą reprezentować. 
Spekulowano, że mogą przedstawiać bodhisattwę mahajany , Awalokiteśwarę; tantrycznego Buddę Wadżrasattwę; lub hinduskie bóstwa Brahmę i Śiwę.
Takie skojarzenia wynikają z różnych powodów, w tym z ikonografii każdego bóstwa, która obejmuje wiele twarzy. 
Niemniej jednak uśmiechnięte twarze na wieżach wyglądają uderzająco podobnie do rzeźb portretowych Dżajawarmana VII i prawdopodobnie zostały wymodelowane na jego cześć jako najważniejszej osoby w życiu Khmerów w tamtym czasie i patrona budowli. 
W ten sposób twarze te można interpretować jako przedstawiające zarówno króla, jak i bóstwo.

Niejednoznaczność otaczająca tożsamość twarzy przypomina nam, że nasze pragnienie tworzenia jasnych i określonych kategorii dla tematów z przeszłości jest dla naszej własnej wygody. 
Nie ma wątpliwości, że forma buddyzmu mahajany praktykowana i rozumiana w czasach Dżajawarmana VII została ukształtowana przez hinduizm i inne tradycje animizmu i kultu przodków, które były praktykowane w Kambodży przed XII i XIII wiekiem
Przyznanie się do tego może pomóc wyjaśnić włączenie narracji o ubijaniu oceanu mleka w Angkor Thom.
https://smarthistory.org/angkor-thom/

[Obrazek: attachment.php?aid=74939]
Odpowiedz
#8

       
Angkor Thom
Angkor Thom to ufortyfikowane miasto i ostatnia stolica Imperium Khmerów przed jego upadkiem. Uważa się, że miasto jest największym na świecie miastem przedindustrialnym, zajmującym większy obszar niż Nowy Jork. 
Te dwie świątynie znajdują się na naszej trasie po Wietnamie i Kambodży.
https://wandertours.com/the-history-and-...s-temples/
https://smarthistory.org/angkor-thom/

[Obrazek: attachment.php?aid=74939]
Odpowiedz
#9

https://szwendamsie.pl/userdata/public/a...om%202.jpg
https://szwendamsie.pl/userdata/public/a...om%204.jpg
https://szwendamsie.pl/userdata/public/a...om%201.jpg
Miasto Angkor Thom
Pod koniec XII wieku król Dżajawarman VII wybudował nową stolicę Imperium Khmerów tuż obok świątyni Angkor Wat. 
Nazwał ją Angkor Thom, co oznacza “Wielkie Miasto”. 
Na ówczesne standardy było rzeczywiście ogromne, bowiem zajmowało powierzchnię 9 km². 
W okresie największego rozkwitu mogło zamieszkiwać je nawet 150 tys. osób. 
Miasto powstało na planie kwadratu. 
Otaczał je wysoki mur oraz szeroka fosa. 
W jego centralnej części znajduje się świątynia państwowa, czyli słynna Bayon. 
Do Angkor Thom można dostać się za pomocą czterech imponujących bram (gopur) mających 23 m wysokości (na każdą stronę przypada jedna brama). 
Leżą one w identycznych odstępach pośrodku murów obronnych. 
Takie umiejscowienie gopur sprawia, że drogi wchodzące do miasta zbiegają się idealnie w świątyni Bayon, tym samym podkreślając jej prestiż. 
Od strony wschodniej wzniesiono dodatkową bramę tzw. Bramę Zwycięstwa, która prowadzi pod Taras Słoni. 
Na terenie Angkor Thom zobaczycie wiele cennych świątyń. 
Oprócz wspomnianej już Bayon, na uwagę zasługują zwłaszcza sanktuaria Baphuon i Phimeanakas. 
Świątynie te są znacznie starsze od Angkor Thom i zostały wchłonięte przez nowo powstałą stolicę. 
Zwiedzając to miejsce, warto zobaczyć również Taras Słoni, czyli kamienną platformę ozdobioną rzeźbami słoni. 
To właśnie z niej król Dżajawarman VII podziwiał swoją zwycięską armię. 
Angkor Thom była ostatnią stolicą wielkiego Imperium Khmerów.
https://szwendamsie.pl/blog/podroze/kamb...-siem-reap

[Obrazek: attachment.php?aid=74939]
Odpowiedz
#10

https://www.onthegotours.com/repository/...10_410.jpg
Angkor Thom
Monumentalny Angkor Thom był ostatnią wielką stolicą imperium Khmerów, które prawdopodobnie utrzymywało populację liczącą milion osób w szczytowym okresie. 
Mierzące ponad 10 km kwadratowych, ufortyfikowane miasto ma ośmiometrowe mury i potężną fosę zaprojektowaną w celu trzymania najeźdźców z dala od rezydencji kapłanów oraz królewskich i wojskowych urzędników, które otacza.

Najważniejsze zabytki Angkor Thom znajdują się wewnątrz: w tym Bayon, świątynia Baphuon (piramidalna reprezentacja mitycznej góry Meru), Królewski Kompleks, Phimeanakas (trzypiętrowa świątynia, która kiedyś miała być zwieńczona złotą iglicą) i Taras Słoni (gigantyczna trybuna widokowa z pięcioma filarami rozciągającymi się w kierunku Centralnego Placu).

Do miasta prowadzi pięć bram wejściowych – jedna zwrócona w każdą stronę świata, a druga, skierowana na wschód, znana jako Brama Zwycięstwa. 
Nad portalami górują duże wieże zwieńczone czterema ogromnymi twarzami, przypominającymi kamienne głowy w świątyni Bayon, skierowane we wszystkie strony. 
Najlepszym sposobem na dotarcie do Angkor Thom jest przejście przez południową bramę wzdłuż grobli, którą flankują 54 bogowie więksi od życia i taka sama liczba demonów.

Ustawione starannie w rzędzie, zaangażowane w epicką przeciąganie liny, monumentalne posągi przedstawiają „Ubijanie Mleka Oceanu”, popularną hinduską legendę, która wyjaśnia pochodzenie napoju nieśmiertelności. 
Scena ta jest przedstawiona w wielu innych świątyniach Angkor, w tym w Angkor Wat jako płaskorzeźba.
https://www.onthegotours.com/Cambodia/Gu...ngkor-Thom

[Obrazek: attachment.php?aid=74939]
Odpowiedz




Użytkownicy przeglądający ten wątek: 8 gości