Kolor zielony, jak pisze Helena Starowieyska, reprezentuje w Tarocie przede wszystkim przyrodę – ''nieprzeniknione głębie sił natury, dojrzewanie roślin i wieczne odradzanie się drzew.'' Jest związany z żywiołem ziemi. Symbolizuje '' matczyne łono natury ''. Barbara Antonowicz – Wlazińska podkreśla, że jest to barwa powstająca z połączenia koloru niebieskiego z żółtym. Zieleń symbolizuje równowagę i harmonię. Jest to kolor środka tęczy – miedzy fioletem a czerwienią.
Zdaniem Heleny Żuk zieleń jako dominująca barwa tła symbolizuje harmonię w przyrodzie. Przypomina, że człowiek jest jej częścią.
Na przykład Cesarzowa z Arkanu III zasiada na tronie na tle zielonego lasu.
Podobnie drzewa i łąka na karcie Moc podkreślają związek człowieka z naturą.
Zielona roślinność na karcie Mag według Marii Bigoszewskiej symbolizuje rodzenie się, rozkwit i umieranie a zatem cykliczność występującą w przyrodzie ale także przemijalność wszelkich form materialnych.
Kolor zielony jest w Tarocie także znakiem płodności i prokreacji.
Taką wymowę mają według cytowanych autorek zielone wianki Cesarzowej i kobiety z Arkanu Moc jak również liście na tunice Głupca.
Zielona barwa może także oznaczać nadzieję.
Zdaniem Heleny Żuk zielony wieniec na głowie Woźnicy Rydwanu symbolizuje nadzieję i wiarę, że wybór, którego dokonał jest słuszny a jego plany się zrealizują. Zieleń jest tu znakiem wiary w powodzenie i sukces.
Podobnie wianek na głowie Głupca oznacza nadzieję, że podąża on właściwą drogą.
Zielony kolor w symbolice Tarota oznacza także rozwój i postęp – zarówno fizyczny jak też duchowy.
W takim znaczeniu barwa ta występuje na przykład na karcie Gwiazda. Wedlug Heleny Żuk zieleń drzewa symbolizuje tu inspirację i rozwoj duchowy.
Zielony kolor ma również wieniec okalający tancerkę na karcie Świat. Maria Bigoszewska porównuje go do macicy, w której '' jaźń zespala się z rosnącym w niej embrionem ''. Świat jako ostatnia karta Arkanów Wielkich kończąca tarotową drogę zawiera w tym symbolu zapowiedź nowego cyklu życia, który rozpocznie karta Głupiec.
Kolejnym kolorem, który pojawia się na kartach Arkanów Wielkich jest kolor biały. Barbara Antonowicz – Wlazińska pisze, że biel jest sumą wszystkich kolorów. Symbolizuje boskość, czystość, niewinność, uczciwość i szczere intencje. Helena Starowieyska zauważa, że biel jest kolorem kandydatów idących na egzamin, dzieci przystępujących do pierwszej komunii, a także sukni ślubnej panny młodej. Oznacza więc przejście z jednego stanu do drugiego – inicjację. Jest to kolor czysty, neutralny i pasywny.
Biel jako symbol czystości i niewinności odnajdujemy na wielu Arkanach. Moim zdaniem te postacie, które mają na sobie szaty lub ich fragmenty w białym kolorze cechuje także uczciwość, bezinteresowność i szczere intencje.
Białą barwę ma koszula Maga, spodnie szaty Papieża i Głupca, narękawniki Rycerza Rydwanu i fragmenty szaty Kapłanki.
Anioł na karcie Umiarkowanie i kobieta poskramiająca lwa z Arkanu XI również mają na sobie białe szaty. Zdaniem Heleny Żuk białe lilie na karcie Mag oznaczają niewinność, bezinteresowność i czyste intencje. Autorka zauważa, że biała lilia była w tradycji chrześcijańskiej symbolem czystości, dziewictwa i zbawienia duszy. Symbol ten pojawia się również na karcie Papież. Habit jednego z zakonników przyozdabiają białe lilie.
Podobne znaczenie ma biały sztandar zawieszony na trąbce Anioła z Arkanu XX. Biel symbolizuje tu moim zdaniem boskość, prawdę, a także ostateczną sprawiedliwość.
Według Barbary Antonowicz – Wlazińskiej biały kolor w Tarocie oznacza również łączność z Siłami Wyższymi i ich wpływ na życie człowieka. Symbolizuje przenikanie energii duchowej do świata materialnego.
Przykładem może być pałeczka Maga. Jak pisze Maria Bigoszewska, jej biała barwa wskazuje na to, że Mag potrafi nawiązać kontakt ze światem duchowym i wykorzystać tę umiejętność dla własnych potrzeb.
Symbolem ingerencji sił duchowych w życie człowieka jest także biała barwa Słońca na karcie Głupiec.
Słońce jest źródłem życia, a jego biały kolor oznacza, że wszystko, co dzieje się w świecie ziemskim ma swoją przyczynę w swiecie duchowym.
Związek świata doczesnego ze sferą ducha symbolizuje według cytowanej autorki również biały krzyż : na piersi Kapłanki i na szacie Papieża. Postacie te cechuje uduchowienie i łączność z Bogiem.
Papież ma jeszcze białe buty, co według Heleny Żuk oznacza, że jako przedstawiciel Boga na ziemi przemierza drogi życia w poszukiwaniu prawdy absolutnej.
Biel jest tu także symbolem intuicji, wewnętrznego głosu, który go prowadzi. Biel jako znak łączności z siłami duchowymi występuje na wielu Arkanach. Biała korona Cesarzowej zdaniem Heleny Żuk symbolizuje wykorzystanie energii kosmicznej do realizacji spraw ziemskich. Białe włosy i broda Cesarza sa znakiem czystych i chwalebnych myśli i działań Władcy, którego wspiera Opaczność.
Sądzę, że pięknym symbolem łączności świata materialnego, doczesnego ze światem duchowym są w Tarocie białe góry. W ich otoczeniu Głupiec rozpoczyna swoją życiową wędrówkę.
Jako Pustelnik stąpa po ich szczytach poszukując prawdy i mądrości. Na etapie Arkanu XX biel górskiego krajobrazu w tle symbolizuje życie wieczne i świat duchowy, do którego zmierza Wędrowiec. Zdaniem Heleny Żuk białe wierzchołki gór są w Tarocie znakiem inicjacji, przejścia z jednego stanu świadomości w inny, wyższy. Symbolizują więc rozwój duchowy.
Takie jest również znaczenie białego tła na karcie Wisielec. Biel symbolizuje tu proces przechodzenia z jednego etapu w drugi - duchową ewolucję.
Podobną wymowę ma biała barwa sukni kobiety na karcie Moc – oznacza wewnętrzną przemianę, opanowanie emocji i zwierzęcych instynktów i osiągnięcie wyższego poziomu świadomości.
Jak pisze Maria Bigoszewska, biały koń na karcie Śmierć pełni rolę łącznika między Niebem a ziemią. Cytowana autorka podkreśla, że w tradycji ezoterycznej biały rumak symbolizuje boskie światło odprowadzające dusze zmarłych do świata duchowego. Odnosząc ten znak do życia doczesnego można go rozumieć jako symbol przejścia z jednego etapu ( stanu, sytuacji ) do drugiego - całkowicie odmiennego.
Biały kolor symbolizuje w Tarocie również ukrytą obecność Boga.
. Zdaniem Marii Bigoszewskiej znakiem bliskości Stwórcy są białe chmury widoczne na takich kartach jak Kochankowie, Koło Fortuny, Umiarkowanie czy Świat.
Kolor czarny jest według Barbary Antonowicz – Wlazińskiej barwą nocy, ciemności, żałoby i smutku. Moim zdaniem czerń symbolizuje to, co mroczne, nieznane, nie do końca zrozumiałe – na przykład podświadomość. Helena Starowieyska pisze, że czerń jest barwą żyznej ziemi ( czarnoziem ). Autorka zauważa, że według osiemnastowiecznej etymologii słowo '' alchemia '' pochodzi od słów '' Al khem '', które w języku arabskim oznaczają '' żyzną ziemię Egiptu '' jak też sam Egipt jako krainę geograficzną.
Egipt był w starożytności znaczącym ośrodkiem wiedzy tajemnej i stąd, według mnie, powiązanie określenia '' Al khem '' z tym, co rozumiemy pod pojęciem '' alchemia ''. Sądzę, że czerń od wieków kojarzyła się z magią i okultyzmem.
Również w symbolice Tarota czarny kolor może oznaczać wiedzę tajemną lub uzdolnienia ezoteryczne.
Taka jest zdaniem Heleny Żuk symboliczna wymowa czarnych włosów Maga i Kapłanki.
Rownież czarny kolor jednego ze sfinksow ciągnących rydwan na Arkanie VII oznacza, według Marii Bigoszewskiej, wiedzę ezoteryczną Woźnicy.
Barbara Antonowicz – Wlazińska pisze, że czerń symbolizuje w Tarocie także siły ciemności, pod wpływem których człowiek błądzi i wchodzi na drogę zła.
Taką wymowę ma czarne tło na karcie Diabeł
. Czerń oznacza tu zło, ból, niegodziwość i cierpienie. Symbolizuje czeluść piekła, ciemność i potępienie czekające tych, którzy czynią zło.
Podobne znaczenie mają zdaniem Heleny Żuk czarne trumny na karcie Sąd.
Czerń symbolizuje w tym przypadku złe nawyki i niemoc, w której tkwi człowiek.
Z kolei czarne tło na karcie Wieża wskazuje według cytowanej autorki na potęgę Sił Wyższych, która może zostać skierowana przeciw człowiekowi, jeśli będzie się kierował pychą, zarozumialstwem i w egoistyczny sposób realizował swoje plany.
Ciekawa jest wieloznaczna symbolika koloru czarnego na karcie Śmierć.
Według Heleny Żuk czarna barwa chorągwi, którą dzierży Śmierć oznacza cierpienie, nicość, rozpacz i smutek. Jednakże czarny kolor ziemi, po której kroczy, symbolizuje urodzajną glebę, która może dać żyzne plony, a więc dostatek i zadowolenie. Zdaniem cytowanej autorki oznacza to, że obszar, na którym Śmierć zbiera swoje żniwa, jest jak samo życie – zło i dobro, radość i cierpienie przeplatają się w nim nieustannie.
Oprócz czterech kolorów odpowiadających czterem żywiołom ( czerwony, niebieski, żółty, zielony ) oraz bieli i czerni w Arkanach Wielkich Tarota występują jeszcze inne barwy powstające z połączenia tych poprzednich. Do tych kolorów możemy zaliczyć różowy, fioletowy, szary i brązowy.
Jak zauważa Barbara Antonowicz – Wlazińska, kolor różowy jako połączenie czerwieni i bieli oznacza delikatność, wrażliwość i kobiecość.
Helena Starowieyska pisze, że róż symbolizuje w Tarocie '' istotę ludzką, która oddala się od swej zwierzęcej natury w stronę boskości ''. Kolor różowy podkreśla duchowy aspekt postaci.
Sądzę, że różowa barwa twarzy i dłoni Głupca, Maga, Kapłanki, Cesarzowej, Papieża czy Wisielca symbolizują uduchowienie i łagodność.
Z kolei dłonie kobiety na karcie Moc w kolorze intensywnego różu oznaczają zdaniem Heleny Żuk duży zasób energii duchowej oraz siłę woli, która pozwala zapanować nad zwierzęcymi instynktami i słabościami.
Podobną wymowę ma różowa barwa ciała nagiej kobiety na karcie Gwiazda. Wyeksponowanie tego koloru symbolizje według cytowanej autorki wysoki stopień uduchowienia.
Również twarz Anioła na karcie Umiarkowanie w kolorze intensywnego różu wskazuje na silne uduchowienie i '' boski pierwiastek '' w naturze tej postaci.
Kolor fioletowy powstaje przez połączenie czerwonego z niebieskim. Jak pisze Helena Żuk, w symbolice Tarota oznacza to połączenie energii, woli i działania z wiedzą, mądrością i uduchowieniem.
Zdaniem Barbary Antonowicz – Wlazińskiej fiolet będąc mieszaniną czerwieni i niebieskiego symbolizuje połączenie namiętności i poświęcenia, serca i rozumu, ciała i duszy.
Fiolet oznacza wewnętrzną harmonię. Wedlug Marii Bigoszewskiej kolor fioletowy symbolizuje w Tarocie najwyższe uduchowienie. Szatę tej barwy ma Anioł na karcie Kochankowie. Anioł jako istota duchowa sprawuje opiekę nad parą ludzi, których połączyła miłość.
Fioletowe skrzydła Anioła z Arkanu XIV również symbolizują zdaniem Heleny Żuk wielkie uduchowienie, harmonię i łączenie przeciwieństw.
Fioletowa barwa szarfy tancerki na karcie Świat – ostatniej karcie Arkanów Wielkich – oznacza moim zdaniem wysoki poziom rozwoju duchowego, który osiągnął Wędrowiec na tym etapie tarotowej drogi. Fiolet symbolizuje wewnętrzną harmonię i spełnienie.
Nieco inna jest wymowa tego koloru na karcie Sprawiedliwość. Fioletowa zasłona widoczna w tle oznacza, według Heleny Żuk, granicę pomiędzy światem doczesnym, w którym obowiązuje ziemska sprawiedliwość, a światem duchowym, który pozostaje poza jej zasięgiem.
Kolor brązowy, jak pisze Barbara Antonowicz – Wlazińska, jest symbolem wyrzeczenia i poświęcenia.Dlatego też mnisi w wielu zakonach noszą habity w tym kolorze.
Zdaniem Heleny Żuk brąz symbolizuje w Tarocie przeszkody, trudności i życiowe zmagania.
W takim znaczeniu barwa ta występuje na karcie Głupiec. Brązowe skały zapowiadają przeszkody, które Wędrowiec napotka na swojej drodze.
Podobną wymowę ma według cytowanej autorki brązowy kolor drogi widocznej w tle na karcie Umiarkowanie. Z kolei brązowa barwa drzewa w kształcie krzyża, na którym powieszony jest Wisielec symbolizuje trudności wstrzymujące działanie. Brąz oznacza tu konieczność zaakceptowania rzeczywistości, nawet jeśli jest ona bolesna.
Kolor brązowy, jak zauważa Maria Bigoszewska, jest barwą ziemi. Dlatego w Tarocie symbolizuje także materię i ziemską, realną rzeczywistość. W takim znaczeniu występuje na karcie Mag. Brązowy stół, na którym leżą akcesoria Maga symbolizuje, zdaniem cytowanej autorki, rzeczywistość, w której się on porusza, pole jego działania. Podobną wymowę ma brązowa barwa kija, z którym wędruje Głupiec.
Kolor szary jest barwą pośrednią między bielą a czernią. Wróżka Katowice. Według Barbary Antonowicz – Wlazińskiej oznacza skromność, prostotę, panowanie nad emocjami i dystans do otoczenia. Zdaniem Marii Bigoszewskiej kolor szary w Tarocie symbolizuje potrzebę wyciszenia, refleksji oraz izolacji od świata i ludzi. Uosobieniem cech przypisywanych tej barwie jest Pustelnik, gdyż w kolorystyce tego Arkanu kolor szary jest dominujący.
Żródło internet Wróżka K Bródga