Biżuteria Celtycka
#1

   
Torc Celtów galijskich
Celtowie to lud, który uformował się w VI w. p.n.e., na terenach pomiędzy Szampanią, poprzez Bawarię, do północno – zachodniej Austrii. 
Plemiona celtyckie nie były zjednoczone, nie miały jednolitej tożsamości – nie mówiły tym samym językiem, nie opracowali też systemu pisma, przez co nie zostawiły po sobie śladów, które mogłyby pomóc badaczom poznać bliżej ich kulturę. 
Większość informacji pochodzi ze źródeł rzymskich, bądź krajów najeżdżanych przez walecznych Celtów. 
Z całą pewnością można jednak stwierdzić, że Celtowie lubili nosić ozdoby.
   
Celtycka bransoleta
Przemierzając Europę, Celtowie korzystali z dobrodziejstw kultur podbijanych ludów, lecz raczej wybiórczo. 
Praktyczni wojownicy woleli skupiać się na kwestiach pragmatycznych i na faktycznych potrzebach, niż na duchowości. 
Niezwykle lubili rękodzieło, nietrudno więc zgadnąć, że byli rozmiłowani w tworzeniu pięknej biżuterii. 
Kiedy osiedlili się w Galii, mając zwyczaj czerpania z innych kultur, przejęli od mieszkańców tych terenów ornamentykę dawnych ozdób, w których elementy śródziemnomorskie mieszały się z neolitycznymi.  
Początkowo była to biżuteria (bądź elementy zdobiące odzież) z Kutego Brązu – np. blaszki z geometrycznym ornamentem, na damskich pasach, albo fibule, znane z Rzymu ozdobne agrafki do spinania płaszczy. 
W późniejszym okresie, od połowy I tysiąclecia, coraz częściej pojawiała się bogatsza biżuteria – złota, srebrna, emaliowana, zdobiona cenniejszymi kamieniami
   
Złoty torc Celtów z ornamentami
Tak, jak i w przypadku innych starożytnych cywilizacji, większość artefaktów biżuteryjnych, odnajdowane było w grobowcach. 
Wiemy stąd, że galijscy Celtowie nosili bransolety, Bursztynowe paciorki i dekorowane etruskie kulki. 
Niezwykle charakterystycznym elementem biżuterii Celtów i w ogóle ich wizerunku, były naszyjniki zamknięte lub otwarte (z przodu), typu torc, które nosili zarówno mężczyźni, jak i kobiety. 
Przy zakończeniach zdobione były ornamentami w formie stylizowanych twarzy, często wykorzystywano w nich również motywy zwierząt i spirali.
https://antiquebizu.pl/celtowie-bi%c5%bc...b%c4%87-i/

[Obrazek: attachment.php?aid=75737]
Odpowiedz
#2

   
Bransoleta ze spiralą
Najbardziej popularne w celtyckiej biżuterii, były formy spirali, węzłów, zwojów i wszelkich zawiłości. 
Znalezione ozdoby były starannie i bogato dekorowane. 
Techniką charakterystyczną dla Celtów i typowo celtycką jest emaliowanie. 
Pokrywane żółtą emalią były niekiedy bransolety ze szkła. 
Próbowano też poprzez emaliowanie uzyskać barwę Korala, co do którego mieli szczególne upodobanie i wyrabiali z niego ważne dla nich amulety. 
Galijscy rzemieślnicy wykonywali też pierścienie i bransolety z Gagatu i Lignitu oraz okrągłe i płaskie koraliki z Bursztynu, który importowali.
   
Bransoleta z motywem łabędzi

       
Jednak najważniejsze w kontekście Celtyckiej Biżuterii, są nie formy i wzory, ale ich symbolika. 
Wyroby biżuteryjne miały nie tylko funkcję zdobniczą, ale także ochronną i były składane jako ofiary dla Bogów. 
Za przykład mogą służyć: wisior z motywem trzech księżyców – celtycki symbol potrójnej bogini; 
młot Thora dla wojowników – dający moc i siłę; 
krzyż celtycki – talizman, który miał pomagać w zdobywaniu mądrości i siły; 
spirala – symbol wieczności.
   
Złoty torc
https://antiquebizu.pl/celtowie-bi%c5%bc...%c4%87-ii/

[Obrazek: attachment.php?aid=75737]
Odpowiedz
#3

   
Złote koraliki - wisiorki, kultura Hallstatt, VI wiek p.n.e. Szwajcarskie Muzeum Narodowe w Zurychu.
Kim byli Celtowie
Aby zrozumieć historię biżuterii celtyckiej, musimy zrozumieć historię Celtów. 
Plemiona celtyckie powstały na rosyjskich stepach i po raz pierwszy osiedliły się w Niemczech i Austrii około 1200 roku p.n.e. 
Byli plemienną społecznością rolników i wojowników. W IV i III wieku p.n.e. rozprzestrzenili się na cały kontynent, na południe, na Bałkany, przez Francję i na Półwysep Iberyjski. 
Celtowie po raz pierwszy przybyli do Wielkiej Brytanii i Irlandii około 500 roku p.n.e. i przez kilkaset lat rozprzestrzenili się po całej Irlandii. 
Z pewnością wraz z przybyciem chrześcijaństwa na wyspę w V wieku w Irlandii dominował język i kultura celtycka.

Okres Halstatt – wczesna celtycka ekspresja artystyczna
Pierwszym uznanym stylem sztuki celtyckiej jest kultura halsztacka, która rozkwitła od XII do VIII wieku p.n.e. 
Nazwany na cześć austriackiej wioski w regionie wydobycia soli, w której osiedliły się wczesne plemiona celtyckie. 
Była to kultura wczesnej epoki żelaza, której dobrobyt opierał się na wydobyciu z kopalni soli i jest najbardziej znana ze swojej imponującej metalurgii.
W 1846 r. odkryto duże cmentarzysko i w ciągu następnych trzydziestu lat odkopano ponad 1000 grobów, w wyniku czego zgromadzono ogromną skarbnicę artefaktów.
Styl artystyczny stylu Hallstatt ma charakter geometryczny i wyraża się głównie poprzez obróbkę metalu. 
Projekt jest definiowany raczej przez linie proste i prostokąty niż krzywe, a kompozycja jest często symetryczna.
Artyści celtyccy wykorzystywali różnorodne elementy projektu, w tym sęki, sztukaterie, spirale, a także motywy ptaków, zwierząt i roślin, często prezentowane w symetrycznych parach.

Sztuka celtycka okresu La Tene
Od około 500 roku p.n.e. artyści celtyccy zaczęli prezentować bardziej wyrafinowany rodzaj sztuki. 
Sztuka celtycka z tego okresu nazywana jest stylem La Tene i nosi nazwę miasta La Tène nad brzegiem jeziora Neuchâtel w Szwajcarii. 
To właśnie z tego stanowiska w połowie XIX wieku wydobyto ponad 2500 obiektów. 
Było to rozległe miejsce pochówku, w którym wraz ze zmarłymi chowano przedmioty nagrobne, aby pomóc im w zaświatach. 
Odzwierciedlając wojowniczą kulturę Celtów, odnaleziono ponad 160 mieczy i setki grotów włóczni. 
Odzyskano także dużą ilość celtyckiej biżuterii, w tym 400 broszek.
To właśnie w tym okresie Celtowie rozszerzyli swój zasięg osadnictwa, głównie na zachód, do Galii, ale także na wschód i południe. 
Około 387 roku Celtowie pokonali nawet Rzymian i złupili Rzym. 
Znaleziska utożsamiane z kulturą La Tene odnajdywano aż w Polsce, na Bałkanach i w Skandynawii.

Porównywalna z wielkimi artefaktami artystycznymi starożytnego świata klasycznego, sztuka celtycka La Tene charakteryzowała się wyrafinowanym poziomem wykonania i kunsztu. 
Ten styl projektowania obejmował szereg wpływów, od klasycznego świata greckiego i rzymskiego po wcześniejsze cywilizacje, takie jak Etruskowie, a nawet Egipcjanie. 
Odzwierciedlając burzliwy świat, w którym żyli Celtowie, znaczna część ekspresji artystycznej jest związana z narzędziami wojny; groty włóczni, miecze, tarcze, kamizelki kuloodporne i trąby wojenne. 
W rzeczywistości wiele odkrytych artefaktów zostało pochowanych wraz z wojownikami o wysokim statusie.
Obróbka metali była główną formą wyrazu starożytnych Celtów. 
Celtowie używali szeregu metali i materiałów. 
Złoto wydobywano w całej Europie, zwłaszcza w Czechach. 
Cyna pochodziła z Kornwalii. 
Celtyccy rzemieślnicy byli wykwalifikowanymi specjalistami w obróbce złota, brązu i żelaza. 
Metal był bogato zdobiony bursztynem z Bałtyku, czerwonym koralem z Morza Śródziemnego, kością słoniową z Afryki oraz szeregiem szlachetnych i półszlachetnych kamieni szlachetnych i emalii.
https://www.youtube.com/watch?v=dTMcOXjztcQ
Sztuka celtycka w najlepszym wydaniu,

Celtyckie motywy dekoracyjne
Choć zakres przedmiotów pozostawionych przez Celtów jest stosunkowo niewielki, zakres dekoracji jest bardzo obszerny. 
Elementy projektu były zróżnicowane i reprezentowane w organicznych, krzywoliniowych dekoracjach i wzorach. 
Typowe formy obejmowały spirale celtyckie (triskele), krzywe, sploty i węzły celtyckie , prezentowane w stylizowanych formach. 
W projektach zastosowano różnorodne motywy roślinne i zwierzęce. 
Przedstawione zwierzęta obejmowały wilki, jelenie, konie, węże, smoki, dziki, ptaki, koty i psy. 
Te motywy zwierzęce, nazywane zoomorficznymi, stały się dość stylizowane i abstrakcyjne w wykonaniu.

   
https://www.claddaghrings.com/wp-content...66x800.jpg
Brązowa tarcza celtycka Battersea.
Tarcza Battersea, znaleziona w korycie Tamizy w 1857 roku, a obecnie wystawiana w British Museum. 
Dekoracyjne detale tarczy z brązu są wspaniałym przykładem celtyckiej formy sztuki La Tene, charakteryzującej się wyszukanym wzorem kół i spiral inkrustowanych emaliowaną dekoracją.

Irlandzka wczesnoceltycka biżuteria i wyroby metalowe
Ostatecznie, wraz z rozwojem imperium rzymskiego, ostatnie plemiona celtyckie zostały pokonane w Europie przez legiony rzymskie, a niezależna kultura celtycka przetrwała jedynie na obrzeżach kontynentu, a jedynie Irlandia pozostała wolna od rzymskiej dominacji. 
To właśnie w Irlandii odkryto jedne z najbardziej wyszukanych i najpiękniejszych złotych dzieł celtyckich.

   
https://www.claddaghrings.com/wp-content...73x800.jpg
Złoty kołnierz Broighter to celtyckie arcydzieło biżuterii znalezione w hrabstwie Derry.
Powyższy kołnierz Broighter jest arcydziełem celtyckiej biżuterii metalowej i zawiera stylizowane motywy koni i ptaków. 
Torc pochodzi z I wieku p.n.e. i był częścią hordy znalezionej na brzegach Lough Foyle w hrabstwie Derry. 
Nazwa pochodzi od irlandzkiego imienia Brú Íochtai. 
Bru jest rezydencją boga, a Íochtair oznacza niższy. 
Jest to nawiązanie do boga morza Manannána mac Lira, który zamieszkał w wodach Lough.
To właśnie sztuka z tego pogańskiego okresu wpłynęła na renesans irlandzkiej sztuki celtyckiej po przybyciu chrześcijaństwa do Irlandii. 
To właśnie kunszt z tego wcześniejszego okresu wywarł wpływ na twórców wielkich iluminowanych rękopisów i wysokich krzyży irlandzkich.
https://www.claddaghrings.com/ancient-ce...c-jewelry/

[Obrazek: attachment.php?aid=75737]
Odpowiedz
#4

   
Zawieszka-broszka w kształcie księżyca z zawieszkami, kultura Hallstatt, VI wiek p.n.e., 17 cm, Muzeum Historii Naturalnej, Wiedeń, Austria
Ozdoby i symbole Celtów. Triskelion
Starożytne kultury pozostawiły wiele zaszyfrowanych kodów, których wgląd w istotę pozwala dziś coraz lepiej rozumieć język dawnych cywilizacji. 
Jedną z tych tajemnic jest sztuka i symbolika Celtów.
Pojawienie się sztuki celtyckiej i najstarsze znaleziska archeologiczne odkryto w regionie Hallstatt w Europie Środkowej, na terenie dzisiejszej Austrii (stąd „ kultura Hallstatt lub Hallstatt ”). 
Okres Hallstatt sięga około VIII wieku p.n.e. mi. 
Jednym z pierwszych znalezisk tego kultu był pochówek wodza. 
Już wtedy istniały słynne celtyckie momenty obrotowe, pojawiały się ozdoby geometryczne lub okrągłe, zoomorficzne wizerunki bawołów, krów, ptactwa wodnego - odczuwalny był wpływ estetyki kultur śródziemnomorskich - greckiej, etruskiej i fenickiej

W V wieku. PNE. część Celtów migruje na tereny Hiszpanii i wschodniej Turcji . 
Następną kulturą archeologiczną związaną z Celtami jest La Tène .
 Stopniowo pojawiają się motywy celtyckie, w tym elementy ruchu we wzorach, z których najbardziej rozpoznawalnym jest triskelion. 
W IV wieku p.n.e. Celtowie zamieszkiwali całą Europę, od Bałkanów po Wyspy Brytyjskie.

   
Rekonstrukcja drewnianego złoconego dysku z okresu La Tène (Dysk La Tene Donore)
Celtowie nigdy nie mieli jednego państwa, ale mieli wspólną kulturę, sztukę, język i rytuały. 
Okres La Tène zakończył się wraz z początkiem najazdu rzymskiego. 
Sztuka galijsko-rzymska (Gaul to państwo celtyckie na terenie dzisiejszej Francji, zniszczone przez Juliusza Cezara) wyróżnia się niezwykle skomplikowanymi wzorami, podczas gdy na obrzeżach Europy – w Irlandii i Wielkiej Brytanii zachowała się sztuka celtycka w swej pierwotnej formie – sztuka wyspiarska .
 
   
Triskelion węża, kultura La Tène, British Museum.

W Irlandii i Wielkiej Brytanii odnaleziono tygle, z których Celtowie zaczęli korzystać już w V wieku p.n.e., kiedy zamieszkiwali kontynent. Rzymianie nigdy nie postawili stopy na irlandzkiej ziemi. Od V wieku naszej ery Wyspiarska sztuka celtycka zachowała się głównie w Irlandii

   
Złote momenty obrotowe (torc) ze szkockiego skarbu z 300 roku p.n.e. Brytyjskie Muzeum. 
Najbardziej znaną biżuterią celtycką są momenty obrotowe, ich nazwa pochodzi od łacińskiego słowa oznaczającego „skręcać”, wykonywano je poprzez skręcanie pierścieni ze złotego lub innego metalowego drutu i noszono na szyi.
Torques jest również przedstawiony na słynnym posągu z piaskowca „Wojownika z Hirshland” z VI wieku p.n.e. (przechowywany w zamku w Stuttgarcie).

Wystawa o sztuce celtyckiej, która odbyła się pod koniec 2015 roku w British Museum, była ważnym wydarzeniem i dała nowy impuls do badań nad światem celtyckim
https://www.youtube.com/watch?v=iYJAm8qyBg8

Wielu celtyckich mędrców znało łacinę i grekę, lecz nie chciało ufać zapisom swojej świętej wiedzy i nie pozostawiło pisanych pomników.
Pisanie przybywa do Irlandii wraz z chrześcijaństwem. 
Mnisi zaczęli łączyć swoją wiedzę z celtyckimi wróżbitami Philidem (następcami Druidów). 
Złoty Wiek Irlandii rozpoczął się w VI wieku – okresie powstania rękopisów iluminowanych, z których najsłynniejszym jest Księga z Kells. 
Szkoła irlandzka wywarła wpływ na całą Europę. 
Starożytne spiralne wzory i wzory geometryczne stawały się coraz bardziej złożone w nieskończoność.

W VII-X wieku, od momentu najazdu i dominacji Wikingów na ziemiach celtyckich, ukształtował się styl irlandzko-skandynawski
Po XII wieku - w okresie anglo-normańskiego podboju Irlandii, Szkocji i Walii - sztuka celtycka podupadła. 
W drugiej połowie XIX wieku motywy celtyckie powróciły w europejskiej sztuce zdobniczej i pojawiło się zainteresowanie tą niesłusznie zapomnianą sztuką. 
Obecnie wyjątkowa kultura celtycka przeżywa odrodzenie. Właściwie jest to kolejne powtórzenie zarysu chronologicznego (o historii Celtów pisałam tutaj ), żeby nie zatracić właściwej orientacji w rozumieniu zabytków celtyckich))
https://world-jewellery.livejournal.com/48679.html

[Obrazek: attachment.php?aid=75737]
Odpowiedz
#5

   
Trzy wisiorki z British Museum: VI-VII wiek. Filigran, złocenia, wstawki z granatu, szkło kolorowe.
Niestety dziedzictwa artystycznego starożytnych Celtów nie można nazwać licznym, gdyż w dobrym stanie zachowały się głównie wyroby z metali szlachetnych, złota, srebra i brązu. 
Zniknęło wiele przedmiotów wykonanych z drewna, żelaza, skóry i tkaniny.
Zagospodarowany czas został częściowo zniszczony przez człowieka: coś pospiesznie zakopano bez nadziei na odnalezienie, coś skradziono i wykorzystano do dekoracji sali jakiegoś pana lub ołtarza klasztornego. 
Niektóre przedmioty zostały zniszczone lub podzielone pomiędzy członków gangu rabusiów jako trofea; inne stopiły się i zniknęły na zawsze w sztabce metalu. 
Ale to, co do nas dotarło, ma niezaprzeczalną wartość artystyczną i rzuca światło na osobliwości cywilizacji celtyckiej.
Diodorus Siculus w swoich notatkach podaje, że Celtowie bardzo lubili biżuterię, a jego informacje znajdują wiele potwierdzeń w irlandzkiej literaturze celtyckiej.
Wśród ozdób największą popularnością cieszyły się broszki i momenty obrotowe (grevnas).
© https://www.livemaster.ru/topic/1987973-...krasheniya

[Obrazek: attachment.php?aid=75737]
Odpowiedz
#6

   
Torques – eksponaty British Museum : dwa lewe – z Galii, II wiek. p.n.e., po prawej - 75 p.n.e.,
Torques były niezwykle popularną ozdobą wśród Celtów i dostarczają badaczom wielu przestarzałych odmian.
W przeciwieństwie do broszek, momenty obrotowe nie były zbyt powszechne w Europie w okresie Hallstatt, a ich masowa produkcja rozpoczęła się właśnie w okresie La Tène.
Spotyka się je niemal wyłącznie w pochówkach kobiet, chociaż na wielu obrazach, zarówno celtyckich, jak i starożytnych, widzimy ozdobionych nimi mężczyzn.
Posidoniusz opisując ludy celtyckie zauważył także ich upodobanie do ostentacyjnego luksusu, czego ilustracją jest przede wszystkim umiejętnie wykonany, szczegółowy, gruby i ciężki moment obrotowy (moment obrotowy).
Naszyjnik wykonany z brązu, złota i metali szlachetnych, który Celtowie nosili na szyi, talii i klatce piersiowej niczym bransoletki.
W malarstwie i rzeźbie obręcz jest identyfikatorem „świata celtyckiego”.

Starożytny grecki historyk Polibiusz napisał, że wojska rzymskie były przerażone, gdy stanęły w obliczu celtyckich wojowników, którzy mieli złote momenty na szyi i bransolety na ramionach.
Tork był znany Egipcjanom, Persom, wczesnym ludom Wysp Brytyjskich i Rzymianom dzięki pomnikom i monetom celtyckim, co oznacza, że tork był znaczącym symbolem w świecie celtyckim, reprezentującym siłę i władzę.
Poza tym nosił ślady symboliki religijnej, która obecnie nie jest dla nas do końca jasna.
Często przynoszono go w darze bóstwu, a z niektórymi bogami kojarzono go bezpośrednio jako ich nieodzowną cechę.

Najwcześniejsze hrywny mają bardzo proste kształty i są wykonane z zakrzywionej rurki z brązu lub pojedynczego kawałka brązu.
Ich końcówki są małe w porównaniu do późniejszych próbek.
Bardzo piękne hrywny ozdobione fałszywym podwójnym splotem są rzadkością.
Im dalej, tym bardziej złożona staje się dekoracja, obejmująca wzory reliefowe, a nawet motywy antropomorficzne i zoomorficzne.
Okres środkowego La Tène charakteryzuje się gładkimi lub skręconymi momentami obrotowymi, z masywnymi sygnetowymi końcówkami, zapinanymi na zatrzaski w kształcie litery T.
W tym samym czasie dotarło do nas kilka cennych, złotych hrywien o bardzo doskonałej jakości wykonania.
Współistnieją z nimi najprostsze okazy z pustymi grotami, które pochodzą z dużych ośrodków rzemieślniczych północno-wschodniej Francji.
Później hrywny stają się coraz bardziej masywne.
   
Momenty obrotowe z pochówku znalezionego w Norfolk pochodzą z I wieku p.n.e.
W kontekście bitew duże, wyraźnie luksusowe momenty obrotowe w sposób oczywisty ucieleśniały królewską godność i moc. 
Oczywiście były to dobre trofea, jeśli Celtowie zostali pokonani na polu bitwy. 
W ten sposób wybitny rzymski polityk Titus Manlius Torquatus otrzymał swój przydomek od złotego momentu obrotowego zabranego Galowi, którego zabił w pojedynczej walce.

Mity celtyckie nawiązują nie tylko do wiary w moc momentów obrotowych samych Celtów. 
Jeden z mitów opowiada o ogłoszeniu cesarza Juliana Apostaty. 
Podczas ceremonii celtycki wojownik imieniem Maursus zdjął z szyi momenty obrotowe i umieścił je na głowie nowego cesarza. 
Tym aktem zademonstrował uznanie Juliana za władcę i tym samym ustalił, że cesarz może liczyć na wsparcie Celtów.

Jedna z wielu legend o św. Brendanie z Clonfert mówi także o bezgranicznej wierze Celtów w mistyczne moce obręczy. 
Król Tary, którego imię nie jest wymienione w legendzie, widział we śnie anioły. 
Odebrali królowi jego moment obrotowy i oddali go nieznajomemu. 
Kiedy później ścieżki króla Tary i św. Brendana skrzyżowały się, król rozpoznał w nim obcego ze snu. 
Według interpretacji narratorów król wkrótce został zmuszony do zrzeczenia się władzy.

Wraz z wprowadzeniem chrześcijaństwa tork otrzymał wiele cech, a w niektórych przypadkach został uznany za relikt wiary pogańskiej. 
Brytyjski historyk kościoła i pisarz Giraldus z Cumbrii w XII wieku mówił o pochodni należącej niegdyś do Mo-Honocha, czcigodnego walijskiego męczennika, syna legendarnego króla Brychana, który rządził królestwem Brycheiniog (Walia) w V wieku wiek. 
Złoty moment obrotowy składał się z czterech części, zespawanych ze sobą i oddzielonych pośrodku ozdobną głową psa, na której znajdował się uśmiechnięty pysk. 
Giraldus z Cambrii pisze, że ludzie bali się złamać przysięgę złożoną przed obręczą, wierząc w nieuniknioną zemstę. 
Rzekomo doszło do wgniecenia momentu obrotowego w wyniku uderzenia żelaznym młotkiem. 
To dzieło człowieka, którego skusiło złoto. 
Ale on, jak kontynuuje historyk, został ukarany całkowitą ślepotą i resztę życia spędził w samotności i całkowitej ciemności.
Zatem dla starożytnych Celtów obręcz była symbolem władzy, autorytetu, ochrony w bitwach z wrogiem i przynależności do narodu wybranego. W chrześcijaństwie uległo zmianie znaczenia i zostało obdarzone boską mocą uświęcania przysiąg i karania niewierzących.
© https://www.livemaster.ru/topic/1987973-...krasheniya

[Obrazek: attachment.php?aid=75737]
Odpowiedz
#7

   
Srebrna strzałka z bursztynem, znaleziona w Irlandii, koniec VII - początek VIII wieku n.e.
Biżuteria celtycka: broszka
Jeśli momenty obrotowe, jako cenna dekoracja, uosabiały formę najwyższej mocy, to broszki były najpopularniejszą i najbardziej ukochaną ozdobą Celtów. 
Nosiły je zarówno kobiety, jak i mężczyźni. 
Broszka, która łączyła w sobie funkcję dekoracyjną i użytkową, mogła jednocześnie zawierać wydźwięk magiczny i pełnić funkcję amuletu.

Strzałki były w świecie celtyckim wytworem masowym, 
którego zmiana stylu, podobnie jak w przypadku torketu, dostarcza historykom i kulturoznawcom wiarygodnych chronologicznych punktów odniesienia.
Strzałki w swojej ewolucji kontynuują rozwój zapoczątkowany w okresie Hallstatt. 
Strzałki wczesnego stylu La Tène są bardzo zróżnicowane i niejednorodne stylistycznie. 
W ich dekoracji zaczynają umiejętnie wcielać motywy zoomorficzne i antropomorficzne; czasami stosuje się dekoracje z koralików koralowych. Następnie zmienia się nieco rodzaj broszek: ich kokarda staje się mniej zakrzywiona, liczba zwojów sprężyny maleje, a na czubku kokardki często umieszcza się zdobiony krążek.

Strzałki tego typu przechodzą w drugi okres La Tène i tutaj ich łuk jest często pogrubiony w środku i ozdobiony geometrycznym wzorem. 
To właśnie te broszki nabrały ogólnego charakteru celtyckiego i ostatecznie można je znaleźć na rozległych terytoriach od Czech po zachodnią Francję. Stopniowo broszki otrzymywały coraz bardziej funkcjonalne formy, a począwszy od III wieku. pne e., są często wykonane po prostu z kawałka drutu z brązu, chociaż zawsze znajdowano okazy żelaza i srebra.

   
Broszka celtycka, VIII-IX wiek n.e., Irlandia
W Wielkiej Brytanii powszechny był rodzaj broszki, która miała kształt prawie zamkniętego pierścienia (miała tylko małą szczelinę) z przymocowaną długą szpilką, która przesuwała się wokół pierścienia. 
Badacze nie mają jednoznacznej opinii na temat pochodzenia formy. Niektórzy uważają, że wywodzi się ono z prowincjonalnych wzorców rzymskich. Inni uważają, że jest to forma pochodząca z Irlandii i Wielkiej Brytanii, istniejąca w niezmienionej formie od epoki żelaza.
Celtowie w Irlandii i Wielkiej Brytanii od około III wieku nosili broszki w kształcie prawie zamkniętego pierścienia, na ramionach lub klatce piersiowej. Broszki mogą być małe lub duże. 
Wykonywano je z brązu, żelaza lub miedzi, zdobiono drogimi kamieniami i złoceniami.
W najprostszej formie broszka przypominała ten sam moment obrotowy, ale z dodatkiem kręcącej się szpilki. 
W czasach chrześcijańskich biżuteria stała się bardziej złożona, główka szpilki powiększyła się i często była inkrustowana biżuterią. 
Dodatkowo powiększono końcówki broszki, tworząc łuk znacznie szerszy niż góra pierścionka. 
W niektórych przypadkach pierścień był całkowicie zamknięty, a broszkę przyczepiano do ubrania za pomocą szpilki.

   
Celtycka broszka Hunterstone
Najwcześniejszym przykładem tej formy celtyckiej broszki w Irlandii i Wielkiej Brytanii jest wspaniała broszka Hunterstone, znaleziona w latach trzydziestych XIX wieku w Hunterstone (Ayrshire, Szkocja). 
Broszka wykonana w próbie 700 jest naprawdę wyjątkowym przedmiotem.
Wykonana z litego srebra ze szczegółowymi złotymi i srebrnymi filigranami oraz bursztynowymi ćwiekami, które wskazują, że broszka pochodziła najprawdopodobniej z królestwa Dal Riada (na zachodnim wybrzeżu Szkocji), gdzie bursztyn był bardzo popularny. 
Zakładano również, że but ten był dziełem anglosaskiego artysty, wyprodukowanym dla celtyckiego klienta. 
Rygorystyczne detale i dbałość o matematyczne proporcje wskazują, że jego autor doskonale znał niemiecką technologię obróbki metali.

Na odwrotnej stronie broszki znajdują się napisy runiczne dodane 200 lat po jej powstaniu, które wskazują na imię ówczesnego właściciela, norweskiego Wikinga. 
Broszka stanowi syntezę irlandzkich, anglosaskich i piktyjskich elementów artystycznych. 
Styl broszki, luksusowo ozdobionej wzorami zwierzęcymi, nawiązuje do piktyjskich wyobrażeń o stworzeniach zoomorficznych. 
Pośrodku dzieła znajdują się dwie abstrakcyjne głowy ptaków, każda z dużym okiem i zakrzywionym dziobem, otaczające prostokątną grupę z rzeźbionym krzyżem celtyckim.

   
Broszka Tara
Jednym z najsłynniejszych klejnotów świata celtyckiego jest broszka Tara, przechowywana w irlandzkim Muzeum Narodowym w Dublinie. 
Wbrew nazwie otwarcie broszki nie odbyło się na terenie Wzgórza Królów (Tara). 
Broszka została znaleziona na wschodnim wybrzeżu Irlandii w wiosce Bettystown (hrabstwo Meath) w 1850 roku. 
Tyle, że jubiler badający broszkę, biorąc pod uwagę jej elegancki charakter, założył, że mogła ona należeć do kogoś z kręgu Wysokich Królów starożytnej Irlandii.
Według popularnych przekazów broszkę leżącą w drewnianym pudełku odnalazło dwóch chłopców bawiących się na brzegu. 
Ich matka sprzedała ją za grosze lokalnemu zegarmistrzowi, który z kolei odsprzedał broszkę jubilerowi George'owi Waterhouse'owi.
Broszka w kształcie pierścienia jest całkowicie zamknięta. 
Wykonany z pozłacanego Srebra i ozdobiony Bursztynem, Kolorowym Szkłem i Miedzią, ozdobiony jest na całej powierzchni filigranowymi wzorami misternych loków, szczęk i ogonów niesamowitych zwierząt.
Miniaturowe dzieło uzupełniają cztery odlane z Bursztynu „głowy”. 
Wzory na broszce często porównywane są do motywów z Ewangelii Lindisfarne, jednego z bogato ilustrowanych rękopisów celtyckich. 
Motywy są w dużej mierze abstrakcyjne i nie zawierają bezpośrednich nawiązań do pogańskich, charakterystycznych dla sztuki celtyckiej. Podobny wzór dekoracyjny można zobaczyć na krzyżach celtyckich zasymilowanych w okresie chrześcijańskim, Księdze z Kells i Kielichu Ardagh.
Należy zauważyć, że pierwotnie spód był wykonany z Czerwonej Miedzi na srebrnym tle. 
Stosunkowo niedawno broszka została odrestaurowana w laboratoriach British Museum, w wyniku czego zidentyfikowano drobne szczegóły szkiców ludzkich twarzy.
Broszka Tara reprezentuje najwyższą jakość irlandzkich broszek wczesnego średniowiecza. 
Stanowi doskonały przykład umiejętności z VIII wieku i był kopiowany niezliczoną ilość razy. 
Broszka Tara jest jedną z dwóch broszek, które noszono parami, aby utrzymać płaszcz na ramionach, łącząc je łańcuszkiem.
© https://www.livemaster.ru/topic/1987973-...krasheniya

   
Broszki Argaly
Wiadomo, że w szkockich górach dwadzieścia trzy średniowieczne „kamienie uroku” (kamienie uroku lub kamienie uroku) były trzymane w posiadaniu kilku rodzin góralskich jako rodzinne talizmany i amulety. 
Są to polerowane kryształy Kryształu Górskiego i innych rodzajów Kwarcu, o kulistym kształcie i średnicy nie większej niż 5 cm, niektóre z nich osadzone są w srebrnych lub złotych oprawach. 
Pochodzenie szkockich amuletów, możliwe ich wzajemne powiązania oraz początki rozprzestrzeniania się tej tradycji w kulturze Highlands pozostają niepewne. 
Kryształy mogą pochodzić z czasów wypraw krzyżowych, a co najmniej dwa z nich, kamień Breadalbane i Clack Dairg (lub „żółty kamień”) z Ardvorlich, rzeczywiście mają powiązania z Bliskim Wschodem, chociaż odkryto wiele podobnie przetworzonych kamieni odkryto w sąsiedniej Anglii wykopaliska grobów z okresu anglosaskiego, co zaprzecza ogólnej wersji krzyżowców. 
Kamieniom amuletowym przypisywano różne cudowne właściwości , na przykład leczenie chorób i ran czy ochronę przed niebezpieczeństwami na wojnie i podczas długich podróży.

W broszki inkrustowane są trzy kamienie - słynne broszki „wieżowe” Argyll: Ugadale Brooch, Brooch of Lorn i Lochbuie Brooch - należące do tego samego stylu, mniej więcej tego samego czasu wykonania i bliskiej tradycji. 
Najbardziej znaną z nich jest Broszka Lorn, główna pamiątka rodzinna klanu MacDougall. 
Uważa się, że należał kiedyś do króla Roberta Bruce'a i został zdobyty przez MacDougallów jako trofeum bojowe w bitwie pod Dalrigą podczas pierwszej szkockiej wojny o niepodległość.

Broszka Lorn jest wykonana ze Srebra i ozdobiona drobnym filigranowym wzorem, ośmioma małymi perłami i dużym Kwarcowym kamieniem amuletem. 
Składa się z okrągłej podstawy, pośrodku której znajduje się cylindryczne pudełko zawierające ramkę z głównym kryształem. 
Średnica podstawy broszki wynosi około 10 cm. 
Na jej odwrotnej stronie znajduje się zapięcie na szpilkę, za pomocą której broszka najczęściej zapinała płaszcz lub koc na ramionach noszącego. Na froncie prosty wzór wokół części środkowej, przeplatany ośmioma zlanymi wieżami w kształcie stożka o wysokości 3 cm, z których każda zwieńczona jest Perłą Rzeczną. 
Pośrodku znajduje się cylindryczny korpus z ośmioma półcylindrami wystającymi z jego bocznej powierzchni, do którego górnej części przykręcona jest ramka z dużą nieprzezroczystą kulą kwarcową - głównym kamieniem broszki. 
Część środkowa z Kwarcem jest nieco wyższa niż wieżyczki z Perłami. 
Plecione obręcze i linki lutowane są na powierzchni podstawy, części środkowej i wieżyczek. 
Rama z centralnym kamieniem jest wyjmowana, a pod nią znajduje się niewielka wnęka, prawdopodobnie przeznaczona do przechowywania jakiegoś szczególnie cennego, choć drobnego przedmiotu. 
Podczas oględzin niszy odkryto w niej fragment ludzkiej kości, dlatego też broszkę można określić jako rodzaj relikwiarza zawierającego święty kamień-amulet, „wzmocniony” (że tak powiem) świętymi relikwiami.

Na broszce Lorne nie ma znaku ani napisu. 
Według badań ekspertów nie pochodzi on z czasów króla Roberta Bruce’a, a powstał w okresie renesansu: nie wcześniej niż od połowy XV do końca XVI wieku, a biorąc pod uwagę jego styl, nie przez gaelickiego czy irlandzkiego jubilera, ale przez mistrza szkoły Europy kontynentalnej. Motywy wizerunków srebrnych broszek Lorne i Lochbuy są niemal identyczne i być może pochodzą od tego samego autora lub tego samego warsztatu. 
Model Agedale wykonany jest z Pozłacanego Srebra i jako jedyny z trzech posiada celtycki wzór, charakterystyczny dla szkockiej biżuterii Highland i irlandzkiej.
Jest całkiem możliwe, że do kamiennego amuletu Lorne istniała wcześniejsza broszka (bez wątpienia starsza niż oprawa), kojarzona z tym samym królem Brucem, która uległa zużyciu lub pęknięciu i została zastąpiona w XVI wieku nową, którą my teraz widzimy
Oznacza to, że broszka Lorn jest raczej przeróbką starszego dzieła. 
To samo można powiedzieć o broszkach Agedale i Lochbuy, gdyż wszystkie trzy dekoracje, pomimo pewnych różnic, mają w przybliżeniu ten sam wiek i miejsce produkcji.
Oczywiście zachowały się też inne dekoracje z czasów świetności cywilizacji celtyckiej, ale my właśnie przyjrzeliśmy się tym najjaśniejszym i najbardziej znanym.
© https://www.livemaster.ru/topic/1987973-...krasheniya

[Obrazek: attachment.php?aid=75737]
Odpowiedz
#8

   
Koniczyna irlandzka (Shamrock)
Angielskie słowo shamrock jest formą najbliższą irlandzkiemu słowu „seamrog”. 
Symbol Irlandii i zastrzeżony znak towarowy Republiki Irlandii. 
Jest także symbolem obchodów Dnia Świętego Patryka i irlandzkiego chrześcijaństwa. 
Nie mylić z czterolistną koniczyną, która jest po prostu europejskim symbolem szczęścia.
Już w starożytności ludzie znali lecznicze właściwości koniczyny białej rosnącej w całej Irlandii. 
Starożytni Celtowie wierzyli w magiczną moc tej rośliny: chroni i przynosi szczęście, chroni przed złymi duchami. 
Koniczyna jest tradycyjnie ważnym motywem w ozdobach od czasów starożytnych. 
Obecnie, podczas obchodów ukochanego Dnia Świętego Patryka, nawet poza Irlandią, koniczyna pełni rolę stałego symbolu. 
Jest zawsze przyczepiony do ubrania, wyrażając w ten sposób miłość do Zielonej Wyspy i jej tradycji.
© https://www.livemaster.ru/topic/1955983-...p;inside=1

[Obrazek: attachment.php?aid=75737]
Odpowiedz




Użytkownicy przeglądający ten wątek: 2 gości