Rani napisał(a):Aur Ganuz napisał(a):Tarofides napisał(a):Chciałbym tylko jeszcze zauważyć, że w tarocie RW niewiele jest Kabały, zaledwie na 2 kartach (no dobra, może na trzech) jest nawiązanie do Drzewa Życia i to wszystko. W porównaniu do tarota Wirth'a to naprawdę mizeria.
Nooo, to trochę temat rzeka i nie na 5 minut przed wyjściem do pracy, powiedzmy więc, że się zgodzę
chodzilo mi wlasciwie o to, abys nawiazal...do tego ''tematu rzeki.'', bo mi zostal ten twoj post w pamieci- dlatego pytam, ciekawi mnie to po prostu.
Tym bardziej, ze wtedy sie zgodziles pociagnac ten temat.
Aaaa... No więc tak - po pierwsze zgodziłem się z Tarofidesem
po drugie nie chodziło tylko o MA.
Napisałem 'temat rzeka' z tego powodu, że zależy co rozumieć poprzez "w tarocie RW niewiele jest Kabały". Jeśli chodzi o wspomniane przez Ciebie symbole, to zgadza się, ale przede wszystkim z powodów, o których pisałem powyżej. Na pewno o wiele łatwiej jest zdefiniować co jest symbolem astrologicznym i na pewno symboli astrologicznych jest tam sporo. Dla mnie sam fakt, że symbole astrologiczne są kartom przyporządkowane według Sefer Jecira świadczy, że Kabały jest tam 'dużo'.
Wracając do symboli - w karcie Kapłanki (która była jedną z najważniejszych kart dla Waite'a) są 2 kolumny (Jachim i Boaz), owoce granatów (ułożone zresztą na kształt Drzewa Życia), no i oczywiście napis Tora na zwoju - wszystko to nawiązujące do tradycji kabalistycznej. Mamy też litery Tetragramatonu na Kole Fortuny. W Umiarkowaniu mamy świetlistą koronę nad wierzchołkami gór, która może nawiązywać do Sefiry Kether; ponadto karta ta (a dokładniej litera) odpowiada ścieżce pomiędzy Tipharet (u góry) i Yesod (na dole), które to Sefiroty z kolej odpowiadają Słońcu i Księżycowi - anioł ma na czole symbol Słońca, jedną nogą stoi w wodzie (atrybut Księżyca, ponadto sam zbiornik wodny i wychodząca z niego ścieżka nawiązują do karty Księżyc). Wieży odpowiada litera Peh, która oznacza usta - wieżę okrąża 22 płomieni w kształcie litery Yod (podstawowa cząstka każdej litery alfabetu hebrajskiego), które mogą reprezentować alfabet, i poprzez alfabet - mowę.
Myślę, że wszystko zależy jak daleko chce się iść w interpretacji. Odmienne sformułowanie - jak dalece chce się naciągać. Czy sceny (np. Kochankowie) lub postaci (anioły, cztery zwierzęta z księgi Ezechiela) biblijne traktować jako kabalistyczne? Z jednej strony można, z drugiej strony jest to śliska ścieżka, bo stąd już o krok od dopatrywania się wpływów Kabały w odniesieniach biblijnych w np Tarocie Marsylskim.
Podsumowując - myślę, że jest to kwestia interpretacji i 'Kabały jest' w RWS'ie tyle, ile się jej szuka. Trzeba pamiętać, że Kabała Hermetyczna różni się znacznie od tradycyjnej Kabały. W G.D. (moim zdaniem) sprawowała ona głównie funkcję strukturalną - pozwalała na syntezę i logiczne zorganizowanie wiedzy i praktyki magicznej (włączając w to astrologię, alchemię, magię enochiańską, rytuał itp). Podobne znaczenie miała w konstrukcji Tarota - pozwoliła m.in. na integrację symboliki Tarota z symboliką astrologiczną i alchemiczną, ale nie była motywem przewodnim. Tarot pozostał Tarotem i (poza właśnie odniesieniem głównie do astrologii) nie został 'napakowany' obcą symboliką, typu litery hebrajskie, sygile anielskie itp.
Le Stelle napisał(a):Aur Ganuz napisał(a):Z drugiej strony zgaduję (bo nie potrafię odnaleźć tego w korespondencji między nimi), że Crowley powiedział po prostu Harris: namaluj zboczony obraz nagiej kobiety ujeżdżającej bestię o czterech głowach, no i efekt tego widoczny mamy
O Boże... mam nadzieję, że jednak było inaczej... :-o
:handgestures-thumbup:
Hahaha
Znając Aleistera? Hmmmm.....