Roluos Group
#1

Trzy świątynie znane jako Roluous Group 
Preah Ko, 
Bakong
Lolei.
Pochodzące z połowy lat 800., są częścią pierwszej stolicy Khmerów. 
Odwiedzając te świątynie, zobaczysz najwcześniejsze przykłady architektury Khmerów otwarte dla zwiedzających. 
Wszystkie trzy świątynie obejmują rzeźby Wisznu, hinduskiego boga ochrony, i wiele apsar, duchów chmur i wody przypominających nimfy. 
Uważa się, że wielu tych samych rzemieślników pracowało nad wszystkimi trzema świątyniami.
https://wandertours.com/the-history-and-...s-temples/

[Obrazek: attachment.php?aid=74939]
Odpowiedz
#2

   
Lolei temple in Roluos
Roluos Group
Roluos ( khmerski : រលួស) to kambodżańskie stanowisko archeologiczne położone około 13 km na wschód od Siem Reap wzdłuż drogi krajowej nr 6. Niegdyś było siedzibą Hariharalaya, pierwszej stolicy Imperium Khmerów na północ od Tonle Sap (pierwszą stolicą w ścisłym tego słowa znaczeniu mogła być Indrapura , utożsamiana z Banteay Prey Nokor [ 2 ] ).

Wśród świątyń „Grupy Roluos” znajdują się jedne z najwcześniejszych stałych budowli zbudowanych przez Khmerów. 
Oznaczają one początek klasycznego okresu cywilizacji Khmerów, datowanego na koniec IX wieku. 
Niektóre z nich zostały zbudowane całkowicie z cegieł, inne częściowo z laterytu lub piaskowca (pierwszą dużą świątynią Angkoru zbudowaną z piaskowca była prawdopodobnie Ta Keo [ 3 ] )

Obecnie składa się z trzech głównych świątyń: Bakong , Lolei i Preah Ko, wraz z mniejszą Prasat Prei Monti . 
Zarówno w Bakong, jak i Lolei znajdują się współczesne klasztory buddyjskie Theravada .

Istnieje miasto o nazwie Roluos , znane również jako Phumi Roluos Chas, które jest khum (gminą) dystryktu Svay Chek w prowincji Banteay Meanchey w północno-zachodniej Kambodży.
https://en.wikipedia.org/wiki/Roluos_(temples)

[Obrazek: attachment.php?aid=74939]
Odpowiedz
#3

Roluos, poprzednik Angkoru
Roluos to wioska z grupą zabytków starszych od tych w Angkorze. 
Grupa Roluos to pozostałość po starożytnej Hariharalaya, która była pierwszą znaczącą stolicą w Imperium Khmerów w epoce Angkoru. 
Sanskrycka nazwa Harihara-alaya oznacza „siedziba Harihara”. Harihara to hinduskie bóstwo będące w połowie Śiwą, w połowie Wisznu. 
Hariharalaya została założona jako stolica już przez założyciela imperium Dżajawarmana II, ale wkrótce potem opuścił ją ten król, który dość często zmieniał swoje miasto zamieszkania. 
Jego następca Dżajawarman III, o którym niewiele wiadomo, wydaje się rezydować w Roluos w rejonie Prei Monti, rzadko odwiedzanej bardzo wczesnej świątyni z trzema wieżami, obecnie w ruinie. 
Jeszcze bardziej odizolowana pojedyncza wieża świątynna (Prasat) zwana Trapeang Phong jest pierwszym khmerskim zabytkiem ozdobionym żeńskimi pół-bóstwami zwanymi Devatas, później często oznaczanymi jako Apsaras. 
(Apsaras to rodzaj Devatas, zwykle przedstawianych w tańcu lub w locie, termin „Devata” jest bardziej trafny w odniesieniu do rzeźbiarskich płaskorzeźb wyprostowanej półbogini.) Trapeang Pong może pochodzić nawet z wcześniejszego okresu Dżajawarmana II w pierwszej połowie IX wieku.

Historia Roluos 
Właściwie to Indrawarman I pod koniec IX wieku został założycielem tego, co można zobaczyć w Roluos dzisiaj. 
Preah Ko, dając nazwę stylowi artystycznemu panowania Indrawarmana, jest świątynią przodków tego króla, należącą do jego kompleksu pałacowego. Jeszcze bardziej innowacyjna i przykładowa dla przyszłych gór świątynnych w Angkorze jest piramida schodkowa zwana Bakong, która była państwową świątynią Indrawarmana. 
Zespoły świątynne w Roluos, składające się z Prasatów i innych świętych budowli, zostały otoczone koncentrycznymi murami obronnymi, po raz pierwszy w architekturze khmerskiej, ustanawiając wzór dla całej epoki Angkoru. 
Pawilony wejściowe zwane Gopuramami, przecinające mury obronne w punktach kardynalnych, zostały również wynalezione w świątyniach Roluos Indravarmana. 
Gopuramy dawały schronienie bóstwom opiekuńczym lub sanktuarium. 
Po raz pierwszy budynki biblioteczne zostały zbudowane z niepsujących się materiałów zamiast z drewna. 
Funkcja tych typowych dla Angkoru budynków bibliotecznych jest nadal przedmiotem debaty, ale dowody inskrypcyjne i porównanie z późniejszymi świątyniami tajskimi potwierdzają, że termin „biblioteka” może być całkowicie adekwatny, ponieważ święte pisma klasztorów były przechowywane w oddzielnych budynkach. 
Niemniej jednak biblioteki mogły być również zakrystiami dla innych obiektów religijnych. 
Świątynia Lolei, podobna do Preah Ko, została ukończona za następcy Indravarmana, Jaszovarmana I, ale zbiornik wodny ją otaczający – Lolei został zbudowany na sztucznej wyspie w zbiorniku Baray, zwanym kiedyś Indratataka – został rozpoczęty już za króla, który nadał mu tę nazwę – Indravarmana I. 
Baray będą kolejną charakterystyczną cechą epoki Angkoru,w stolicy Jaszowarmanu Angkor, a także w innych miastach świątynnych, takich jak Koh Ker i Banteay Chhmar i Prasat Bakan (Preah Khan z Kampong Svay). 
W ten sposób Roluos stał się swego rodzaju prototypem Angkoru pod wieloma względami, również pod tym względem: Indravarman I jest pierwszym królem ery Angkoru, który pozostawił mnóstwo tekstów wyrytych w kamieniu. 
Inskrypcje, oprócz archeologii i chińskich kronik, są najważniejszymi źródłami do eksploracji historii królestwa Angkoru. 
Tak więc pierwszym dobrze udokumentowanym okresem wschodzącego imperium Khmerów jest panowanie Indravarmana w Roluos. 
Indravarman I wstąpił na tron Khmerów w 877 roku. 
Wydaje się, że był kuzynem swojego poprzednika Dżajawarmana III, który pozostał bezdzietny. 
Indravarman rościł sobie prawo do tronu poprzez rodzinę swojej matki. 
Sukcesje linii matczynej były dość powszechne w Azji Południowo-Wschodniej i pozostały różnicą w stosunku do indyjskich rządów dynastycznych. Współczesna inskrypcja wspomina, że guru Indravarmana był Shivasoma, który był również krewnym króla Dżajawarmana II. 
Coedés przypuszczał, że Shivasoma był uczniem słynnego hinduskiego filozofa i reformatora Adi Shankary w Indiach i zainicjował pewne reformy kościelne w Roluos za Indravarmana I. 
Już na początku swojego panowania Indravarman I postanowił stworzyć lepszą stolicę z większymi świątyniami. 
Ale jego priorytetem nie była budowa świątyń. 
Podczas swojej koronacji Indravarman obiecał: „W ciągu pięciu dni zacznę kopać”, mianowicie wspomniany już zbiornik, sztuczne jezioro Indratataka. Niemniej jednak jego ambitne świątynie Preah Ko i Bakong zostały również wzniesione w pierwszych latach jego panowania. 
Płaska świątynia Preah Ko została ukończona i poświęcona w 879 r., góra świątynna Bakong w 881 r. 
Prawdopodobnie Bakheng został rozpoczęty wcześniej, ale sfinalizowany później, ponieważ jest to pomnik o znacznie większej skali niż Preah Ko.

Projekt koncepcyjny Roluos 
Trzy ambitne projekty Indravarmana - tworzące obecną grupę Roluos - są rozmieszczone wzdłuż osi północ-południe. 
W szczególności środek Baray i szczyt piramidy Bakong znajdują się dokładnie na tym samym południku. 
Sanktuarium Preah Ko, pomiędzy nimi, lekko rozchodzi się na zachód. 
Jednak w pewnym stopniu odpowiada długości geograficznej dawnej świątyni Pałacu Królewskiego Prei Monti. 
Tak więc w Roluos są dwie równoległe osie: jedna z pałaców i jedna z kultu płodności, ponieważ zbiornik Indrataka do nawadniania był wyrównany z symbolem płodności - cesarskim Lingamem (Shiva-Phallus) - w sanktuarium na szczycie świątyni państwowej Bakong
https://angkor-travels.com/html/roluos.php

[Obrazek: attachment.php?aid=74939]
Odpowiedz
#4

xxxccc

[Obrazek: attachment.php?aid=74939]
Odpowiedz




Użytkownicy przeglądający ten wątek: 5 gości