[
attachment=50179]
Kamea Agatowa.
Maska alegoryczna. Niezwykłe przedstawienie podzielone jest na dwa poziomy: na pierwszym znajduje się okrągła, frontalna twarz, przypominająca słońce, nacechowana uśmiechem; w drugim, włos (naszkicowany jako grzywa lub promienie) jest zorganizowany w rodzaj promienistego wzoru, a dwa małe skrzydełka (jak u Gorgony) mogą być widoczne w górnej części.
Między skrzydłami widoczny ornament spiralny (w typowej pozycji aureoli).
Stylizowany wizerunek o szczególnej wartości symbolicznej, prawdopodobnie związany z zasięgiem astralnym.
Rzadki. XVI-XVII wiek. 18x15x5mm
https://auctions.bertolamifinearts.com/d...-unusual-/
[
attachment=50183]
Duża Kamea w kształcie Muszli, osadzona w eleganckiej wiktoriańskiej broszce z niebieskiej emalii i złota.
Rycina przedstawia personifikacje sztuki:
Malowidło po lewej, siedzące na tronie, obserwujące obiekt przedstawiony jej przez Architekturę, która stoi; po prawej Rzeźba, rzeźbiąca ochronny wizerunek Ateny.
Scena rozgrywa się na balkonie z utwardzoną posadzką, zwróconym w stronę natury.
Praca niesygnowana, ale atrakcyjna i dopracowana.
II poł. XIX w.; 73x61x15 (wym.całk.) - kamea: 56x43 mm;
https://auctions.bertolamifinearts.com/d...-elegant-/
[
attachment=50189]
Fragment rzymskiej dwuwarstwowej Kamei z niebieskiego i białego Szkła.
Maska teatralna
I-II wne 23 x 27 x 8 mm
Biała maska czołowa wyłania się w wysokim reliefie z niebieskiego tła i charakteryzuje się pogrubioną głową z głębokimi zmarszczkami na czole.
Oczy i usta są szeroko otwarte, co podkreśla karykaturalne wyrażenie.
Za uszami opadają dwa długie loki.
Starożytne osady patyny.
UK, kolekcja prywatna lata 70-te, od tamtej pory w tej samej rodzinie.
https://auctions.bertolamifinearts.com/d...nd-white-/
[
attachment=50193]
Duża rzymska Kamea z niebieskiego i białego szkła. Bachus i Ariadna
II-III wne
34 x 42 x 6,5 mm
Na ciemnoniebieskim tle stoją dwie postacie, wyryte na białej warstwie.
Patrzą na siebie, mała kolumna między nimi. Ariadna trzyma kij lewą ręką, prawą rękę schowaną obok popiersia Bachusa. Jej prawa noga jest zgięta w reliefie, podczas gdy lewa dobrze trzymana jest bardziej płaska, co stwarza wrażenie objętości. Bóg wina trzyma w prawej ręce ryton, podczas gdy lewa ręka spoczywa na kolumnie.
Nogi skrzyżowane, z lewą u góry, również w reliefie.
Stan bardzo dobry. Rzadki.
Prywatna kolekcja UK, Londyn.
https://auctions.bertolamifinearts.com/d...ss-cameo-/
[
attachment=50194]
Kamea z rzymskiego agatu. Satyr i maska.
I-III wne
20 x 25 x 7 mm
Scena sielankowa jest dobrze skomponowana i umiejętnie wyrzeźbiona w płaskorzeźbie na agacie charakteryzującym się delikatnymi niuansami.
Po prawej satyr siedzący na ziemi z plecami opartymi o skały, grający na syrinx; przed nim, po lewej stronie, teatralna maska umieszczona na skale.
Prawe udo satyra (w tle) jest wyszczerbione.
Scena wydaje się inspirowana płaskorzeźbą z marmuru.
Ślady patyny żelaznej.
Przedstawienie wpisuje się w repertuar scen sielankowych nawiązujących do teatru i sztuk muzycznych, nie wyłączając alegorycznych aluzji.
Rzadki typ.
Prywatna kolekcja UK, Londyn.
https://auctions.bertolamifinearts.com/d...mask-1st-/
[
attachment=50195]
Kamea Turkus inkrustowana złotem qajar.
Popiersie władcy. XIX w.
16 x 21 x 4 mm
Inkrustowana złotem Turkusowa kamea przedstawiająca popiersie długobrodego mężczyzny w turbanie.
Grawerowane są detale stroju, brody i tła z kwiatami.
Na jego popiersiu patrzy na niego ptak.
Krawędź zaznaczona małymi naciętymi liniami ze złotymi pozostałościami.
https://auctions.bertolamifinearts.com/d...-bust-of-/
[
attachment=50197]
Piękna rzymska Kamea Sardonyx Murrina oprawiona w złotą broszkę. Maska.
I wiek ne - I wiek pne (montaż XVIII - XIX wiek).
Komiksowa maska przednia o męskim charakterze, charakteryzująca się splecionymi włosami, dużymi oczami (otwory przechodzące przez źrenice) i dużymi ustami w uśmiechniętym grymasie (przez otwór).
Z rodzinnej kolekcji monet i klejnotów jubilera Augusta Merkleina (1865-1940). Z prywatnej kolekcji w Wielkiej Brytanii.
https://auctions.bertolamifinearts.com/d...o-set-in-/