27-03-2013, 15:49
Pewna starożystna szkoła filozoficzna, postuluje rozróżnienie czterech głównych kategorii snów. Ten nurt filozoficzny, powstały przed piętnastoma wiekami w Indiach, zwany jest Abhidhammą, można w zasadzie określić jako przednaukową teorię psychologiczną, w sposób zadziwiająco trafny i dokładny opisującą ludzką osobowość i rządzące nią mechanizmy.
1.Sny powstałe na skutek silnych doznań sensorycznych, wrażeń fizycznych, odbieranych przez ciało człowieka podczas snu. Owe odczucia mogą pochodzić zarówno z wnętrza ciała jak i ze świata zewnętrznego i są w specyficzny sposób wplatane w treść marzenia sennego. Naukowe wyjaśnienie tego faktu jest takie, iż organizm próbuje bronić się w ten sposób przed rozbudzeniem, włączając doznania zmysłowe w wątek senny dopóty, dopóki jest to możliwe. Jednak gdy bodźce stają się zbyt silne, nieuchronnie następuje przebudzenie. W podobny sposób mogą być transformowane bodźce słuchowe, dotykowe, bólowe i wszelkie inne doznania płynące z receptorów zmysłowych w ciele śniącego, a także szereg zaburzeń organicznych i mięśniowych. Takie odczucia wiążą sie zazwyczaj z silnymi odczuciami fizycznymi, takimi jak wrażenie latania albo spadania, ucieczki i pościgu, niezwykłe efekty słuchowe, wzrokowe lub czuciowe. Według Abhidhammy, w tej grupie mieszczą się koszmary senne.
2. Kolejny rodzaj snów wiąze się z doznaniami minionego dnia, jest odbiciem na temat tego, co przeżyliśmy niedawno, echem minionych wydarzeń i rodzajem psychicznego "przetrwania" doświadczeń i wrażeń, jakie były udziałem śniącego w niedalekiej przeszłości. Obrazy pochodzące z pamięci mogą być zdeformowane, groteskowe, dziwaczne, połączone z osobistymi skojarzeniami i wstępną oceną tego, co się wydarzyło. Pojawiają się silne emocje, umysł próbuje ustosunkować się, poklasyfikować minione wydarzenia do odpowiednich "szufladek", połączyć z już istniejącymi schematami umysłowymi, nadać przeżyciom odpowiednie znaczenia.
3. Trzeci rodzaj snów odzwierciedla wydarzenia, które aktualnie zachodzą w życiu śniącego. Do tej grupy mogą należeć sny diagnostyczne, które wydaja się być proroczymi, lecz tak naprawdę wyjawiają jedynie prawde o toczących się gdzieś w głębi, w ukryciu procesach. Podobny sen może także dotyczyć wypieranych emocji, nieuświadamianych stanów psychicznych, które narastają we wnętrzu człowieka, nie mogąc bezpośrednio przedostać się do świadomości. Sny takie dotyczą także innych osób, ich aktualnych nastawień, zamiarów oraz szeregu innych zjawisk, z których śniący nie zdaje sobie bezpośrednio sprawy.
4. Ostatnia grupa to sny prorocze, w sposób bezpośredni zapowiadające wystąpienie pewnych wydarzeń. Według Abhidhammy sny tego rodzaju powstają u osób będących w stanie arahat, które to określenie odnosi się do idealnegomodelu zdrowej osobowości. Osobowość typu arahat cechuje między innymi: brak pożadania zmysłowego, lęku, urazów, przekonań na temat prawdziwości różnych rzeczy lub sytuacji. Ponadto osoba taka zachwuje spokój we wszystkich sytuacjach, jest zawsze zadowolona, życzliwa wobec innych, wrażliwa na ich potrzeby, pogodna, opanowana i skuteczna w działaniu.
Źródło : Sennik - Aleksandra A. Nowak
1.Sny powstałe na skutek silnych doznań sensorycznych, wrażeń fizycznych, odbieranych przez ciało człowieka podczas snu. Owe odczucia mogą pochodzić zarówno z wnętrza ciała jak i ze świata zewnętrznego i są w specyficzny sposób wplatane w treść marzenia sennego. Naukowe wyjaśnienie tego faktu jest takie, iż organizm próbuje bronić się w ten sposób przed rozbudzeniem, włączając doznania zmysłowe w wątek senny dopóty, dopóki jest to możliwe. Jednak gdy bodźce stają się zbyt silne, nieuchronnie następuje przebudzenie. W podobny sposób mogą być transformowane bodźce słuchowe, dotykowe, bólowe i wszelkie inne doznania płynące z receptorów zmysłowych w ciele śniącego, a także szereg zaburzeń organicznych i mięśniowych. Takie odczucia wiążą sie zazwyczaj z silnymi odczuciami fizycznymi, takimi jak wrażenie latania albo spadania, ucieczki i pościgu, niezwykłe efekty słuchowe, wzrokowe lub czuciowe. Według Abhidhammy, w tej grupie mieszczą się koszmary senne.
2. Kolejny rodzaj snów wiąze się z doznaniami minionego dnia, jest odbiciem na temat tego, co przeżyliśmy niedawno, echem minionych wydarzeń i rodzajem psychicznego "przetrwania" doświadczeń i wrażeń, jakie były udziałem śniącego w niedalekiej przeszłości. Obrazy pochodzące z pamięci mogą być zdeformowane, groteskowe, dziwaczne, połączone z osobistymi skojarzeniami i wstępną oceną tego, co się wydarzyło. Pojawiają się silne emocje, umysł próbuje ustosunkować się, poklasyfikować minione wydarzenia do odpowiednich "szufladek", połączyć z już istniejącymi schematami umysłowymi, nadać przeżyciom odpowiednie znaczenia.
3. Trzeci rodzaj snów odzwierciedla wydarzenia, które aktualnie zachodzą w życiu śniącego. Do tej grupy mogą należeć sny diagnostyczne, które wydaja się być proroczymi, lecz tak naprawdę wyjawiają jedynie prawde o toczących się gdzieś w głębi, w ukryciu procesach. Podobny sen może także dotyczyć wypieranych emocji, nieuświadamianych stanów psychicznych, które narastają we wnętrzu człowieka, nie mogąc bezpośrednio przedostać się do świadomości. Sny takie dotyczą także innych osób, ich aktualnych nastawień, zamiarów oraz szeregu innych zjawisk, z których śniący nie zdaje sobie bezpośrednio sprawy.
4. Ostatnia grupa to sny prorocze, w sposób bezpośredni zapowiadające wystąpienie pewnych wydarzeń. Według Abhidhammy sny tego rodzaju powstają u osób będących w stanie arahat, które to określenie odnosi się do idealnegomodelu zdrowej osobowości. Osobowość typu arahat cechuje między innymi: brak pożadania zmysłowego, lęku, urazów, przekonań na temat prawdziwości różnych rzeczy lub sytuacji. Ponadto osoba taka zachwuje spokój we wszystkich sytuacjach, jest zawsze zadowolona, życzliwa wobec innych, wrażliwa na ich potrzeby, pogodna, opanowana i skuteczna w działaniu.
Źródło : Sennik - Aleksandra A. Nowak