Gemma-Kamea, Intaglio

   
Owalna Kamea z rzeźbionego Onyksu przedstawiająca popiersie Merkurego, XVIII wiek

Ze skrzydłami w krótkich, kręconych włosach, peleryną zarzuconą na prawe ramię, łysinką na tułowiu, twarzą do przodu, głową zwróconą lekko w prawo; w złotej ramie naniesionej na tło z Agatu Tygrysiego, osadzonego w powiązanej owalnej ramie z pozłacanego brązu, ozdobionej muszlami i girlandami. Wysokość: 7,3 cm. (3 cale), wysokość całkowita: 21 cm. (8¼ cala)
http://www.alaintruong.com/archives/2009...63427.html

[Obrazek: attachment.php?aid=75737]
Odpowiedz

   
Owalna kamea z rzeźbionego Sardonyksu przedstawiająca maskę bachiczną, XVII lub XVIII w.

Brodaty, z głową zwieńczoną winoroślą, rogiem i fletem pod brodą, zwrócony w prawo; w owalnej, ząbkowanej złotej oprawie, nałożonej na jaspisowe tło, osadzonej w powiązanej owalnej ramie z pozłacanego brązu, ozdobionej symbolami Burbonów, zwieńczonej lwem noszącym atrybuty Herkulesa. Wysokość: 6 cm. (2¼ cala), wysokość całkowita: 17 cm. (6¾ cala)
http://www.alaintruong.com/archives/2009...65557.html

[Obrazek: attachment.php?aid=75737]
Odpowiedz

   
Owalna Kamea z rzeźbionego Sardonyksu przedstawiająca popiersie brodatego wojownika, prawdopodobnie Pyrrusa, króla Epiru (318-272 p.n.e.), XVIII w.

Jego hełm ozdobiony herbem i przyczajonym sfinksem z płaskorzeźbioną sceną walki pomiędzy lwem a wężem, peleryną na gorsecie, pośrodku której znajduje się maska Herkulesa, z profilu zwróconego w prawo; w owalnej złotej oprawie, na tle Agatu Tygrysiego, osadzonego w powiązanej ośmiokątnej ramie ze złoconego brązu, ozdobionej liśćmi i otoczonej espanoletami połączonymi zwojami liści akantu. 
Wysokość: 6 cm. (2¼ cala), wysokość całkowita: 19 cm. (7½ cala) szacunkowo 10 000–15 000 euro

Uwagi : To wklęsłodruk jest identyczny z podpisem Browna (Williama lub Charlesa Browna) i datowanym na rok 1796, przechowywanym w Ermitażu w Sankt Petersburgu. 
Tożsamość Pyrrhus potwierdzają RE Raspe i James Tassie, A Descriptive Catalog of a General Collection of Ancient and Modern Engraved Gems…odlany przez J. Tassie (Londyn, 1791) nr. 9762
http://www.alaintruong.com/archives/2009...47358.html

[Obrazek: attachment.php?aid=75737]
Odpowiedz

   
Owalna kamea z rzeźbionego sardonyksu, przedstawiająca popiersie sportowca, początek XVIII wieku
Krótkie włosy spięte w siateczkę, łysina na lewym ramieniu, z profilu zwrócona w prawo; w owalnej złotej oprawie, na tle agatu tygrysiego, oprawionego w prostokątną ramę z późniejszego okresu, z brązu złoconego inkrustowanego agatem tygrysim. 
Wysokość: 5 cm. (2 cale), wysokość całkowita: 13 cm. (5¼ cala) 
Uwagi : Inny przykład można znaleźć w E. Kris, Catalogue of the Post Classical Cameos in the Milton Weil Collection (Wiedeń, 1932), s. 13. 28, rys. 62, pl. XXIV.
http://www.alaintruong.com/archives/2009...47623.html

[Obrazek: attachment.php?aid=75737]
Odpowiedz

   
Owalna kamea z rzeźbionego Lapis Lazuli przedstawiająca Chrystusa nad chrzcielnicą z wodą święconą, Kamea, XVII wiek

Chrystus przedstawiony w trzech czwartych zwrócony w lewo; w owalnej srebrnej oprawie nałożonej na ośmiokątne tło czerwonego Jaspisu, oprawionej w krzywoliniową srebrną ramę z późniejszego okresu, arabeski oddzielające półprzezroczyste emaliowane tablice przedstawiające Czterech Ewangelistów, gołębicę Ducha Świętego nad kameą, na chrzcielnicy z kryształu górskiego. 
Wysokość: 2,5 cm. (1 cal), wysokość całkowita: 17 cm. (6¾ cala)
http://elogedelart.canalblog.com/archive...39140.html

[Obrazek: attachment.php?aid=75737]
Odpowiedz

   
Owalna Kamea z rzeźbionego Heliotropu przedstawiająca głowę Cesarza, koniec XVI lub XVII wieku

Zwieńczony laurem, przedstawiony z profilu zwrócony w lewo; w owalnej oprawie z brązu złoconego na piaskowanym tle, osadzonym w późniejszym epitafium z hebanu, inkrustowanym twardymi kamieniami i nakrapianym marmurem. 
Wysokość: 8,5 cm. (3¼ cala), wysokość całkowita: 29 cm. (11½ cala) 
http://elogedelart.canalblog.com/archive...38046.html

[Obrazek: attachment.php?aid=75737]
Odpowiedz

   
Kamea z Leopardem Lapis Lazuli
Włoska, możliwe, że XVI/XVIIw.
Lapis Lazuli, z Diamentowymi oczami, w późniejszej oprawie broszki wysadzanej Perłami i kamieniami Lapis
kamea Lapis Lazuli: 42,6 mm, 1,67 
https://www.sothebys.com/en/buy/auction/...meo-with-a

[Obrazek: attachment.php?aid=75737]
Odpowiedz

   
Cosimo de' Medici (1519-1574), książę Florencji i wielki książę Toskanii
Podpis: Cosimo de' Medici (1519-1574), książę Florencji i wielki książę Toskanii. 
Artysta: Warsztaty wielkoksiążęce, Florencja. 
Kultura: włoska, Florencja. 
Wymiary: Całkowite: 2 3/16 x 1 13/16 x 3/8 cala (5,5 x 4,7 x 1 cm); 55,2 x 46,5 x 10 mm. Data: ok. 1567-69. 
Lapis Lazuli jest niezwykle kruchym materiałem do szczegółowego rzeźbienia, ale wysoce wyspecjalizowane florenckie warsztaty wielkiego księcia przezwyciężyły wiele wyzwań podczas kształtowania i montażu twardych kamieni. 
Ten portret Cosimo de' Medici jest bardziej uogólniony niż te na medalach, na których jest oparty, niewątpliwie ze względu na szczególną ostrożność, jaką należało zachować podczas wiercenia. 
Kamea pojawia się w inwentarzach Medyceuszy, opisana jako oprawiona w heban, między 1588 a 1628 rokiem.
Technika/materiał: LAPIS LAZULI
Muzeum: Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork, USA

[Obrazek: attachment.php?aid=75737]
Odpowiedz

   
Klejnot Lapis Lazuli z wygrawerowanym popiersiem Sarapisa noszącego róg Ammona i calathos w formie kosza zawierającego granat i liście; motyl osiada na górze. 
Przed nim gwiazda, trójząb z wężem i dwa flety; za nim skorpion, jaszczurka i fajki; znajduje się napis grecki. 
Okres cesarstwa rzymskiego I-III w.n.e.

[Obrazek: attachment.php?aid=75737]
Odpowiedz

   
Dress Ornament
Date:16th century (cameo); 17th century (mount)
Artist: South German
Germany (Object made in)
Date 1500–1600
Medium Agate, gold, enamel, and pearls
Dimensions
4 × 3.1 cm (1 1/2 × 1 1/4 in.)
Credit Line
Gift of Marilynn B. Alsdorf
Reference Number
1992.537
IIIF Manifest 
https://api.artic.edu/api/v1/artworks/11...ifest.json
https://www.artic.edu/artworks/119883/dress-ornament

[Obrazek: attachment.php?aid=75737]
Odpowiedz

   
Duża Koralowa kamea przedstawiająca menadę z winogronami we włosach, oprawiona w oprawę z wysokokaratowego złota.
Włochy około 1820 roku

[Obrazek: attachment.php?aid=75737]
Odpowiedz

   
Large Russian Serpentine Cameo of St Peter.ca 1800.
Measurements:48 x 38 mm
https://www.peterszuhay.com/ads/russian-cameo/

[Obrazek: attachment.php?aid=75737]
Odpowiedz

   
Duża kamea chryzoprazowa Serapisa Data: ok. 1820
Po śmierci Aleksandra i rozprzestrzenianiu się Cesarstwa Rzymskiego, społeczeństwo głównego nurtu przeszło na nowy zestaw Bogów, wykorzystując rzymskiego boga słońca Saturna i nowego boga Aleksandrii w Egipcie, imieniem Serapis.
Serapis był bardzo nowatorskim rozwiązaniem Ptolemeusza I, którego użył, aby utrzymać pokój w Aleksandrii między kulturami egipską i grecką. Chociaż bezimienny Bóg i Serapis byli świetnymi pomysłami dla mieszanej populacji, tylko Serapis był w stanie ewoluować wraz z Izydą

Fryderyk Wielki, król Prus od 1740 r. aż do swojej śmierci w 1786 r. uzależniony od sztuki, ozdobił swój okazały pałac w Poczdamie, zwany Sans Souci, przedmiotami i meblami wykonanymi w całości lub w części z Chryzoprazu. 
Cały materiał do tych prac (w tym dwie tablice całkowicie Chryzoprazowe) pochodzi ze znaleziska na terenie dzisiejszej Polski, a wówczas Śląska.

Frederick wolał ten kwarc od jakiegokolwiek innego klejnotu. 
Jego ulubiony pierścionek, którego nigdy nie zdejmował, był ozdobiony dużym Chryzoprazem otoczonym Diamentami. 
Jego elegancka laska była zwieńczona rączką z Chryzoprazu.

Według Albertusa Magnusa (1206-1280), naukowca, filozofa i teologa – a zarazem jednego z najpoczytniejszych i najbardziej uczonych ludzi swoich czasów – niektórzy zaczęli nazywając Chryzopraz „kamieniem zwycięstwa”.

Jak głosi legenda, niesamowitą, jedenastoletnią passę Aleksandra Wielkiego zawdzięczano temu, że zawsze nosił przy pasie lub „pasie” kamień „pochwały”.

Ale pewnego dnia, gdy Aleksander przechadzał się w pobliżu rzeki, zaskoczył go wąż, „odgryzając kamień od pasa i wrzucając go do rzeki”. 
Podobno od tego czasu Aleksander nigdy już nie wygrał bitwy, co stanowi anomalię w krótkiej, ale błyskotliwej karierze tego niezwykłego żołnierza, który zmarł w wieku trzydziestu trzech lat
Rozmiar 37 mm x 27 mm
Nr ref.:CAM0042

[Obrazek: attachment.php?aid=75737]
Odpowiedz

   
Krwawnik Cameo ze Świętym Jerzym
1000–1100
Bizancjum, Konstantynopol, okres bizantyjski, XI wiek
https://www.clevelandart.org/art/1959.41...tion%3A836

[Obrazek: attachment.php?aid=75737]
Odpowiedz

   
Wisior relikwiarzowy z Matką Boską i Dzieciątkiem
Ten wyjątkowy wisiorek składa się z krzyża relikwiarzowego umieszczonego w obudowie na zawiasach z sześcioma sąsiadującymi ze sobą przegródkami na relikwie.
 Imponująca Ametystowa Kamea przedstawiająca Dziewicę z Dzieciątkiem na wieczku jest otoczona kaboszonowymi Rubinami i Szmaragdami na przemian z Perłami. 
Krzyż i zewnętrzną krawędź koperty zdobią dodatkowe Perły, podobnie jak tył koperty, z pominięciem centralnej Kamei. 
Przód i tył koperty pokrywa gęsty filigran, natomiast wnętrze oraz napis i scena Ukrzyżowania na krzyżu wykonane są w technice niello. 
W tekście wskazano dawcę, miejsce i czas wykonania dzieła, co jest rzadkością w biżuterii postbizantyjskiej: 
krzyż został poświęcony przez metropolitę Arseniosa z Serres, miasta w północnej Grecji, klasztorowi św. Jana na wyspie Chalke niedaleko Konstantynopola w połowie XVI wieku.
Dane środek XVI wiek (Post-Byzantine)
Średni Złoto, Ametyst, Szmaragdy, Rubiny, Perły, Kamienie Półszlachetne, Niello
Rozmiar Wysokość pokrywy: 6,5 cm; szerokość: 6,1 cm; między innymi: 0,9 cm ; Tył wys. z wycięciem: 3 3/8 x szer.: 2 13/16 x gł.: 5/8 cala (8,57 x 7,14 x 1,59 cm); Tył H bez podwinięcia: 7,7 cm; Krzyżyk wys. z występem: 2 1/16 x szer.: 1 1/4 x gł.: 1/4 cala (5,24 x 3,18 x 0,64 cm)
https://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Greek...2)_(3).jpg

[Obrazek: attachment.php?aid=75737]
Odpowiedz

   
Virgin Blachernitissa
Konstantynopol, 1150-1200
Wisiorek z kameą jaspisową, 4,3 x 3,1 cm

Kamee powstawały na przestrzeni całej historii Bizancjum, a znaczna ich liczba przetrwała. 
Są one wyrzeźbione z kamieni półszlachetnych, takich jak Jaspis, Sardonyks i, jak w niniejszym przykładzie, Krwawnik (Hematyt). 
Wszystkie te kamienie szlachetne są tak twarde, że można je obrabiać wyłącznie za pomocą narzędzi obrotowych i piasku ściernego. 
Używano materiałów półszlachetnych, gdyż powszechnie uważano, że wzmacniają one siłę wizerunków i napisów, które niosły.
Naturalny czerwony kolor żył w kamieniu będzie wizualnym odniesieniem do poświęcenia się Chrystusa i w ten sposób będzie stanowić integralną część funkcji i przesłania przedmiotu. 
Przedmioty te prawie zawsze są prezentowane jako klejnoty i mogły być noszone jako wisiorki (Enkolpia), które wisiały na piersi i niosły obraz blisko serca lub służyły do ozdabiania okładek książek, pomagając wychwalać słowo Boże. 
Wczesne klejnoty bizantyjskie kontynuowały rzymską tradycję apotropaizmu i były używane jako amulety medyczne lub ochronne, co stopniowo rozwinęło się w kierunku chrześcijańskiej koncepcji zwracania się, zwykle do Chrystusa lub Dziewicy o pomoc i ochronę. 
Obecna Kamea, przedstawiająca Dziewicę podnoszącą ramiona w modlitwie, aby wstawić się za noszącym lub właścicielem, jest całkowicie zgodna z tym zastosowaniem.
Kamee i powiązane z nimi przenośne rzeźby odegrały kluczową rolę w przeniesieniu stylu bizantyjskiego na Zachód; na przykład w Wenecji bizantyjskie klejnoty kopiowano na paście szklanej już w XII wieku, a wiele najpopularniejszych przedmiotów bizantyjskich zostało przeniesionych na przedmioty i większe pomniki wykonane we Włoszech i gdzie indziej na Zachodzie. Na bizantyjskim Wschodzie istniało wiele różnych sposobów ukazywania Chrystusa i Dziewicy, ale te różne typy zazwyczaj trzymały się konwencji ustanowionych w ich pierwotnym modelu: Dziewica jest więc najczęściej przedstawiana jako Theotokos Hodegetria, Virgin Orans lub Virgin Blachernitissa, a więc -nazwany, ponieważ oryginalny obraz tego typu znajdował się w klasztorze Blachernai w Konstantynopolu.
Definicja typu Blachernitissia jest zagadnieniem złożonym. 
Popiersie modlącej się Dziewicy występuje na monetach emitowanych przez Konstantyna IX, Teodorę i Michała VI w latach 1055–1057, na których typ ikonograficzny identyfikuje towarzysząca inskrypcja. 
Nie jest jednak jasne, czy wizerunki te pochodzą z głównej ikony kościoła, z jednej z wielu innych ikon kościoła, czy nawet z mozaikowej dekoracji absydy kościoła. 
Dziewica Orans z popiersiem Chrystusa Emanuela w medalionie przed klatką piersiową, która pojawia się na pieczęci z XI wieku, jest oznaczona jako Blachernitissia, chociaż w innych przypadkach jest określana jako Episkepsis.
Dziewica zajmowała szczególnie szczególne miejsce w bizantyjskim życiu religijnym i sztuce. 
Po Soborze Efeskim w 431 r., kiedy to potwierdzono jej tytuł Theotokos (dosłownie – tej, która zrodziła Boga), zapewniono jej status w Kościele i otwarto drogę do rozwoju jej roli w życiu liturgicznym, doktrynalnym i artystycznym życie chrześcijan. 
Wkrótce zaczęło to obowiązywać w Konstantynopolu, gdzie za panowania cesarza Leona I (457-474) i jego żony Weriny przywieziono z miasta do miasta szatę, czyli zasłonę Dziewicy, i złożono w relikwiarzu w kościele poświęconym Dziewicy, prawdopodobnie kościół Blachernai. 
Kiedy już stały się domem dla relikwii Dziewicy, miasto zaczęło tworzyć własne jej wizerunki. 
Jednym z takich obrazów była ikona Blachernai z V wieku, która mogła ustalić typ, z którego wywodzi się obecna kamea. 
Ikona była paradowana wokół murów obronnych podczas oblężenia miasta przez Awarów i Persów w 626 r., co było wydarzeniem wskazującym na rolę Dziewicy jako protektorki.
https://www.thebyzantinelegacy.com/va-cameos

[Obrazek: attachment.php?aid=75737]
Odpowiedz

   
Ukrzyżowanie z Dziewicą i św. Janem
Konstantynopol, ok. 900
Zawieszka z kameą jaspisową o wymiarach 6 x 7,5 cm

Rzeźbiony relief Jaspisowy, postacie rzeźbione w dość dużym reliefie, z pełnymi formami. 
Chrystus ukazany jest w obszernym przepasce na biodrach, ze stopami przybitymi oddzielnie do nadgarstka. 
Po jego prawej stronie stoi Dziewica Maryja, podnosząc prawą rękę, okrytą płaszczem, ku Chrystusowi. 
Po jego lewej stronie stoi Jan Ewangelista, trzymający w lewej ręce zwój. 
Powyżej znajdują się przedstawienia Słońca i Księżyca.
https://www.thebyzantinelegacy.com/va-cameos

[Obrazek: attachment.php?aid=75737]
Odpowiedz

   
Wisior z kameą, Jaspis, przedstawiający błogosławieństwo Chrystusa, na odwrocie napis odnoszący się do cesarza Leona VI, 
bizantyjski (Konstantynopol), koniec IX lub początek X wieku

[Obrazek: attachment.php?aid=75737]
Odpowiedz

   
Kamea, Krwawnik, przedstawiający Chrystusa Pantokratora, Bizancjum, Konstantynopol (Stambuł), ok. X wiek
Kamea Krwawnik przedstawiająca Chrystusa Pantokratora. 
Chrystus ukazany frontalnie, prawą ręką błogosławi, a w lewej trzyma księgę. 
Okładka książki ma okrąg pośrodku i obwódkę z naciętymi kropkami. 
Ma skrzyżowany nimb; w ramionach bocznych znajdują się trzy okrągłe nacięcia. 
Po obu stronach jego głowy znajduje się napis IC i XC.

[Obrazek: attachment.php?aid=75737]
Odpowiedz

   
Cameo with Saint George
Byzantine 1100–1300

Święty Jerzy trzyma tarczę i miecz, podkreślając swoją rolę obrońcy.
Drogie kamee i rzeźby z twardego kamienia półszlachetnego przeznaczone do osobistego użytku były tak wysoko cenione, że produkowano imitacje pasty szklanej dla ogółu ludności w Bizancjum i za granicą.
https://www.metmuseum.org/art/collection/search/467684

[Obrazek: attachment.php?aid=75737]
Odpowiedz

   
Cameo with Saint Nicholas
Byzantine or Italian 12th–13th century

Ta kamea imitująca pastę szklaną przedstawia św. Mikołaja z Miry, który nosi strój duchowny, identyfikując go jako biskupa.
https://www.metmuseum.org/art/collection/search/465930

[Obrazek: attachment.php?aid=75737]
Odpowiedz

   
Green Jasper (Heliotrope)
Kamea przedstawiająca Chrystusa Pantokratora.
Numer obiektu muzealnego: 29-128-575
https://www.penn.museum/sites/expedition...nn-museum/
https://www.penn.museum/sites/expedition...ine-cameo/

[Obrazek: attachment.php?aid=75737]
Odpowiedz




Użytkownicy przeglądający ten wątek: 14 gości