28-01-2024, 13:40
Wzmianki o Hvergelmirze w Tekstach Starożytnych
Poetycka Edda
Humoryczna sprawa
Edda poetycka, zbiór wierszy staronordyckich z XIII wieku, zawiera rzadką, ale znaczącą wzmiankę o Hvergelmir w wierszu Grímnismál
Wiersz ten jest skarbnicą wiedzy mitologicznej przekazanej głosem boga Odyna przebranego za Grímnira.
Opisuje kosmicznego jelenia Eikthyrnira, którego poroże ocieka wilgocią wpadającą do Hvergelmir, źródła, z którego wypływają wszystkie wody:
„Nazywa się jeleń Eikthyrnir, który stoi nad salą Odyna i gryzie gałęzie Lærada; z jego rogów spadają krople do Hvergelmir, skąd wznoszą się wszystkie wody.
Zauważ, że Lærad to inna nazwa Yggdrasil, a „sala Odyna” odnosi się tutaj do Walhalli.
Po tej zwrotce przedstawiono litanię nazw rzek, niektóre płynące do siedziby bogów, a inne do królestw umarłych, ilustrując ogromny wpływ studni.
Proza Eddy
Gylfaginning
W Prose Edda, napisanej przez Snorriego Sturlusona, Hvergelmir jest wspomniany kilka razy, ale tylko w części znanej jako „ Gylfaginning ”. Tutaj Studnia jest przedstawiona jako centralny element Niflheim, mglistej krainy umarłych:
„Minęło wiele wieków, zanim Ziemia została stworzona, powstał Niflheim, a pośrodku niej leży źródło zwane Hvergelmir, a z niego wypływają rzeki zwane Svol, Gunnthra, Fiorm, Fimbulthul, Slidr i Hrid, Sylg i Ylg, Vid, Liptr; Gioll jest obok Bram Piekieł.
Opis ten nie tylko umieszcza Hvergelmir w Niflheim, ale także wymienia rzeki, które z niego wypływają, podkreślając jego fundamentalną rolę w nordyckiej strukturze kosmologicznej.
Jednak rzeki Élivágar różnią się nieco nazwą i liczbą, w zależności od źródła.
Korzenie Yggdrasila
Kolejna wzmianka w „Gylfaginning” podkreśla związek pomiędzy Hvergelmir i Yggdrasil
Tekst opisuje trzy wielkie korzenie Drzewa Świata, z których jeden rozciąga się nad Niflheimem, gdzie leży Hvergelmir:
„Pod tym korzeniem znajduje się źródło Hvergelmir, a podstawę korzenia gryzie smok Níðhöggr.”
Ten fragment szczegółowo opisuje, w jaki sposób Studnia podtrzymuje Yggdrasil, ale opisuje także groźną obecność Nidhogg dodając warstwę dramatyzmu do narracji Studni.
Jeleń Eikþyrnir
Proza Edda wspomina również pochodzenie wód Hvergelmir poprzez jelenia Eikþyrnir:
„Jeleń Eikþyrnir stoi na szczycie sali zaświatów Valhalla i karmi gałęzie Yggdrasil, a z poroża jelenia kapie ogromne ilości płynu do Hvergelmir.”
Te żywe obrazy służą wzmocnieniu wzajemnych powiązań życia, śmierci i podtrzymujących sił kosmosu.
Mnie osobiście trochę uderza to, jak zarówno obieg wody, jak i życie tkwi w tym procesie.
Eikthyrnir zjada liście, woda kapie z jego poroża do Hvergelmir, który odżywia drzewo, z którego zjada wielki jeleń.
Nieprzyjemności Náströnda
Na koniec wspomniano o Hvergelmir w związku z budzącym strach Náströnd, brzegiem pełnym zwłok niehonorowych zmarłych:
„Tam Nidhogg dręczy ciała zmarłych”.
Ten cytat z „Völuspá” z Prose Edda przedstawia Hvergelmir nie tylko jako źródło życiodajnych wód, ale także jako krainę udręki, dodatkowo wzbogacając złożony gobelin nordyckiej eschatologii.
https://vikingr.org/norse-cosmology/hvergelmir
Poetycka Edda
Humoryczna sprawa
Edda poetycka, zbiór wierszy staronordyckich z XIII wieku, zawiera rzadką, ale znaczącą wzmiankę o Hvergelmir w wierszu Grímnismál
Wiersz ten jest skarbnicą wiedzy mitologicznej przekazanej głosem boga Odyna przebranego za Grímnira.
Opisuje kosmicznego jelenia Eikthyrnira, którego poroże ocieka wilgocią wpadającą do Hvergelmir, źródła, z którego wypływają wszystkie wody:
„Nazywa się jeleń Eikthyrnir, który stoi nad salą Odyna i gryzie gałęzie Lærada; z jego rogów spadają krople do Hvergelmir, skąd wznoszą się wszystkie wody.
Zauważ, że Lærad to inna nazwa Yggdrasil, a „sala Odyna” odnosi się tutaj do Walhalli.
Po tej zwrotce przedstawiono litanię nazw rzek, niektóre płynące do siedziby bogów, a inne do królestw umarłych, ilustrując ogromny wpływ studni.
Proza Eddy
Gylfaginning
W Prose Edda, napisanej przez Snorriego Sturlusona, Hvergelmir jest wspomniany kilka razy, ale tylko w części znanej jako „ Gylfaginning ”. Tutaj Studnia jest przedstawiona jako centralny element Niflheim, mglistej krainy umarłych:
„Minęło wiele wieków, zanim Ziemia została stworzona, powstał Niflheim, a pośrodku niej leży źródło zwane Hvergelmir, a z niego wypływają rzeki zwane Svol, Gunnthra, Fiorm, Fimbulthul, Slidr i Hrid, Sylg i Ylg, Vid, Liptr; Gioll jest obok Bram Piekieł.
Opis ten nie tylko umieszcza Hvergelmir w Niflheim, ale także wymienia rzeki, które z niego wypływają, podkreślając jego fundamentalną rolę w nordyckiej strukturze kosmologicznej.
Jednak rzeki Élivágar różnią się nieco nazwą i liczbą, w zależności od źródła.
Korzenie Yggdrasila
Kolejna wzmianka w „Gylfaginning” podkreśla związek pomiędzy Hvergelmir i Yggdrasil
Tekst opisuje trzy wielkie korzenie Drzewa Świata, z których jeden rozciąga się nad Niflheimem, gdzie leży Hvergelmir:
„Pod tym korzeniem znajduje się źródło Hvergelmir, a podstawę korzenia gryzie smok Níðhöggr.”
Ten fragment szczegółowo opisuje, w jaki sposób Studnia podtrzymuje Yggdrasil, ale opisuje także groźną obecność Nidhogg dodając warstwę dramatyzmu do narracji Studni.
Jeleń Eikþyrnir
Proza Edda wspomina również pochodzenie wód Hvergelmir poprzez jelenia Eikþyrnir:
„Jeleń Eikþyrnir stoi na szczycie sali zaświatów Valhalla i karmi gałęzie Yggdrasil, a z poroża jelenia kapie ogromne ilości płynu do Hvergelmir.”
Te żywe obrazy służą wzmocnieniu wzajemnych powiązań życia, śmierci i podtrzymujących sił kosmosu.
Mnie osobiście trochę uderza to, jak zarówno obieg wody, jak i życie tkwi w tym procesie.
Eikthyrnir zjada liście, woda kapie z jego poroża do Hvergelmir, który odżywia drzewo, z którego zjada wielki jeleń.
Nieprzyjemności Náströnda
Na koniec wspomniano o Hvergelmir w związku z budzącym strach Náströnd, brzegiem pełnym zwłok niehonorowych zmarłych:
„Tam Nidhogg dręczy ciała zmarłych”.
Ten cytat z „Völuspá” z Prose Edda przedstawia Hvergelmir nie tylko jako źródło życiodajnych wód, ale także jako krainę udręki, dodatkowo wzbogacając złożony gobelin nordyckiej eschatologii.
https://vikingr.org/norse-cosmology/hvergelmir